Ad Config - Website header

 

Article_top

Владимир Каролев

Детройт фалира преди точно една година. Управляван над половин век от леви кметове (включително един комунист, на име Колман Янг), градът натрупва около 18-20 милиарда долара дълг. Откакто градът е в ръцете на демократите (лявата партия в САЩ), населението намалява от 1,8 милиона на 700 000, индустрията колабира почти тотално, а на човек му става все по-трудно да различи снимки от покрайнините на Детройт от снимки на Припят.

През всичките тези 50 години, кметовете на Детройт правят едно и също – вдигат данъци, строят и крадат от ненужна инфраструктура, рекетират бизнеса с нови регулации и все повече увеличават хората (предимно афроамериканци), зависещи от помощи (познато?).

През последните три-четири месеца, обаче, в Детройт се разрази един проблем, който тепърва предстои да удари българските градове – ВиК системата колабира.

След обявяването на фалита, Детройт е практически поставен под вид „особен надзор“ като специални мениджъри надзирават градските дейности, така че да защитят правата на кредиторите. През пролетта на 2014 г. започват действия по отношение на общинската водоснабдителна система. От около 300 000 потребителски сметки, поне половината не плащат за вода. Разбира се, това са предимно бедни хора, но и тук трябва да споменем, че те неслучайно са бедни – крайнолевите кметове целенасочено са създали тази прослойка, за да крепят властта си. Но оставяйки политиката настрана, фактите са факти – половината потребителски сметки за вода са необслужвани, а общинското ВиК е в катастрофално финансово състояние. Пристъпва се към поетапно спиране на водата на около 3000 души на седмица, а скоро специалните мениджъри пристъпват и към започване на приватизация на фалиралия общински водоснабдител.

По улиците на Детройт настава хаос

Стотици хиляди хора искат водата да се обяви за „човешко право“ и да продължи да им се доставя без пари. ООН критикува спирането на водата, заявявайки, че това не е решението и достъпът до вода наистина е човешко право. Левите медии в САЩ гърмят против приватизацията и колко нехуманно е на хората да им се спре водата, когато не си я плащат. За всичко се обвинява лошият бизнес, който напуснал града и вече не давал работа на хората (удобно пропускайки причините за това напускане, които са убийствените местни данъци, регулации и огромната корупция). Започват се теории на конспирациите, как злият бизнес победил хубавия социализъм в Детройт. Познатите лозунги изникват навсякъде – хората срещу корпорациите, долу бизнесмените, демократично управление на водата, тя е човешко право и т. н.

Градът е фалирал, пари няма

Всичко това звучи чудесно за бедните и зависими от социални помощи граждани, но фактите си остават безмилостно реални – общинското ВиК е фалирало, градът е фалирал, пари няма. Опциите са две – или затваряне и ликвидация на общинското ВиК, което може да завърши и с практически разпад на цялото водоснабдяване в града, или приватизация и доставка само за който си плаща.

Предупреждението

Горната история е предупреждение за какво ще се случи в много български градове идните десет години, ако не се предприемат мерки още днес. Водоснабдителните системи в градове като Добрич и Хасково са практически на ръба на пълен колапс. Трупат се планини от дългове, пари за инвестиции в инфраструктура няма, а няма и откъде да дойдат, водните режими вече са нормално ежедневие. Цената на водата пък е в пъти по-висока от тази в София. 

В обозримо бъдеще тези ВиК системи просто ще колабират. И на хората ще им бъде внезапно поставен въпроса за приватизация и концесиониране. Ако не им се обясни отсега защо това е не само правилно, а и неизбежно, те ще реагират както и много от гражданите в Детройт. Което ще доведе до забавяне на процедурата, разклащане на инвеститорския интерес и опасност от пълен колапс и практически трайно прекъсване на водоснабдяването за цели градове.

