Султанът на Йогякарта има мощна политическа и духовна власт на индонезийския остров Ява. Сега се опитва да остави като наследничка на престола своята най-голяма дъщеря и така предизвиква силни брожения във фамилията си, разказва Би Би Си.

"От поколение на поколение султанът, който управлява кралството ни изглежда, че се адаптира към промените, наложени от времето", казва Ведено Бимо Гуритно.

Той е един от 1500-те абди далам - членове на кралския съвет. 

"В миналото не беше трудно да се избере принц, защото султанът имаше повече от една жени", обяснява той.

Според него обаче винаги жените са държали истинската власт в домакинствата на остров Ява

В културата на острова нещата не се казват директно, а посланията се предават чрез символизма.

72-годишният султан наскоро промени титлата си, за да бъде джендър неутрална, и даде на най-голямата си дъщеря новото име Густи Кандженг Рату Мангкубуми, което означава "Тази, която държи земята".

Най-голямата дъщеря на султана на Йогякарта, която е готвена за негова наследница.

Това беше изтълкувано като следваща стъпка, че точно тя е готвена за наследничка на престола.

"Както във всички семейства, като най-голяма аз имам повече отговорности от сестрите си. Но решението е в ръцете на баща ми", казва с усмивка принцесата.

Тя рядко говори за наследяване на трона и внимателно подбира думите си.

"Отгледана съм така, че да не мечтая за подобни неща, както и да имам мечти, които да отиват по-далеч от щастливия живот", добавя тя.

Но все пак многозначително добавя: "Има владетелки на Ачех и на други ислямски кралства, само това ще кажа".

Нейната по-малка сестра, Густи Кандженг Рату Хаю, е по-смела по темата за голямата власт, която е получила принцесата.

И двете са учили в Европа, Америка и Австралия и сега заемат различни управленски постове в двореца, които някога са били запазени само за мъже.

"Късметлийка съм, че имах родители, които никога не казаха, че това не е работа за жени", обяснява по-малката сестра на перфектен английски.

Добавя, че вероятно на някои хора не им харесва, но все пак, когато "султанът нареди, трябва да го приемат".

Опонентите на промените

Братята и сестрите на султана не приемат никак добре промените. Те са вбесени и голяма част от тях, като Джи Би Пи Ейч Прабукусумо категорично отказват да говорят със султана или дори да присъстват на събития в двореца.

"Ние сме ислямско кралско семейство и титлата трябва да е за мъж. Как ще я наричаме - султанте?", пита Прабукусумо.

Според него промяната ще наруши вековна традиция, той обвинява семейството на брат си, че е алчно за власт и пари.

След което прави тежко предупреждение: "Дали сме обещание, че сега няма да се борим, но когато султанът напусне този свят, имаме споразумение, че ще накараме жена му и дъщерите му да си тръгнат от двореца".

"Те вече няма да са членове на нашето семейство", обяснява той.

Две кралици?

Извън двореца обикновените хора предпочитат да не вземат страна в конфликта като казват, че ще приемат решението на монарха и семейството му.

Но сред по-религиозните има притеснения какво ще каже Кралицата на Южно море. Монархическата традиция на Ява датира от 16 век, но въпреки че мнозинството от хората на острова са мюсюлмани, техните ритуали и вярвания са силно повлияни от мистицизъм, те са смесица от хундуизъм, будизъм и анимализъм.

Според традицията султанът на Йогякарта трябва да вземе богинята Кандженг Рату Лоро Кидул за своя мистична съпруга.

"Има клетва между султана и Кралицата на Южно море Лоро Кидул, която е вписана в нашия свещен текст - че заедно те ще управлявати ще поддържат мира", обяснява братът на султана Джи Би Пи Ейч Юданинграт.

Всяка година богинята получава кичури от косата на султана и изрязани нокти.

"Какво ще стане, ако има две кралици? Как ще живеят заедно? Не съм сигурен, че това може да стане", казва Агус Суванто, който развежда туристи около двореца.

Султанът трябва да вземе решение и за по-земни неща като управителя на града и територията около него.

Когато Индонезия спечелва независимостта си, Джакарта позволява на кралската фамилия на Йогякарта да запази властта си, като благодарност за ролята ѝ в борбата срещу холандските управници.

Така че Йогякарта е единственото място в Индонезия, чиито жители не избират директно лидерите си. Когато от Джакарта се появи предложение през 2010 г. това да се промени, по улиците на Йогякарта започнаха протести и централното правителство се отказа от идеята си.

Но султан Наменгкубувоно Х е модерен лидер, който има разнообразни политически и бизнес амбиции.

Съпругата на султана казва, че е възпитала дъщерите си да са независими и да знаят, че са равни с мъжете.

И когато един от най-активните вулкани на острова Маунт Мерапи започна да бълва лава през 2006 г., той каза на хората да слушат учените за това кога той ще изригне вместо предсказанията на назначения от двореца пазител на вулкана.

Някои обвиняват султана, че е превърнал някога задрямалата културна столица в град с молове, билборди и небостъргачи.

В тези бурни времена пред султана стои и предизвикателството да съхрани уникалната умерена мистична форма на исляма, която монархията на острова олицетворява.

Почитането на езически божества и силните моменти на политеизъм са в противоречие с уахабизма, който печели все по-голяма популярност на Ява.

"Аз отговарям за страниците на двореца в социалните медии и виждам консервативните гледни точки", казва принцеса Густи Хаю.

Въпреки че все повече млади мюсюлманки от Ява избират да носят забрадки, хиджабът не е разрешен в двореца.

"Много жени, които носят забрадки, ги махат, когато влязат в Кратон (двореца) за ритуали. Правят го доброволно, когато излязат навън, пак ги слагат", обяснява кралицата Густи Кандженг Рату Хемас.

Тя смята: "не става дума за религия, а за защита на нашата традиция и култура, и обществото разбира това. Султанът е над всички религии".

Но това е опасно твърдение в днешна Индонезия.

Наскоро дъщерята на премиера на Индонезия Сукарно, Сукмавати, беше докладвана на полицията за богохулство и принудена да се извини, защото в своя поема написала, че традиционното покривало на явайките е по-красиво от ислямския чадор.

Жената на султана отговаря на обвиненията като казва, че е отгледала дъщерите си да са независими и да вярват, че са равни на мъжете.

"Когато бяха на 15 години, им казах, че трябва да напуснат двореца, да се образоват по света и да донесат със себе си това, което са научили", обяснява още кралицата. И добавя: "Във времена на промяна винаги има конфликти и борби за власт".