Какви са предимствата на руския танк Т-14 Армата? Ще го срази ли германсикят "Леопард 3"? Ще се появат ли тежки бойни машини с дистанционно управление? На тези и други въпроси отговаря в интервю за германското сп. “Щерн” Никълъс Дръмонд. Той е британски стратегически съветник предимно на отбранителната индустрия. Специалната му област е водене на война по суша с танкове и бронетранспортьори, малокалибрени оръжия и други оръжейни системи.

Господин Дръмонд, танкове като “Леопард” и британския “Чалънджър” са много тежки. Необходимото модернизиране още повече увеличи теглото. Можем ли да продължаваме с “все по-големи, по-мощни, по-тежки”? Решението на германския Вермахт по време на Втората световна война за тежки танкове се оказа задънена улица.

Танкове с тегло от 70 тона и нагоре са безсмислени. Междувременно бригада от 50 танка се превърна в нерешима задача. Танковете трябва да се докарат по морски път. Когато са достигнали до брега, е необходим специален транспорт, за да се закарат до фронта. Дори когато са достигнали до бойното поле, малко мостове могат да издържат на теглото им. Вън от съмнение е, че бъдещите модели трябва да са по-леки и мобилни.

Вън от съмнение? Теглото дори на танкове от среден клас достига 40 тона. Същевременно обаче има тенденция към производство на много по-леки танкове на колела, дори и с тежко въоръжение. Също и в Русия. За какво служат тези по-леки и мобилни модели?

Конфликтите през последните 20 години показаха, че ние все повече се ангажираме зад граница, за да пресрещнем там заплахи, преди да са се появили пред вратите ни. Днес армиите трябва да са нещо като “сдружение експедиция”.  Това трябваше да се разбере, когато през 1999 г. армията на САЩ не можа да изпрати в Косово Task Force. Когато в крайна сметка тези сили бяха сформирани, въоръженият конфликт беше приключил. С техните изключително тежки танкове от тип М1 военните части на американската армия бяха прекалено “тлъсти” за бойни действия. Бронетранспортьорите тежат 32-36 тона и така са по-подвижни. По-малкото тегло позволява военни подразделения да достигнат на собствени колела мястото на действие. Така се оставят и по-малки логистични отпечатъци от следи.

Въпреки някои трудности при старта, германските бронетранспортьори “Boxer” отговарят на това предизвикателство.

Точно така. Всяка армия в рамките на НАТО разработва по нещо с тегло около средното. Германските бронетранспортьори “Boxer” са с висока степен на защита и мобилност. Модерният дизайн на платформата включва заменяеми модули. Те лесно могат да бъдат подменяни. При това и продължителността им на живот е голяма. С възможността да носят оръдия и противотанкови ракети бронетранспортьори като “Boxer” могат до значителна степен да допринесат за компенсиране на сегашните недостатъци при танковете. Германия разполага с 403 “Boxer”. Британската армия възнамерява да се присъедини към програмата “Boxer”  и да се сдобие с 500 бройки за нуждите на своите нови военни подразделения.

Когато за пръв път беше показан Т-14, много западни коментатори се присмяха на модела. Как оценявате възможностите на Русия в танкостроенето?

Няма повод за присмех. Русия е с богата история в производството на превъзходни танкове. Легендарният Т-34 беше комбинация от редица прогресивни функции, които далеч превъзхождаха други танкове от онова време. Подобно иновативни бяха и моделите от студената война Т-62, Т-64 и Т-72.

Руският танк "Армата".

Днес Т-14 е още един пример за изключителен дизайн. Западни експерти никога не са анализирали истински Т-14 от метал. Оценка обаче на британската армия сочи, че Т-14 е с по-висок дизайн от този при НАТО. Би трябвало да сме загрижени. Предимно, когато започне по-голямо производство на този тип танк. Въпреки обявеното от Русия намерение да построи 2000 танка, трябва да се изчака да се види, дали финансирането на такава бройка ще е възможно. Танкове от “Леопард 2” (германски модел – б. р.) до Т-14 са най-важните модели.

В момента Т-14 Армата е най-модерният танк. Как го направиха руснаците? От какво Западът може да се поучи?

Т-14 Армата има четири изключителни качества.

1. Разполага с централна капсула за екипажа с допълнителна бронировка. Тя гарантира висока защита за малко помещение.

2. Основното оръжие се намира в кула без екипаж с дистанционно управление. Екипажът изцяло е изолиран от склада за муниции.

3. Конфигурацията с кула без екипаж повишава не само сигурността на танкистите и въможността да оцелеят, но така става възможно и значителното намаляване на теглото на около 48-50 тона. Това води до впечатляващо тегло и повече мобилност.

4. Ново 152-милиметрово оръдие трябва да замени сегашното 125-милиметрово при Т-14. Когато това стане, Т-14 ще е в състояние да поразява всички танкове на НАТО, включително "Леопард 2", без да попада в техния обхват. Стане ли това, то нашите танкове ще са безнадеждни.

В бъдеще се планират танкове с електродвигатели. Вместо от стомана бронировката трябва да е от карбон. Какво е мнението ви за подобни концепции?

Това са визии. С вграждането във всяко колело на допълнителни електродвигатели танкът ще е по-мобилен в сравнение с този на вериги. Тъй като електрическият двигател е по-малък в сравнение с дизеловия, това би имало много предимства.

"Леопард 3" в действие.

Но тъй като най-вероятно сме на десетилетие отдалечени от създаването на съответната технология, следващото поколение танкове ще е с дизелов двигател. Но танковете ще са по-леки. В момента се работи върху нова и особено лека бронировка, чието тегло е далеч по-малко от стоманата, но многократно по-ефективна. Очакваме и разработването на модерни технологии за производство на оръжия. Високоскоростни ракети с ултразвук биха могли да преодолеят активната защита на модерните танкове. Също и оръжия с електромагнити импулси биха могли да доведат до революция във воденето на война с танкове. Те са в състояние да разрушат всички електрически системи и да блокират танка, без да се избива екипажът.

Все по-често се говори за танкове роботи, макар да е пресилено, тъй като става дума за малки танкове-дронове с дистанционно управление.

Може би най-важното в близко бъдеще са танкове без екипаж и с дистанционно управление. Те се нуждаят от по-малка защита, а и ще са по-малки и по-леки при висока бойна мощ. Те са по-мобилни и по-евтини. Концепция на бъдещето, която сега се експериментира, са танкови двойки. Единият танк е с екипаж, другият без. Мисля, че ще сме свидетели по-скоро на еволюционно, отколкото на революционно развитие. Естествено успешната равносметка на Русия в областта на танковете е впечатляваща.  Но никоя държава няма повече опит и компетентност от Германия. На мнение съм, че ако Германия внедри "Леопард 3", предимството на Т-14 бързо ще приключи.