Надеждите, че ще бъде открито по-ефективно лечение за депресията, състояние, което засяга над 300 млн. души по света, нараснаха, след като учени. с големи детайли описаха генетичните основи на това психично разстройство.

В най-голямото изследване в света за влиянието на ДНК върху депресията над 200 учени са идентифицирали 44 генни вариации, които увеличават риска от това психично заболяване, съобщава "Гардиън".  От тях 30 вече са били свързани с болестта.

С онграничаването на гените, които имат отношение към това психично състояние, учените се надяват, че ще разберат повече за него и защо то засяга едни хора, а други - не при много близки житейски ситуации. Изследването може да помогне в търсенето на лекарства на състоянието, което засяга всеки четвърти човек.

"Ако имате по-слаба генетична обремененост, вероятно сте по-устойчив на стресовете, които ви се случват през живота ви", казва Катрин Луис, професор по статистическа генетика и старши изследовател в проучването на Кралския колеж в Лондон.

Предишно проучване с близнаци свежда генетичната предопределеност за разболяването от депресия до 40 на сто, но останалите проценти са свързани с други биологични фактори и житейски опит.

"Ако хората трябва да бъдат класирани според риска да се разболеят от депресия, при хората в горните 10 на сто рискът е два и половина пъти по-голям да страдат от това психично разстройство в сравнение хората в най-долните 10 на сто", обяснява Луис.

Клиничната депресия е влошаващо се състояние, причините за които остават като цяло неясни. Според Световната здравна организация то е водещата причина за неработоспособността в света, причинява на глобалната икономика 1 млрд. загуби годишно като никоя страна не е имунизирана срещу него.

Хората страдащи от депресия чувстват поредица от загуби - на апетит, сън, концентрация, настроение, енергия, спокойствие, радост от живота, привързаност. Около 3 на сто от тежките случаи опитват да се самоубият.

Но нови лекарства не се появяват, големите фармацевтични компании като цяло са се отказали от скъпоструващите проучвания за създаването на следващо поколение на антидепресанти.

В изследването са използвани седем отделни бази данни от Великобритания, САЩ, Исландия и Дания, за да се обработи генетична информация на 135 хил. души, които страдат от депресия и на други 345 хил. души, които са психично здрави. След това учените сравняват ДНК в двете групи, за да открият генетичните вариации, които са по-често срещани сред хората, които са с депресия.

Резултатите от изследването са публикувани в Nature Genetics. Те показват доста съвпадения в гените, които се свързват с предразположение към депресия и тези, които водят до други психични разстройства като тревожност, шизофрения и биполярно устройство, както и при телесната маса, където ДНК, която предполага затлъстяване, също повишава и риска от депресия.

Както може да се предположи, повечето от гените, които са изведени в изследването, играят роля в това как растат, действат невроните и как подават сигнали в мозъка, където две зони, известни като фронталния дял и хипоталамуса, са най-важни за депресията.

Джером Брийн, който е сред авторите на публикацията, обяснява, че някои от гените, които те са открили, са свързани с невротрансмитери като серотонина, на които съществуващите антидепресанти влияят. Но други генни вариации показват нови биологични механизми, които следващото поколение лекарства може би ще атакува.

Ще са нужни още изследвания, които да потвърдят, че гените, открити в проучването, са действително свързани с депресията. Много от участниците в изследването сами са докладвали депресия, което е доста по-малко достоверно отколкото медицинска диагноза. Това означава, че някои от генетичните вариации, които учените свързват с депресията, може да се окаже, че не участват в причиняването на болестта.