Ad Config - Website header

 

Article_top

„Не търсете смисъл в тази скулптура, не търсете смисъл в която и да било моя работа, както не търсим смисъл в музиката. Визуалното изкуство не се занимава със смисъл, а с пропорции, цветове, форми и отношенията между тях. Всичките ми произведения са напълно безсмислени, безполезни и ирационални -  не може да извлечете полза от тях – нито политическа, нито икономическа, нито каквато и да било, само радостта и енергията от играта на светлината върху тези много специални интензивни химически цветове, начина, по който те си взаимодействат един на друг като във византийска мозайка.”

Това каза световноизвестният художник от български произход Христо Явашев днес при откриването на неговото първо произведение във Великобритания - „Мастабата”.

Специалните химически цветове на Кристо.

Високата 20 метра скулптура е направена от 7506 варела, боядисани в червено, мораво и синьо. Тя има форма на египетска гробница и плава в центъра на езерото Серпентайн в лондонския Хайд парк.

„Още като разбрах, че Кристо готви проект за Лондон, знаех, че градът ще спечели неимоверно много - каза бившият кмет на Ню Йорк Майкъл Блумбърг, сякаш да опровергае думите на Кристо, че произведенията му са безполезни. - Лондон ще спечели енергия, ще зареди хората с радост и не на последно място - ще спечели икономически, защото много туристи ще дойдат тук специално за да видят произведението на Кристо.”

Блумбърг пристигна в Лондон специално, за да води пресконференцията за откриването на „Мастабата“. Събитието започна със закуска в галерия „Серпентайн“, разположена в непосредствена близост до езерото. В нея е подредена изложба на Кристо и Жан-Клод, която показва всичките им произведения и проекти с варели от 1958 г. до днес.

"Желязната завеса" на Кристо и Жан-Клод от 1962 г. затваря малката, но възлова парижка улица "Висконти".

Зрителите са посрещнати от първата прочута работа на Кристо и покойната му съпруга Жан-Клод - „Желязната завеса”, от 1962 г. Тогава артистичната двойка запушва улица в Париж със стена от варели. Това е малка, но важна за комуникациите улица „Висконти“ и проектът на Кристо и Жан-Клод разстройва значително движението във френската столица.

Изложбата в "Серпантайн" включва няколко нереализирани проекта на Кристо и Жан Клод с варели – един в Суецкия канал (1967), друг в Музея на модерното изкуство, Ню Йорк (1968), много рисунки и макети, и най-амбициозната „Мастаба“, която предстои да бъде направена – в Арабските емирства. Ако бъде реализиран този проект, той ще се превърне в най-голямата скулптура в света, с височина 150 метра, или 7,5 пъти по-голяма от лондонската си „сестра“. Арабската „Мастабата“ се различава освен по размери, и цветово – тя е замислена в пясъчни нюанси, които резонират с пустинята.

„Това, което ме впечатли най-много, е вниманието, което Кристо отделяше през цялото време на светлината, на точния ъгъл, през който светлината докосва скулптурата във всеки момент на денонощието, за да избере ъгъла, под който да постави мастабата в Хайд парк. Наблюдавайте я през целия ден, как ударението се мести ту върху една част, ту върху друга, как скулптурата променя цветовете си и как те на моменти засияват едновременно като във византийска мозайка. Тогава и езерото също се оцветява и засиява заедно с нея“ - каза кураторката на изложбата Мелиса Бланчфлауър.

Пресконференцията закуска продължи с разходка до „Мастабата“  - пътят към нея минава през мостче, прекосяващо езерото в парка, и алея, която криволичи сред храстите и цветята, така че дава възможност на зрителите да видят и да почувстват скулптурата през различни ъгли, да проследят промяната в цветовете, която настъпва.

Докато е на мостчето, човек се наслаждава на панорамна гледка към нея, след това пътеката го отвежда сред храстите и цветята на Хайд парк, които частично я закриват, и в края на алеята изведнъж се озовава в непосредствена близост, така че пропорциите на „Мастабата“ имат пряко физическо въздействие върху зрителя. Това е единственият начин, по който може да се разглежда тази скулптура – когато възприятието се разгръща във времето през различни дистанции, гледни точки и светлини.

Кристо на път към "Мастабата" в Хайд парк.

На 22 юни лондонският университет  Голдсмитс и живеещата в Лондон българка Ива Александрова организират вечер на Кристо с дискусия и филмова прожекция. Ще участват изкуствоведи от различни британски университети и ще бъде прожектиран филмът на журналистката Евгения Атанасова „Мост към Кристо“. Лекторите ще се опитат да отговорят на въпроса какво е това нещо в изкуството му, което вълнува хората по цял свят. Голдсмитс е университетът с най-силни традиции в съвременното изкуство -  тук са учили Деймиън Хърст, Майкъл Крийд, художниците от групата "Младото британско поколение" и много други.

Събитието започва в 19,30 часа, входът е свободен.