Така че, г-да кметове и политици, на всички ни е ясно, че това е непопулярна тема, но по-добре започнете днес да обяснявате на избирателите си докъде е докарано водоснабдяването в повечето градове извън София, за да си спестите бунтовете, протестите, социалистическия популизъм и опасността да се разпаднат цели градски ВиК системи утре.

Не го правете за хората в тези градове, за тях, така или иначе, на повечето от вас не ви пука, направете го за собствените си политически кариери и спокойствие.

*Този текст е написан специално за Клуб Z. Авторът Владимир Каролев е икономист, инвестиционен консултант и бивш общински съветник в София. Завършил е Международни икономически отношения във ВИИ "Карл Маркс", MBA от Колежа по бизнес на Университета на Алберта (Канада) и Магистър от Университета на Рединг (Англия).

Вътрешните заглавия са на редакцията.

 
Снимка БГНЕС

Детройт фалира преди точно една година. Управляван над половин век от леви кметове (включително един комунист, на име Колман Янг), градът натрупва около 18-20 милиарда долара дълг. Откакто градът е в ръцете на демократите (лявата партия в САЩ), населението намалява от 1,8 милиона на 700 000, индустрията колабира почти тотално, а на човек му става все по-трудно да различи снимки от покрайнините на Детройт от снимки на Припят.

През всичките тези 50 години, кметовете на Детройт правят едно и също – вдигат данъци, строят и крадат от ненужна инфраструктура, рекетират бизнеса с нови регулации и все повече увеличават хората (предимно афроамериканци), зависещи от помощи (познато?).

През последните три-четири месеца, обаче, в Детройт се разрази един проблем, който тепърва предстои да удари българските градове – ВиК системата колабира.

След обявяването на фалита, Детройт е практически поставен под вид „особен надзор“ като специални мениджъри надзирават градските дейности, така че да защитят правата на кредиторите. През пролетта на 2014 г. започват действия по отношение на общинската водоснабдителна система. От около 300 000 потребителски сметки, поне половината не плащат за вода. Разбира се, това са предимно бедни хора, но и тук трябва да споменем, че те неслучайно са бедни – крайнолевите кметове целенасочено са създали тази прослойка, за да крепят властта си. Но оставяйки политиката настрана, фактите са факти – половината потребителски сметки за вода са необслужвани, а общинското ВиК е в катастрофално финансово състояние. Пристъпва се към поетапно спиране на водата на около 3000 души на седмица, а скоро специалните мениджъри пристъпват и към започване на приватизация на фалиралия общински водоснабдител.

По улиците на Детройт настава хаос

Стотици хиляди хора искат водата да се обяви за „човешко право“ и да продължи да им се доставя без пари. ООН критикува спирането на водата, заявявайки, че това не е решението и достъпът до вода наистина е човешко право. Левите медии в САЩ гърмят против приватизацията и колко нехуманно е на хората да им се спре водата, когато не си я плащат. За всичко се обвинява лошият бизнес, който напуснал града и вече не давал работа на хората (удобно пропускайки причините за това напускане, които са убийствените местни данъци, регулации и огромната корупция). Започват се теории на конспирациите, как злият бизнес победил хубавия социализъм в Детройт. Познатите лозунги изникват навсякъде – хората срещу корпорациите, долу бизнесмените, демократично управление на водата, тя е човешко право и т. н.

Градът е фалирал, пари няма

Всичко това звучи чудесно за бедните и зависими от социални помощи граждани, но фактите си остават безмилостно реални – общинското ВиК е фалирало, градът е фалирал, пари няма. Опциите са две – или затваряне и ликвидация на общинското ВиК, което може да завърши и с практически разпад на цялото водоснабдяване в града, или приватизация и доставка само за който си плаща.

Предупреждението

Горната история е предупреждение за какво ще се случи в много български градове идните десет години, ако не се предприемат мерки още днес. Водоснабдителните системи в градове като Добрич и Хасково са практически на ръба на пълен колапс. Трупат се планини от дългове, пари за инвестиции в инфраструктура няма, а няма и откъде да дойдат, водните режими вече са нормално ежедневие. Цената на водата пък е в пъти по-висока от тази в София. 

В обозримо бъдеще тези ВиК системи просто ще колабират. И на хората ще им бъде внезапно поставен въпроса за приватизация и концесиониране. Ако не им се обясни отсега защо това е не само правилно, а и неизбежно, те ще реагират както и много от гражданите в Детройт. Което ще доведе до забавяне на процедурата, разклащане на инвеститорския интерес и опасност от пълен колапс и практически трайно прекъсване на водоснабдяването за цели градове.

Така че, г-да кметове и политици, на всички ни е ясно, че това е непопулярна тема, но по-добре започнете днес да обяснявате на избирателите си докъде е докарано водоснабдяването в повечето градове извън София, за да си спестите бунтовете, протестите, социалистическия популизъм и опасността да се разпаднат цели градски ВиК системи утре.

Не го правете за хората в тези градове, за тях, така или иначе, на повечето от вас не ви пука, направете го за собствените си политически кариери и спокойствие.

*Този текст е написан специално за Клуб Z. Авторът Владимир Каролев е икономист, инвестиционен консултант и бивш общински съветник в София. Завършил е Международни икономически отношения във ВИИ "Карл Маркс", MBA от Колежа по бизнес на Университета на Алберта (Канада) и Магистър от Университета на Рединг (Англия).

Вътрешните заглавия са на редакцията.

Коментари

Анонимен's picture
Анонимен

Skior

Детройт западна с края на автомобилната индустрия.
Анонимен's picture
Анонимен

Ивелин

Ами на който не му пука за хората, няма да има политическа кариера просто младите все по-умни ставаме :-)
Анонимен's picture
Анонимен

Каролев, като ги писа тия глупости, кой ти суфлираше?
Анонимен's picture
Анонимен

Янко

Сигурно си е пийнал човека, когато е писъл тази глупост! Случва се на всеки!
Анонимен's picture
Анонимен

Танас

Скиор, а замисляли ли сте се защо западна автомобилната индустрия, след като до преди 50-на години беше една от водещите в света и не е като американците да нямат вече нужда от коли ?

Ивелин, така ли смятате след 25 години "преход" ? Хората и в по-голямата си част левия електорат са доста търпеливо (за да не кажа овцедушно и да ги обидя) съсловие, което още не може да проумее, че "безплатен обяд няма" не е израз от филмите :)

Останалите, вие младежи (или пък не) най-вероятно не сте изкарали никога повече от 1000 лева на един път и дори и досега вярвате, че парите ви се дават, щото "ходите" на работа :)
Анонимен's picture
Анонимен

не са виновни овцете Танас, пастирите са калпави
Анонимен's picture
Анонимен

Танас

Така е, "овце" има навсякъде по света, но което ни липсва в България са малка но критична маса от мислещи хора, които да не се страхуват от неизвестното и да са готови да побутнат малко пастирите в правилната посока, пък била тя и крайно непопулярна..... Сложно е, но трябва да го преборим....
Анонимен's picture
Анонимен

Докато в центъра са парите, а не човечеството и природата, то нещата ще се влошават.

Една успяла компания като Wal Mart унищожи американската икономика и принуди производствените предприятия да изнесат производството си в Китай и Индия, обричайки САЩ на разруха.
Анонимен's picture
Анонимен

Не Нам, не нам !

Каролев от девет дерета вода носи, само и само да размаха плашилото на комунизма. Какъв комунизъм, какви пет лева, ами ти благодарение на него се изучи?! Детройт загина, защото едрия капитал преди 50 г. правеше американските коли които харчат от 25л/100км. и нагоре. Сега на едрия капитал му е по-изгодно да внася по-евтини и икономични коли от Япония и от комунистически Китай и въобще не му дреме , че закрива цяла една индустрия. Така закрихте и индустрията в БГ-затова и ние сме на това дередже. Не всеки е тарикат като Каролев - с хотел на Банско върху общински терен.
Анонимен's picture
Анонимен

Танас

Искам да видя тоя едър капиталист автопроизводител, който не му се занимава да произвежда конкурентноспособни коли и да си загуби бизнеса.... просто щото не му се занимава.....

Виж, ако е принуден да дава голяма част от печалбата не за развойна дейност, а за данъци и такси. И ако е направил огромни инвестиции, които немогат да бъдат преместени лесно. Или дори му е невъзможно да ги премести чисто организационно или финансово... В един момент може да му се наложи да притвори врати или да се смали до нишов производител :)

Човек може да си направи доста интересен извод от Детройт и други такива местенца -а именно, че струпването на критическа маса работническа класа, която е и твърд ляв електорат, без съответния процент дясно мислещи хора, води до превземането на цялата власт от соц пиявици и до нищо добро за никой....

Замисляли ли сте се защо именно Детройт страда ? Защо не страда Бостън примерно ? Или Сиатъл ?
Анонимен's picture
Анонимен

Пълни глупости пишеш. Само да те открехна, че Дженерал Мотърс постепенно започнаха да се отказват от производството на автомобили, защото се ориентираха към банковия бизнес.През 80-те и 90-те направиха толкова много пари от повишената производителност на заводите и замразвяването на заплатите, че в един момент се чудеха какво да ги правят. Основаха банка и след известно време им се услади лесното правене на пари. Така взеха решение да оставят на заден план производството на автомобили и проблемите на Детройт започнаха.
Анонимен's picture
Анонимен

а

Кой е Джон Голт ?
Анонимен's picture
Анонимен

Да Помним!

Добре е във визитката на г-н Каролев да не пропускаме и "агент на Държавна Сигурност".
А по същество: статията е толкова пълна с полу-истини и откровени инсинуации, че е направо обидна за четене от хора, които се интерсуват от политика и икономика.
Анонимен's picture
Анонимен

chpr

Дай пример за една полуистина или инсинуация?
Анонимен's picture
Анонимен

Танас

Каролев, бил такъв. Каролев бил онакъв. Проблем с ВиК има ли в споменатите градове ? Режим на водата лятото ? Неплатени сметки и компания, която трябва да бъде спонсорирана от данъкоплатците ?

Анонимен's picture
Анонимен

Добричлийка

Факта, че хората плащат и 80% загуби по водоносната мрежа е достатъчно демотивиращ за жителите на града. Преди години на една улица смениха тръбите и изцяло я асфалтираха. Два месеца по късно имаше авария, разкопаха новия асфалт, за да ремонтират новия водопровод. От тогава все на същото място още три пъти изби вода и пак копаха и пак зариваха и така явно ще си избива от там. И това плащаме - некадърността.
Анонимен's picture
Анонимен

Поназнайващ

За Детройт не мога да коментирам, нямам всички факти пред себе си..
Но за бъдещето на ВиК системите в България е факт, че вървят към стремглав водопад...в който ще паднат след няколко години...
Това е инфраструктура, градена преди средно 40 години, без никаква поддръжка през изминалия период, без инвестиции в подмяна, реконструкция и рехабилитация; без план за превантивна поддръжка, без база данни за активите, тотална липса на управленски практики и т.н...
Дами и господа, без тотална реформа в този сектор, след няколко години ще изпаднем в генерална криза...а водоснабдяването е много специфична материя...може да инвестирате много пари, да построите нови тръби...и по тях да не протече вода...вижте примера в Омуртаг...можете да инвестирате много пари във воден цикъл и да подмените цялата водопроводна мрежа...и в резултат загубите на вода да скочат...там примери има много...

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията

Анкета

Кой трябва да поеме "Левски"?