Какво пречи революцията и любовта да вървят ръка за ръка? На 9-ти април 1917 г. един влак, пълен с въодушевени руски емигранти, отпътува от Цюрих за Санкт-Петербург. Пъкленото дело е пуснато в действие. Един малък детайл от перфектния план на Владимир Илич Ленин застрашава имиджа на бащата на този гигантски проект, когато в последния миг на борда се качва Инеса Арманд - убедена комунистка, съпруга на богат московски търговец и... любовница на Ленин.

Инеса Арманд

Изневярата е прегрешение, с което съпругата на вожда Надежда Крупская просто не може да се примири. Не след дълго тя започва да търси начин да се отърве от Инеса. Споделя със Сталин подозрението си, че Инеса шпионира за западно правителство - и така се ражда заговорът срещу красивата французойка... и сценарият, написан от младия български сценарист Мартин Григоров, който е сред отличените в ежегодния конкурс за сценарий Cannes Screenplay Contest.

Резултатите от надпреварата по традиция се обявяват месец преди филмовия фестивал в Кан

Творбата "В сянката на Ленин" е отличена в категория Исторически сценарии. Освен първите три награди, се отличават официално и първите петима сред 10-те финалисти, а Мартин е на трето място сред тях.

"В сянката на Ленин“ разглежда аферата на водача на Октомврийската революция с Инеса Арманд, смятана за голямата му любов. Главният герой в сценария обаче не е Владимир Илич, нито Инеса, а съпругата му Надежда Крупская, която понася всички последствия на тази връзка.

Надежда Крупская

Как завърша тази история? Разделят се, Инеса умира от холера в провинцията, но споменът за нея преследва вожда до гроб. Чрез собствената си гибел Арманд дарява на Надя и Ленин това, което никога не са имали: истинско семейство. Те отглеждат заедно невръстните ѝ деца и откриват, че никога не е твърде късно да създадеш траен и стабилен брак.

Мартин Григоров е на 25 години и е завършил кинорежисура в Париж (EICAR – The International Film & Television School). Оригиналът на "В сянката на  Ленин“ е написан на английски език, а след това сценарият е преведен на руски и български. Основният исторически източник, използван при написването на сценария, е книгата на Дмитрий Волкогонов "ЛЕНИН". Използвани са и разказите на съвременници от книгата “ИНЕСА: любовницата на Ленин” от Майкъл Пиърсън.