На национален протест в София и още десетина големи градове в страната превозвачите заявиха недоволството си срещу промените, предвидени в европейския Пакет за мобилност. Протестни шествия ще има и във Варна, Бургас, Свиленград, Смолян, Пловдив, Русе, Видин, Враца, Плевен, Велико Търново и на няколко гранични пункта.

Денят е избран неслучайно - точно когато в столицата се провежда европейската среща на върха, за да бъдат убедени лидерите на Общността за щетите, които ще бъдат причинени на българския транспортен сектор и заетостта. Около 190 хиляди души са заети в бранша. 

Вече стана ясно, че късно снощи премиерът Бойко Борисов е обсъдил исканията на превозвачите, които българското правителство подкрепя, на 3-часова среща с германския канцлер Ангела Меркел и президента на Франция Емануел Макрон, сочен за основен поддръжник на мобилния пакет. Резултатът от нея е, че ще се водят преговори по българските предложения.

София протестите започнаха на две места. Тежкотоварни автомобили са паркирали в дясната лента на булевард "Цариградско шосе" в района на Четвърти километър, като камионите са с транспаранти, на които се четат послания като: "Макрон, не убивай транспорта в България!", "Има ли място българският бизнес в ЕС?" и "Макрон, не разделяй Европа!"

В близост до румънското посолство в столицата се събират и автобуси, като се очакват около стотина да се подредят в протестна колона. Шофьорите ще останат до 17 часа, след което поетапно ще се изтеглят от София. По-късно от Съюза на международните превозвачи ще проведат мирно пешеходно шествие от площад "Македония" до НДК.

Васил Пиронков от националното сдружение на автобусните превозвачи, коментира по БНР:

"Трябва да стане ясно, тук няма товарни и пътнически превози. Тук има защита на интересите на всички превозвачи в България, независимо какви са и тези два пакета – те са в момента проблем за цялото общество".

Българските превозвачи и власти предлагат да се променят изискванията в Пакета за мобилност, като шофьорите да се прибират при семейството си след 3-седмичен курс да е право, а не задължение. Освен това да се запази правото на водача да почива в кабината на камиона, а не задължително на хотел - докато не се изгради подходяща инфраструктура за охрана на тировете.

България има предложение и за по-високи командировъчни на шофьорите, но чак след 7 последователни дни командировка. "Няма нещо, което да не съм обяснил и очаквам да намерим решение. И президентът Макрон също обеща, Меркел се разпореди на нейните експерти още веднъж да прегледат всеки детайл. Основният им аргумент е, че българските шофьори са третирани лошо, не подържат хигиенни навици", обясни премиерът Бойко Борисов по-рано днес.