Ad Config - Website header

 

Article_top

Хазартното лоби ще загуби около половин милиард, ако бъдат приети предложените от вицепремиера Валери Симеонов законови промени, прогнозира по БНР днес Тихомир Безлов от Центъра за изследване на демокрацията.

Вицепремиерът провежда широк кръг преговори с парламентарно представените политически сили за подкрепа на промени в закона, с които да се забрани рекламата на хазарт и да се ограничат местата за продажба на лотарийни билети, които в момента са почти навсякъде - в будки, лавки, магазини, каси за плащания на сметки и др. До момента за промените е получена подкрепата на управляващата партия - ГЕРБ, и най-голямата опозиционна сила в парламента - БСП. Извън парламента обединението "Демократична България" също се обяви за забрана на рекламите на хазарт.

"Трябва да се направи опит да има ограничения за хазартните залагания. Хазартното лоби в парламента не смее директно да се конфронтира с лидерите на двете политически формации, а и самите лидери интуитивно виждат колко гигантски е станал проблемът, за да си позволят да избягат от темата“, обясни Безлов.

Анализаторът даде позитивна оценка на действията на Валери Симеонов, който "чисто политически успя да постави добре ситуацията, т.е. избегна едно типично противопоставяне между формациите и успя да се договори за директна подкрепа".

"И в двете големи парламентарни групи хазартното лоби със сигурност има влияние, но очакването ми беше, че на равнище председател на БСП, заместник-председател на ГЕРБ все пак не би трябвало да са постигнали някаква зависимост", коментира Тихомир Безлов.

Безлов съобщи, че пазарът на лотарийни билети се е удвоил за последните години, като още преди 10 години е бил много голям. "Още преди десетина години, когато говорихме на тази тема, беше очевидно, че в България има свръхвисоко потребление на хазартни услуги, защото всеки виждаше как буквално излизате от вкъщи, във вашия квартал има 1-2 игрални зали, децата залагат на футболни мачове, коментира се колко е загубил, спечелил... Ако се опитаме пак да се сравняваме с другите страни, тогава бяхме около 2% от БВП и пак бяхме една от водещите страни, а сега сме 3% от БВП и сме номер 1 в Европа. 3% е огромно число за страна като България."

Безлов определи два основни проблема в закона: "Първо, от една страна, стои проблемът с хазартния туризъм. Аз мисля, че България би трябвало да се възползва от тази възможност в туризма и тя някак си го е направила относително ефективно. Този сегмент би трябвало да се развива и подкрепя от държавата. Другият голям проблем, който тези промени в закона няма да засегнат, е това свръхнаситено предлагане на хазартни услуги навсякъде в страната."

Какво е положението

Де юре в чл. 10 законът за хазарта забранява пряката реклама на хазартни игри, каквито са популярните лото и лотарийни игри на Националната лотария, "Лотария България", а също и тези на държавния Български спортен тотализатор (БСТ). Но вратичката е отворена с четири изключения: няма проблем да се обявяват наименованията на игрите, търговската марка на хазартния оператор, резултатите от игрите и спечелените печалби и тегленията на тиражите.

Държавната комисия по хазарта следи за спазването на това, макар от Съвета за електронни медии нееднократно да са заявявали, че това в действителност е реклама. Големите телевизии са най-облагодетелствани от нея, тъй като "игрите на късмета" са най-големият рекламодател и осигуряват милиони приходи в бюджетите им.

Националната лотария например е рекламодател № 1 по обем на направените разходи за реклама на пазара на телевизионни и печатни медийни услуги през 2017 г., показа обявен наскоро анализ на специализираната агенция "Медия клуб". Агенцията ползва изследване на компанията "Нилсен", от което се вижда, че Националната лотария, която се държи от две компании, в които акционер е бизнесменът Васил Божков, е лидер сред рекламодателите от всички бизнес браншове с вложените близо 23 млн. евро в телевизионна и печатна реклама през 2017 г.

Законът задължава фирмите наградният фонд на всяка игра да е равен на минимум 50% от стойността на отпечатаните билети. Държавната такса върху хазарта е 15% от стойността на залозите, а ДДС не се плаща. Пазарът на хазарта у нас е разпределен между "Ню геймс" с Националната лотария, "Евробет" с "Лотария България" и държавния Български спортен тотализатор.

 
Снимка БГНЕС

Хазартното лоби ще загуби около половин милиард, ако бъдат приети предложените от вицепремиера Валери Симеонов законови промени, прогнозира по БНР днес Тихомир Безлов от Центъра за изследване на демокрацията.