 

„Не търсете смисъл в тази скулптура, не търсете смисъл в която и да било моя работа, както не търсим смисъл в музиката. Визуалното изкуство не се занимава със смисъл, а с пропорции, цветове, форми и отношенията между тях. Всичките ми произведения са напълно безсмислени, безполезни и ирационални -  не може да извлечете полза от тях – нито политическа, нито икономическа, нито каквато и да било, само радостта и енергията от играта на светлината върху тези много специални интензивни химически цветове, начина, по който те си взаимодействат един на друг като във византийска мозайка.”

Това каза световноизвестният художник от български произход Христо Явашев днес при откриването на неговото първо произведение във Великобритания - „Мастабата”.

Специалните химически цветове на Кристо.

Високата 20 метра скулптура е направена от 7506 варела, боядисани в червено, мораво и синьо. Тя има форма на египетска гробница и плава в центъра на езерото Серпентайн в лондонския Хайд парк.

„Още като разбрах, че Кристо готви проект за Лондон, знаех, че градът ще спечели неимоверно много - каза бившият кмет на Ню Йорк Майкъл Блумбърг, сякаш да опровергае думите на Кристо, че произведенията му са безполезни. - Лондон ще спечели енергия, ще зареди хората с радост и не на последно място - ще спечели икономически, защото много туристи ще дойдат тук специално за да видят произведението на Кристо.”

Блумбърг пристигна в Лондон специално, за да води пресконференцията за откриването на „Мастабата“. Събитието започна със закуска в галерия „Серпентайн“, разположена в непосредствена близост до езерото. В нея е подредена изложба на Кристо и Жан-Клод, която показва всичките им произведения и проекти с варели от 1958 г. до днес.

"Желязната завеса" на Кристо и Жан-Клод от 1962 г. затваря малката, но възлова парижка улица "Висконти".

Зрителите са посрещнати от първата прочута работа на Кристо и покойната му съпруга Жан-Клод - „Желязната завеса”, от 1962 г. Тогава артистичната двойка запушва улица в Париж със стена от варели. Това е малка, но важна за комуникациите улица „Висконти“ и проектът на Кристо и Жан-Клод разстройва значително движението във френската столица.

Изложбата в "Серпантайн" включва няколко нереализирани проекта на Кристо и Жан Клод с варели – един в Суецкия канал (1967), друг в Музея на модерното изкуство, Ню Йорк (1968), много рисунки и макети, и най-амбициозната „Мастаба“, която предстои да бъде направена – в Арабските емирства. Ако бъде реализиран този проект, той ще се превърне в най-голямата скулптура в света, с височина 150 метра, или 7,5 пъти по-голяма от лондонската си „сестра“. Арабската „Мастабата“ се различава освен по размери, и цветово – тя е замислена в пясъчни нюанси, които резонират с пустинята.

„Това, което ме впечатли най-много, е вниманието, което Кристо отделяше през цялото време на светлината, на точния ъгъл, през който светлината докосва скулптурата във всеки момент на денонощието, за да избере ъгъла, под който да постави мастабата в Хайд парк. Наблюдавайте я през целия ден, как ударението се мести ту върху една част, ту върху друга, как скулптурата променя цветовете си и как те на моменти засияват едновременно като във византийска мозайка. Тогава и езерото също се оцветява и засиява заедно с нея“ - каза кураторката на изложбата Мелиса Бланчфлауър.

Пресконференцията закуска продължи с разходка до „Мастабата“  - пътят към нея минава през мостче, прекосяващо езерото в парка, и алея, която криволичи сред храстите и цветята, така че дава възможност на зрителите да видят и да почувстват скулптурата през различни ъгли, да проследят промяната в цветовете, която настъпва.

Докато е на мостчето, човек се наслаждава на панорамна гледка към нея, след това пътеката го отвежда сред храстите и цветята на Хайд парк, които частично я закриват, и в края на алеята изведнъж се озовава в непосредствена близост, така че пропорциите на „Мастабата“ имат пряко физическо въздействие върху зрителя. Това е единственият начин, по който може да се разглежда тази скулптура – когато възприятието се разгръща във времето през различни дистанции, гледни точки и светлини.

Кристо на път към "Мастабата" в Хайд парк.

На 22 юни лондонският университет  Голдсмитс и живеещата в Лондон българка Ива Александрова организират вечер на Кристо с дискусия и филмова прожекция. Ще участват изкуствоведи от различни британски университети и ще бъде прожектиран филмът на журналистката Евгения Атанасова „Мост към Кристо“. Лекторите ще се опитат да отговорят на въпроса какво е това нещо в изкуството му, което вълнува хората по цял свят. Голдсмитс е университетът с най-силни традиции в съвременното изкуство -  тук са учили Деймиън Хърст, Майкъл Крийд, художниците от групата "Младото британско поколение" и много други.

Събитието започва в 19,30 часа, входът е свободен.

Коментари

10 стинки's picture
10 стинки
10 стинки

Прей си пофтата

Този коментар е премахнат, тъй като не спазва условията за ползване.

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията

Анкета