Популярни животни като слоновете, тигрите, лъвовете и пандите са навсякъде във филмите, книгите и играчките. Но тяхното масово присъствие в поп културата притъпява усещането на хората колко всъщност застрашени са те. Това се посочва в научно проучване на изследователи от САЩ и Франция, публикувано в сп. PLOS Biology, съобщи АФП. 

Те базират изводите си на изследвания онлайн, уеб сайтове на зоологически градини, анимационни филми и анкети в училища.

Те стигат до изводите, че има списък на 10-те най-харизматични животни - тигри, лъвове, слонове, жирафи, леопарди, панди, гепарди, полярни мечки, сиви вълци и горили.

49 на сто от продаваните в САЩ в "Амазон" плюшени играчки (тук не влизат легендарните мечета) са от някое от тези 10 харизматични животни.

Във Франция 800 хил. играчки "жирафът Софи" са продадени през 2010 г. и тяхната бройка е осем пъти по-голяма от реалното число на жирафите, които живеят в Африка.

Франк Коршам от Университета на Париж обяснява, че тези животни са толкова познати в масовата култура и маркетинговите материали, че са създали "виртуална популация" в съзнанието на хората. Действителността обаче е доста по-различна.

"Компаниите използват жирафи, гепарди и полярни мечки за маркетингови цели и това допринася за фалшиво усещане, че тези животни не са застрашени от изчезване и следователно няма нужда за това да се говори", казва ученият.

Средният френски гражданин "вижда повече виртуални лъвове на снимки, рисунки, в анимационните филми, лого и брандове за един месец отколкото са дивите лъвове, оцелели в Западна Африка", се казва в изследването.

Според учените компании, които използват в своя маркетинг животни, трябва да прваят дарения на организации, които се ангажирани със защитата на застрашените видове.