Вицепремиерът провежда широк кръг преговори с парламентарно представените политически сили за подкрепа на промени в закона, с които да се забрани рекламата на хазарт и да се ограничат местата за продажба на лотарийни билети, които в момента са почти навсякъде - в будки, лавки, магазини, каси за плащания на сметки и др. До момента за промените е получена подкрепата на управляващата партия - ГЕРБ, и най-голямата опозиционна сила в парламента - БСП. Извън парламента обединението "Демократична България" също се обяви за забрана на рекламите на хазарт.

"Трябва да се направи опит да има ограничения за хазартните залагания. Хазартното лоби в парламента не смее директно да се конфронтира с лидерите на двете политически формации, а и самите лидери интуитивно виждат колко гигантски е станал проблемът, за да си позволят да избягат от темата“, обясни Безлов.

Анализаторът даде позитивна оценка на действията на Валери Симеонов, който "чисто политически успя да постави добре ситуацията, т.е. избегна едно типично противопоставяне между формациите и успя да се договори за директна подкрепа".

"И в двете големи парламентарни групи хазартното лоби със сигурност има влияние, но очакването ми беше, че на равнище председател на БСП, заместник-председател на ГЕРБ все пак не би трябвало да са постигнали някаква зависимост", коментира Тихомир Безлов.

Безлов съобщи, че пазарът на лотарийни билети се е удвоил за последните години, като още преди 10 години е бил много голям. "Още преди десетина години, когато говорихме на тази тема, беше очевидно, че в България има свръхвисоко потребление на хазартни услуги, защото всеки виждаше как буквално излизате от вкъщи, във вашия квартал има 1-2 игрални зали, децата залагат на футболни мачове, коментира се колко е загубил, спечелил... Ако се опитаме пак да се сравняваме с другите страни, тогава бяхме около 2% от БВП и пак бяхме една от водещите страни, а сега сме 3% от БВП и сме номер 1 в Европа. 3% е огромно число за страна като България."

Безлов определи два основни проблема в закона: "Първо, от една страна, стои проблемът с хазартния туризъм. Аз мисля, че България би трябвало да се възползва от тази възможност в туризма и тя някак си го е направила относително ефективно. Този сегмент би трябвало да се развива и подкрепя от държавата. Другият голям проблем, който тези промени в закона няма да засегнат, е това свръхнаситено предлагане на хазартни услуги навсякъде в страната."

Какво е положението

Де юре в чл. 10 законът за хазарта забранява пряката реклама на хазартни игри, каквито са популярните лото и лотарийни игри на Националната лотария, "Лотария България", а също и тези на държавния Български спортен тотализатор (БСТ). Но вратичката е отворена с четири изключения: няма проблем да се обявяват наименованията на игрите, търговската марка на хазартния оператор, резултатите от игрите и спечелените печалби и тегленията на тиражите.

Държавната комисия по хазарта следи за спазването на това, макар от Съвета за електронни медии нееднократно да са заявявали, че това в действителност е реклама. Големите телевизии са най-облагодетелствани от нея, тъй като "игрите на късмета" са най-големият рекламодател и осигуряват милиони приходи в бюджетите им.

Националната лотария например е рекламодател № 1 по обем на направените разходи за реклама на пазара на телевизионни и печатни медийни услуги през 2017 г., показа обявен наскоро анализ на специализираната агенция "Медия клуб". Агенцията ползва изследване на компанията "Нилсен", от което се вижда, че Националната лотария, която се държи от две компании, в които акционер е бизнесменът Васил Божков, е лидер сред рекламодателите от всички бизнес браншове с вложените близо 23 млн. евро в телевизионна и печатна реклама през 2017 г.

Законът задължава фирмите наградният фонд на всяка игра да е равен на минимум 50% от стойността на отпечатаните билети. Държавната такса върху хазарта е 15% от стойността на залозите, а ДДС не се плаща. Пазарът на хазарта у нас е разпределен между "Ню геймс" с Националната лотария, "Евробет" с "Лотария България" и държавния Български спортен тотализатор.

Коментари

Хазартното лоби е тихо и

Хазартното лоби е тихо и дълбоко. Колко ли политици си го кътат този гьол?
smarf's picture
smarf
smarf

Лобито

Весела Лечева вече се застъпи за хазарта. помагал на спорта. Ти да видиш!

Лечева

бе доста години на хранилка при Черепа в клуб НОВЕ..... та до сега!
Kovatz's picture
Kovatz
Kovatz

Защо!!!

Защо никой не се запита от къде идват огромните печалби на хазартният бизнес? Дерат най-бедните, отчаяни хора. Деморализират цял народ!

В незаконното строителство на Герб отиват.

От милениум центъра на седераста Софиянски, до "небостъргачите" в Младост и на Хладилника.

И за купуване на "апетитни" държавни имоти като царските конюшни.

"Дясното" строите съвременна България.

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията

Анкета

Трябва ли България да приеме еврото?