Ad Config - Website header

 

Article_top

Футболистите на Китай само веднъж са се класирали за финали на Световно първенство по футбол и никой не запомни участието им в Южна Корея през 2002 г. Китайците не успяха да отбележат нито един гол, допуснаха девет и отпаднаха още в груповата фаза. Но дори и Китай да не участва в първенството в Русия, влиянието му е значително. Седем от общо 19 корпоративни спонсори на турнира са китайски.

Защо толкова много?

Световното първенство е най-големият турнир на ФИФА - базираното в Цюрих многомилиардно предприятие, което управлява световния футбол. Бизнес моделът на ФИФА е силно зависим първенствата на всеки четири години, които са основният източник на приходи. ФИФА отчете приходи от 5,4 млрд. долара за 4-годишния бизнес цикъл, завършил с първенството в Бразилия през 2014 г. Парите са основно от телевизионни права и корпоративно спонсорство. В този цикъл телевизионните права донесоха 2,4 млрд. долара, а спонсорствата – 1,6 млрд. долара, което е достатъчно за покриване на оперативните разходи от 2 млрд. долара за организиране на първенството. Световното е сред най-гледаните събития по телевизията и големите компании традиционно се възползваха от възможността да представят свои брандове и се конкурираха жестоко за местата за спонсорство.

Това обаче се промени. През 2015 г. американски прокурори обвиниха 40 физически лица и фирми, свързани с ФИФА, в различни корупционни престъпления, включително изнудване, измами и пране на пари.

Обвиненията засилиха старите притеснения сред корпоративните партньори на организацията дали тяхната връзка с ФИФА не ги подлага на репутационен и финансов риск. Компании като Emirates, Continental, Johnson & Johnson и Sony отказаха да подновят спонсорските си договори. Нямаше и опашка за техните места. От общо 34 позиции за спонсорство в Русия само 19 са продадени. Преди 4 години всичко беше запълнено още преди началото на първенството.

Трябва да се отбележи, че корпоративният свят вероятно щеше да реагира по друг начин, ако Световното първенство бе, да кажем, в Португалия и Испания, а не в Русия, която се радва на все по-малко доверие от Запада. Единствените нови договори на ФИФА от началото на скандала са с компании от Русия, Катар (който ще е домакин на следващото първенство през 2022 г.) и Китай, чийто бизнес не се притеснява толкова много от асоцииране с ФИФА. Сред тези китайски компании са мобилният оператор Vivo, производителят на електроника Hisense, електрическите скутери Yadea, втората по големина млечна компания в Китай Mengniu и конгломератът с интереси в недвижимите имоти и най-голямата верига от киносалони в света Dalian Wanda.

Един от всеки пет китайци е гледал Световното през 2014 г. по телевизията, но популярността на играта в Поднебесната империя досега не се е трансформирала в интерес от бизнеса за спонсорства. Само една компания от Китай е спонсорирала турнира през 2014 г., затова промяната сега е значима.

Президентът на Китай Си Цзинпин, който е запален футболен фен, не крие своята амбиция страната му да се класира отново за Световното, да бъде домакин на турнира, а някой ден и да го спечели. Според изследователската компания Nielsen, присъствието на китайски спонсори на този турнир показва, че и бизнесът подкрепя националните усилия за спечелване на домакинство на Мондила. А и говорят с ФИФА на език, който тя разбира - езика на парите.

 

Футболистите на Китай само веднъж са се класирали за финали на Световно първенство по футбол и никой не запомни участието им в Южна Корея през 2002 г. Китайците не успяха да отбележат нито един гол, допуснаха девет и отпаднаха още в груповата фаза. Но дори и Китай да не участва в първенството в Русия, влиянието му е значително. Седем от общо 19 корпоративни спонсори на турнира са китайски.

Защо толкова много?

Световното първенство е най-големият турнир на ФИФА - базираното в Цюрих многомилиардно предприятие, което управлява световния футбол. Бизнес моделът на ФИФА е силно зависим първенствата на всеки четири години, които са основният източник на приходи. ФИФА отчете приходи от 5,4 млрд. долара за 4-годишния бизнес цикъл, завършил с първенството в Бразилия през 2014 г. Парите са основно от телевизионни права и корпоративно спонсорство. В този цикъл телевизионните права донесоха 2,4 млрд. долара, а спонсорствата – 1,6 млрд. долара, което е достатъчно за покриване на оперативните разходи от 2 млрд. долара за организиране на първенството. Световното е сред най-гледаните събития по телевизията и големите компании традиционно се възползваха от възможността да представят свои брандове и се конкурираха жестоко за местата за спонсорство.

Това обаче се промени. През 2015 г. американски прокурори обвиниха 40 физически лица и фирми, свързани с ФИФА, в различни корупционни престъпления, включително изнудване, измами и пране на пари.

Обвиненията засилиха старите притеснения сред корпоративните партньори на организацията дали тяхната връзка с ФИФА не ги подлага на репутационен и финансов риск. Компании като Emirates, Continental, Johnson & Johnson и Sony отказаха да подновят спонсорските си договори. Нямаше и опашка за техните места. От общо 34 позиции за спонсорство в Русия само 19 са продадени. Преди 4 години всичко беше запълнено още преди началото на първенството.

Трябва да се отбележи, че корпоративният свят вероятно щеше да реагира по друг начин, ако Световното първенство бе, да кажем, в Португалия и Испания, а не в Русия, която се радва на все по-малко доверие от Запада. Единствените нови договори на ФИФА от началото на скандала са с компании от Русия, Катар (който ще е домакин на следващото първенство през 2022 г.) и Китай, чийто бизнес не се притеснява толкова много от асоцииране с ФИФА. Сред тези китайски компании са мобилният оператор Vivo, производителят на електроника Hisense, електрическите скутери Yadea, втората по големина млечна компания в Китай Mengniu и конгломератът с интереси в недвижимите имоти и най-голямата верига от киносалони в света Dalian Wanda.

Един от всеки пет китайци е гледал Световното през 2014 г. по телевизията, но популярността на играта в Поднебесната империя досега не се е трансформирала в интерес от бизнеса за спонсорства. Само една компания от Китай е спонсорирала турнира през 2014 г., затова промяната сега е значима.

Президентът на Китай Си Цзинпин, който е запален футболен фен, не крие своята амбиция страната му да се класира отново за Световното, да бъде домакин на турнира, а някой ден и да го спечели. Според изследователската компания Nielsen, присъствието на китайски спонсори на този турнир показва, че и бизнесът подкрепя националните усилия за спечелване на домакинство на Мондила. А и говорят с ФИФА на език, който тя разбира - езика на парите.

Коментари

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията

Анкета