Ad Config - Website header

 

Article_top

Ограничаване на кръга от лица, които могат да обжалват обществени поръчки и търгове, изрично изискване жалбоподателите да приложат доказателства, че са "заинтересовани лица" по всяка конкретна поръчка, както и подробно описване на "всички възражения и основанията зя тах" - това са част от промените в Закона за обществените поръчки, внесени днес от депутати от ГЕРБ, начело с председателя на правната комисия Данаил Кирилов.

Поправките са в отговор на желанието на премиера Бойко Борисов да се въведе нов ред при обжалването на обществени поръчки. Още от миналата година - лятото на 2017 г. за първи път - самият Борисов няколко пъти се оплака, че важни проекти и строежи се бавят заради "недобросъвестни" жалбоподатели, които целят само забавяне на сроковете. Думата, която премиерът използва през март 2018 г. например, бе "саботаж", преди това пък говореше за "фирми - щатни обжалвателки".

Първоначално се очакваше промени в законодателството да бъдет внесени от Министерския съвет - беше възложено на екипа на вицепремиера Томислав Дончев и на този на министър Цецка Цачева да подготвят измененията. В крайна сметка тази работа са свършили депутатите Кирилов и още 7 негови колеги. 

В проекта за промени в ЗОП Кирилов се появява чисто нов текст, който вменява на обжалващите обществени поръчки и търгове задължението "упражняват предоставените им процесуални права добросъвестно". В текста не е описано какво точно значи това, но се дава възможност "отговорността  за вреди при недобросъвестното им упражняване са се търси по общия исков ред". В превод това значи, че всеки възложител на обществена поръчка - министерство, община, агенция и т.н. - ще може да съди жалбоподател по общия ред за това, ако смята, че са настъпили вреди. 

КЗК пък ще има задължението да преценява дали жалбоподателят отговаря на изискванията за "заинтересовано лице" - тоест дали новите задължителни обстоятелства за интерес, които трябва да декларира, са убедителни. 

Друга промяна гласи, че ако жалбоподателят е поискал временно спиране на обществена поръчка, то тази мярка може да влезе в сила едва когато Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) вече е взела решение дали да образува производство по жалбата или не. В момента има случаи, в които временни мерки за спиране влизат в сила и докато КЗК още не е взела никакво конкретно решение. 

Жалбоподаелите вече ще се считат за уведомени, ако уведомлението им е изпратено на електронен адрес ими факс, затова в текстовете съществува и задължение жалбоподателят да упоменава в жалбата си и елестронен адрес, и факс. Въпреки че в днешно време факсът отдавна е извън масова употреба.

 

Ограничаване на кръга от лица, които могат да обжалват обществени поръчки и търгове, изрично изискване жалбоподателите да приложат доказателства, че са "заинтересовани лица" по всяка конкретна поръчка, както и подробно описване на "всички възражения и основанията зя тах" - това са част от промените в Закона за обществените поръчки, внесени днес от депутати от ГЕРБ, начело с председателя на правната комисия Данаил Кирилов.

Поправките са в отговор на желанието на премиера Бойко Борисов да се въведе нов ред при обжалването на обществени поръчки. Още от миналата година - лятото на 2017 г. за първи път - самият Борисов няколко пъти се оплака, че важни проекти и строежи се бавят заради "недобросъвестни" жалбоподатели, които целят само забавяне на сроковете. Думата, която премиерът използва през март 2018 г. например, бе "саботаж", преди това пък говореше за "фирми - щатни обжалвателки".

Първоначално се очакваше промени в законодателството да бъдет внесени от Министерския съвет - беше възложено на екипа на вицепремиера Томислав Дончев и на този на министър Цецка Цачева да подготвят измененията. В крайна сметка тази работа са свършили депутатите Кирилов и още 7 негови колеги. 

В проекта за промени в ЗОП Кирилов се появява чисто нов текст, който вменява на обжалващите обществени поръчки и търгове задължението "упражняват предоставените им процесуални права добросъвестно". В текста не е описано какво точно значи това, но се дава възможност "отговорността  за вреди при недобросъвестното им упражняване са се търси по общия исков ред". В превод това значи, че всеки възложител на обществена поръчка - министерство, община, агенция и т.н. - ще може да съди жалбоподател по общия ред за това, ако смята, че са настъпили вреди. 

КЗК пък ще има задължението да преценява дали жалбоподателят отговаря на изискванията за "заинтересовано лице" - тоест дали новите задължителни обстоятелства за интерес, които трябва да декларира, са убедителни. 

Друга промяна гласи, че ако жалбоподателят е поискал временно спиране на обществена поръчка, то тази мярка може да влезе в сила едва когато Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) вече е взела решение дали да образува производство по жалбата или не. В момента има случаи, в които временни мерки за спиране влизат в сила и докато КЗК още не е взела никакво конкретно решение. 

Жалбоподаелите вече ще се считат за уведомени, ако уведомлението им е изпратено на електронен адрес ими факс, затова в текстовете съществува и задължение жалбоподателят да упоменава в жалбата си и елестронен адрес, и факс. Въпреки че в днешно време факсът отдавна е извън масова употреба.

Коментари

Не може така, някакви едни такива

нелицеприятни "еколози" да може да спират търгове за щяло и нещяло.

Не може и една такава "конкуренция", дето не отсипва в черните касички да се бърка на хората, дето отсипват, за да печелят.

Мутрата превзема държавата, а полезните идиоти-демокрадти ни плямпат глупости за "хибридни войни" и "новичока"...

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията

Анкета

Одобрявате ли съживяването на проекта за АЕЦ „Белене“?