"Не смятаме да създаваме министерство на истината, нито тотален контрол като в известния роман на Оруел", заяви еврокомисарят по сигурността Джулиан Кинг. "Ние няма да решаваме кое е правилно и кое не - това е задача на юзърите", каза още еврокомисарят. С помощта на нови средства в интернет на тях ще им се даде възможност сами да преценяват дали четат "fake news" („фалшиви новини“), кой се скрие зад определени публикации и кой плаща за тях.
Мерки за самоконтрол
Свободата на мненията обаче няма да бъда ограничавана в никакъв случай, увери комисарят. За да бъде постигнато това, ЕК предлага редица мерки, базиращи се на доброволен самоконтрол на големите онлайн-платформи и на социалните медии като Twitter, Snapchat и Instagram. Според Джулиан Кинг, фалшивите новини могат да застрашат единството на обществата в ЕС. "Трябва да бъдем много бдителни - особено преди изборите за Европарламент през идната година, защото има опасност те да бъдат повлияни с помощта на фалшиви новини", допълни еврокомисарят и представи предложенията на ЕК. Ето по-важните от тях:
- До лятото трябва да бъде разработен каталог с критерии, с чиято помощ да се разпознават дезинформациите. Това ще стане в сътрудничество с интернет-концерните, търсачките, рекламодателите и медиите. Но какво са всъщност "fake news"? Мненията по въпроса са различни. Докато американският президент обвинява CNN за разпространяването на лъжливи новини, ЕК визира по-скоро руските фабрики за тролове, които разпространяват лъжи. Според еврокомисаря Кинг, разпространяването на фалшиви информации е част от официалната военна доктрина на Русия.
- ЕК предлага да бъде създадена независима европейска мрежа от контрольори, които проверяват фактите. Усилията на медиите, които с помощта на факти оборват фалшивите новини, ще бъдат подкрепени организационно и финансово от ЕС.
- На интернет-платформите ще бъде предложено да създадат доброволна система за маркиране на достоверността на новините и постингите. Това ще става с помощта на различни цветове и символи. По този начин ще става ясно кой какви новини разпространява и кой плаща за определени съдържания. Това "проследяване" на определена информация в интернет е съществен фактор за създаване на доверие, твърдят от ЕК.
- ЕК предлага потребителите на интернет да бъдат по-добре информирани за това кой какви постинги им изпраща в социалните медии. Освен това – информации за алгоритмите, които избират какво съдържание да бъде разпространено.
- За разпознаването и изтриването на "fake news" ще се залага на сътрудничеството с интернет-концерните в сферата на изкуствения интелект и алгоритмите, които "претърсват" интернет без човешка помощ, за да откриват тролове и фалшиви профили.
Еврокомисарят за сигурността Джулиан Кинг се надява до октомври 2018 година да бъдат постигнати вече първите резултати от тези нововъведения. След това трябва да бъде решено дали доброволните мерки са достатъчни или има нужда от нови закони.
Най-високо е доверието към Радиото
Джулиан Кинг заяви, че предложенията му взимат предвид мнението на европейските потребители на интернет. 83% от участниците в социологическо проучване на ЕС споделят, че фалшивите информации в мрежата представляват "опасност за демокрацията". 60% от анкетираните твърдят, че нямат понятие защо Туитър, Фейсбук и сие им показват едни или други информации. Само 26% от анкетираните смятат, че на онлайн-медиите може да се вярва. С най-голямо доверие се ползва радиото – 70% от анкетираните се доверяват на информациите, съобщавани в ефира. Следват печатните издания на вестниците и телевизията.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни