Кариерата му на акварелист не е успешна – в Художествената академия във Виена така и не го приемат, но Хитлер запазва до края на живота си слабостта към живописта, която слага отпечатък и върху контактите му с околните, и върху отношението му към традициите и природата – защото е убеден, че истинското изкуство е в тясна връзка с тях.
Както би могло да се предположи – основните попълнения и в набелязания музей в родния му Линц, и в личната колекция на Хитлер са набавени благодарение на масовото изземане на художествени произведения от заможни евреи, но не е само това – Фюрерът е имал съвсем конкретни предпочитания и е пълнел залите на резиденциите си именно с техни творби. Самият той твърди, че е купувал картините единствено и само със собствени средства – затова и мащабите на колекцията далеч отстъпват на това, което може да предложи един голям държавен музей.
Негови фаворити са австрийският художник Ханс Макарт, наричан „Рубенс на 19 век“, и мюнхенският Карл Шпицвег – имена, които днес не са особено известни, но той ги смята за гении (както и себе си) и се възхищава на постиженията им. В най-известната му биография е казано направо, че нямал добър вкус, но е държал на избора си и го налагал успешно на околните. Така например за рождения си ден през 1938 страстният ловец Херман Гьоринг получил именно картина от Ханс Макарт - „Соколарката“.
Както изтъкват специалистите – решаваща роля за оформянето на художествените вкусове на Хитлер изиграва състоялата се в Берлин през 1906 обща изложба на германско изкуство. Тя представлява един вид реабилитация на редица майстори от 19 век и включва наред с творбите на Арнолд Бьоклин, Анзелм Фойербах, Карл Шпицвег и Мориц фон Швинд, също и произведения на някои позабравени романтични художници като Филип Ото Руге, Карл Блехен и Каспар Давид Фридрих. Към всички тях Хитлер изпитва истинска симпатия – дотам, че избира първото си представително мюнхенско жилище така, че да е в близост с известната галерия „Шак“.
Ако искаш да се сближиш с Хитлер, трябва да говориш с него за изкуство, гласял един от принципите за успешна кариера по време на национал-социалистическото управление на Германия. А неговият интерес към изкуството определено е бил неподправен, свидетелстват очевидци. Сред тях е известният италиански археолог и изкуствовед Ранучо Бианки Бандинели – човек, който решително не би могъл да бъде упрекнат в симпатии към Хитлер, и на когото се налага през 1938 да играе ролята на негов гид по време на посещение в галерията „Уфици“ във Флоренция. Та той споделя, че Фюрерът бил в състояние да прекара часове, разглеждайки картини. И бил до такава степен завладян от тях, че това не можело да се скрие.
В наши дни притежаваните някога от Хитлер художествени произведения могат да се открият в този или онзи музей, но нелесно – компрометиращи надписи за техния произход няма, пише само „Предоставено от Федерална република Германия“. А най-пълният каталог от 74 художествени произведения, съставлявали навремето колекцията на Фюрера, се съхранява в Конгресната библиотека във Вашингтон, като съществуването му е забелязано едва през 2008 година.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни