Ad Config - Website header

 

Article_top

От 31 май Хамбург въвежда частична забрана за движение на по-старите дизелови автомобили и камиони, които не отговарят на стандарта Евро-6. Те вече няма да могат да се движат в определени участъци от две основни пътни артерии в квартала Алтона-Север. Не е изключено и други градове да последват примера на Хамбург. Германският административен съд преди това обяви, че забраните за движение на по-старите дизелови автомобили са правомерни. С това стана ясно и друго: че законовите изисквания за чистота на въздуха се ползват с приоритет пред правата на автомобилистите.

Това мнение споделя и Еврокомисията (ЕК). Тя заведе дела в Европейския съд срещу шест страни-членки, сред които и Германия, заради прекалено замърсения въздух в много градове. ЕК се позова на европейските горни граници за замърсяване на въздуха с азотни оксиди, които са обвързващи за всички страни-членки на ЕС от 2010 година насам. Германия все още не изпълнява тези изисквания. Съдържанието на азотни оксиди във въздуха на 70 германски града все още е над допустимите норми.

В Германия - провал по всички линии

Все още електромобилите са екзотична рядкост по германските пътища. Те не са достатъчно привлекателни за купувачите. В Германия няма достатъчно колонки за зареждане на електромобили, а токът е толкова скъп, че не си заслужава човек да си купи подобно превозно средство. Федералното правителство дълго се задоволяваше с това да отправя безплодни апели, вместо да насърчи финансово пробива на електромобилите. Твърде късно бяха въведени бонуси и данъчни облекчения, които обаче не могат да компенсират недостатъците на подобна покупка. Никой така и не се осмели да въведе мерки за ограничаването на лавинообразно нарастващия автомобилен транспорт в Германия. Пък и защо да го прави? Не беше ли автомобилната индустрия тази, която обеща, че свободната мобилност на гражданите няма да е в ущърб на климата и чистотата на въздуха в градовете?

В продължение на дълги години политиците сляпо се доверяваха на обещанията на автомобилните босове. Дизеловите автомобили се смятаха за едва ли не „екологично чисти“, защото изразходват по-малко гориво и не изхвърлят в атмосферата толкова много въглероден двуокис като бензиновите. Автомобилната индустрия обеща освен това и "чисти двигатели", които отделят по-малко азотни оксиди. Това обаче се оказа чиста лъжа. Защото дизеловите автомобили изпълняваха предписаните норми само в лабораторни условия, но не и по шосетата.

Междувременно почти всички германски автомобилопроизводители са засегнати от огромния скандал, наречен „дизелгейт“. През март БМВ изтегли дизеловите си модели от пета и седма серия. В началото на май го последва и АУДИ. След това концернът Порше трябваше да признае, че е вградил нелегален софтуер, който да манипулира нивото на отработените вредни газове. Сега и концернът Даймлер е принуден да отговаря на обвиненията, които му бяха отправени от Федералната служба за автомобилен транспорт /КВА/. "Просто невероятно е колко много доверие проигра германската автомобилна индустрия във връзка с дизеловия скандал", заяви наскоро канцлерката Меркел пред Бундестага. Навярно и тя е вече доста по-скептично настроена към автомобилните концерни. Техните босове обаче е сега няма защо да се опасяват от някакви политически последствия. Не и при Меркел.

Автомобилната канцлерка

Ангела Меркел реагира като родител, чиито деца са се провинили неволно. Тя ги мъмри, но не спира да ги обича и защитава.

"Нямаме никакъв интерес да отслабим автомобилната индустрия дотам, че тя да няма сили да инвестира в собственото си бъдеще", заяви Меркел в същата реч.

Автомобилната индустрия дава хляб на 800 000 души в Германия и осигурява близо една пета от целия германски износ. Градовете и окръзите, в които се произвеждат автомобили, са сред най-заможните в страната. Политиката желае това да си остане така.

Губещи в цялата история се оказват гражданите, които дишат замърсен въздух, както и потребителите, които са си купили дизелови автомобили, без да знаят, че вече няма да могат да ги карат навсякъде. И данъкоплатците ще се окажат опарени, ако искът на ЕК бъде одобрен и Германия бъде принудена да плаща глоби.

Ще бъде скъпо, но не за производителите

Ангела Меркел явно е против преоборудването на старите дизелови автомобили, така че те да отговарят на европейските норми.

"Това ще струва хиляди евро и две или три години усилена работа на безброй инженери. Това ли е истинското занимание на автомобилната промишленост?", попита тя в Бундестага, като не остави никакво съмнение относно личното си мнение.

Близките отношения между германските канцлери и автомобилната индустрия не са нещо ново.

Още Герхард Шрьодер, който беше в надзорния съвет на Фолксваген преди да стане канцлер през 1998 година, беше наричан "Автомобилния канцлер". И Ангела Меркел заслужава тази титла. Тя винаги е била против забраната за движение на дизеловите автомобили. Ако въпреки това някои градове въведат такава забрана, това ще бъде против нейната воля. С други думи тя ще откаже да поеме политическата отговорност за подобна мярка – а това е плесница в лицето за милиони германски граждани. Близо 60% от всички продадени автомобили с марка Ауди, Фолксваген, Мерцедес или БМВ в периода между 2011 и 2015 година, са били с дизелов двигател. Днес дизеловите автомобили създават три четвърти от всички емисии на азотен окис в Германия.

За разлика от ХДС и ХСС, германските социалдемократи настояват автомобилопроизводителите да бъдат задължени да преоборудват дизеловите двигатели. Има експертизи, които доказват, че това е възможно и икономически разумно, твърди социалдемократката Свеня Шулце, която е министърка на околната среда. Обвинението от Брюксел за мръсния въздух показва, че ЕК не е доволна от досега предприетите мерки. Според социалдемократите, трябва да бъде постигнат по-бърз напредък. Канцлерката, министърът на транспорта, който е от ХСС, а и автомобилната индустрия продължават да протакат.

"Естественото обновяване на автомобилния парк с модерни и чисти дизелови автомобили ще доведе през следващите години до значително подобряване на качеството на въздуха", четем в сайта на Съюза на германските автомобилопроизводители.

Дойче веле.

 

От 31 май Хамбург въвежда частична забрана за движение на по-старите дизелови автомобили и камиони, които не отговарят на стандарта Евро-6. Те вече няма да могат да се движат в определени участъци от две основни пътни артерии в квартала Алтона-Север. Не е изключено и други градове да последват примера на Хамбург. Германският административен съд преди това обяви, че забраните за движение на по-старите дизелови автомобили са правомерни. С това стана ясно и друго: че законовите изисквания за чистота на въздуха се ползват с приоритет пред правата на автомобилистите.

Това мнение споделя и Еврокомисията (ЕК). Тя заведе дела в Европейския съд срещу шест страни-членки, сред които и Германия, заради прекалено замърсения въздух в много градове. ЕК се позова на европейските горни граници за замърсяване на въздуха с азотни оксиди, които са обвързващи за всички страни-членки на ЕС от 2010 година насам. Германия все още не изпълнява тези изисквания. Съдържанието на азотни оксиди във въздуха на 70 германски града все още е над допустимите норми.

В Германия - провал по всички линии

Все още електромобилите са екзотична рядкост по германските пътища. Те не са достатъчно привлекателни за купувачите. В Германия няма достатъчно колонки за зареждане на електромобили, а токът е толкова скъп, че не си заслужава човек да си купи подобно превозно средство. Федералното правителство дълго се задоволяваше с това да отправя безплодни апели, вместо да насърчи финансово пробива на електромобилите. Твърде късно бяха въведени бонуси и данъчни облекчения, които обаче не могат да компенсират недостатъците на подобна покупка. Никой така и не се осмели да въведе мерки за ограничаването на лавинообразно нарастващия автомобилен транспорт в Германия. Пък и защо да го прави? Не беше ли автомобилната индустрия тази, която обеща, че свободната мобилност на гражданите няма да е в ущърб на климата и чистотата на въздуха в градовете?

В продължение на дълги години политиците сляпо се доверяваха на обещанията на автомобилните босове. Дизеловите автомобили се смятаха за едва ли не „екологично чисти“, защото изразходват по-малко гориво и не изхвърлят в атмосферата толкова много въглероден двуокис като бензиновите. Автомобилната индустрия обеща освен това и "чисти двигатели", които отделят по-малко азотни оксиди. Това обаче се оказа чиста лъжа. Защото дизеловите автомобили изпълняваха предписаните норми само в лабораторни условия, но не и по шосетата.

Междувременно почти всички германски автомобилопроизводители са засегнати от огромния скандал, наречен „дизелгейт“. През март БМВ изтегли дизеловите си модели от пета и седма серия. В началото на май го последва и АУДИ. След това концернът Порше трябваше да признае, че е вградил нелегален софтуер, който да манипулира нивото на отработените вредни газове. Сега и концернът Даймлер е принуден да отговаря на обвиненията, които му бяха отправени от Федералната служба за автомобилен транспорт /КВА/. "Просто невероятно е колко много доверие проигра германската автомобилна индустрия във връзка с дизеловия скандал", заяви наскоро канцлерката Меркел пред Бундестага. Навярно и тя е вече доста по-скептично настроена към автомобилните концерни. Техните босове обаче е сега няма защо да се опасяват от някакви политически последствия. Не и при Меркел.

Автомобилната канцлерка

Ангела Меркел реагира като родител, чиито деца са се провинили неволно. Тя ги мъмри, но не спира да ги обича и защитава.

"Нямаме никакъв интерес да отслабим автомобилната индустрия дотам, че тя да няма сили да инвестира в собственото си бъдеще", заяви Меркел в същата реч.

Автомобилната индустрия дава хляб на 800 000 души в Германия и осигурява близо една пета от целия германски износ. Градовете и окръзите, в които се произвеждат автомобили, са сред най-заможните в страната. Политиката желае това да си остане така.

Губещи в цялата история се оказват гражданите, които дишат замърсен въздух, както и потребителите, които са си купили дизелови автомобили, без да знаят, че вече няма да могат да ги карат навсякъде. И данъкоплатците ще се окажат опарени, ако искът на ЕК бъде одобрен и Германия бъде принудена да плаща глоби.

Ще бъде скъпо, но не за производителите

Ангела Меркел явно е против преоборудването на старите дизелови автомобили, така че те да отговарят на европейските норми.

"Това ще струва хиляди евро и две или три години усилена работа на безброй инженери. Това ли е истинското занимание на автомобилната промишленост?", попита тя в Бундестага, като не остави никакво съмнение относно личното си мнение.

Близките отношения между германските канцлери и автомобилната индустрия не са нещо ново.

Още Герхард Шрьодер, който беше в надзорния съвет на Фолксваген преди да стане канцлер през 1998 година, беше наричан "Автомобилния канцлер". И Ангела Меркел заслужава тази титла. Тя винаги е била против забраната за движение на дизеловите автомобили. Ако въпреки това някои градове въведат такава забрана, това ще бъде против нейната воля. С други думи тя ще откаже да поеме политическата отговорност за подобна мярка – а това е плесница в лицето за милиони германски граждани. Близо 60% от всички продадени автомобили с марка Ауди, Фолксваген, Мерцедес или БМВ в периода между 2011 и 2015 година, са били с дизелов двигател. Днес дизеловите автомобили създават три четвърти от всички емисии на азотен окис в Германия.

За разлика от ХДС и ХСС, германските социалдемократи настояват автомобилопроизводителите да бъдат задължени да преоборудват дизеловите двигатели. Има експертизи, които доказват, че това е възможно и икономически разумно, твърди социалдемократката Свеня Шулце, която е министърка на околната среда. Обвинението от Брюксел за мръсния въздух показва, че ЕК не е доволна от досега предприетите мерки. Според социалдемократите, трябва да бъде постигнат по-бърз напредък. Канцлерката, министърът на транспорта, който е от ХСС, а и автомобилната индустрия продължават да протакат.

"Естественото обновяване на автомобилния парк с модерни и чисти дизелови автомобили ще доведе през следващите години до значително подобряване на качеството на въздуха", четем в сайта на Съюза на германските автомобилопроизводители.

Дойче веле.

Коментари

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията