
Най-големият разход на авиокомпаниите е горивото за самолетите - за дълъг полет на "Боинг" 747 например са необходими 240 000 литра керосин, които струват близо 130 000 евро. На пътническите "Еърбъс" А380 пък им трябват около 310 000 литра керосин, за които авиокомпанията трябва да плати около 170 000 евро. Цените на горивата определят и крайната цена за билетите и допълнителните такси, ето защо гигантите във въздушния транспорт се опитват да намалят разходите, за да предложат по-атрактивни цени на клиентите. Един от начините за това е намирането на по-евтино гориво.
Все по-популярни стават биогоривата от различни растения и гъби. Сред най-използваните от тях са тези от водорасли, камелия и ятрофа (семена от които се добива биодизел). Последното попълнение в семейството на биогоривата е това от тютюн. Нов сппециално селектиран сорт с малко листа, но много цветове и семена се използва в опитите за добиване на алтернативни горива. В семената на тютюна се сържат ценни масла, от които може да се добива аналог на биодизела.
Boeing Co. съвместно със South Africa Airways и холандската фирма за биогорива SkyNRG разработват от новия тютюн специално гориво за реактивни двигатели. Сортът, който е кръстен Solaris има изключително ниско съдържание на никотин, което не налага допълнително пречистване на горивото. Тютюнът се отглежда в Южна Африка, което допълнително намалява транспортните разходи. Целта на намаляването на разстоянията за превозване е да се намалят и вредните емисии в атмосферата.
От Boeing се надяват не само на разработката на евтино био гориво, а и на развитие на икономиката наЮжна Африка и осигуряване на нови работни места. Пълното преминаване към биогориво ще може да се осъществи след няколко години. В началото се предвижда смесване на конвенционалните горива с техните био алтернативи, което постепенно ще намали разходите.
Една от най-обсъжданите полза на биогоривата е безспорно тяхното въздействие върху въглеродните емисии. The Times съобщава, че Международната асоциация за въздушен транспорт, в която членуват повече от 240 авиокомпании в света, е представила доклад според който въздушния транспорт носи 2% от всички въглеродни емисии от човешка дейност в света. Според асоциацията биогоривата ще намалят въглеродния отпечатък на индустрията с 80%. Средствата, спестени чрез използване на биогорива от 2011 година насам, са използвани за над 1500 пътнически полети.
От South Africa Airlines смятат, че могат да преминат на биогориво през 2017 година. В момента Boeing работи с фирми на шест континента за развитие на други устойчиви заместители на горивото за самолети.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни