Ad Config - Website header

 

Article_top

Аз съм на 27 години и за мен дънките "Ливайс" са просто едни дънки. Да, моделите и цветовете им са "яки", а платът е здрав. Но да дам 80 или 100 евро за едни дънки? Не, благодаря!

Много мои приятели и колеги обаче гледат, или са гледали в миналото, по-различно на тях. За тези, които преди 20, 30 или 40 години са ходели на училище, или пък са следвали, "Ливайс 501" са били нещо като част от тяхната идентичност - един американски продукт, надвил старовремската германска еснафщина, и превърнал се в символ на копнежа за свобода и устрем напред. Тези дънки са частица от т.нар. "американска мечта" в Германия.

В петък влязоха в сила наложените от ЕС мита върху определени американски стоки, сред които и за няколко култови американски продукта, като дънките "Ливайс", например. И мнозина сега се питат дали добрите стари дънки ще поскъпнат драстично? Моят кратък отговор гласи - по-скоро не. Митата в размер на 25 процента са валидни само за стоки, произведени в САЩ. Вярно, че десетилетия наред дънките "Ливайс" се произвеждаха наистина в Америка. Което обаче отдавна вече не е така. 

Изнесено производство

В началото на 2004 година "Ливайс" затвори последната си фабрика в Сан Антонио. По-късно в една единствена фабрика в Грийнсбъроу беше произведена специална серия "Ливайс 501" на продажна цена от 178 долара за чифт. В края на 2017 година беше затворена и тази фабрика - по чисто финансови съображения. По данни на фирмата, производството е изнесено преди всичко в Китай, Бангладеш, Мексико и Шри Ланка. Официално САЩ все още се водят производител на дънки, но от повече от 500 фабрики в над 26 страни по света са останали само 12 американски. Говорителка на "Ливайс" за Европа потвърди, че продуктът е засегнат от митата, но не каза в каква степен. Но с оглед на изнесеното в чужбина производство, съвсем малко американски стоки ще бъдат пряко засегнати от наказателната мярка.

В една Германия, например, САЩ даже не са сред първите 20 производители и вносители на дънки. Най-много дънки Германия внася от Бангладеш - почти 63 милиона чифта през миналата година. На 20 място в списъка на вносителите е Индонезия с почти половин милион чифта. А от САЩ се внасят още по-малко.

Мита със символичен характер

Цифрите сочат, че въведените от ЕС мита имат по-скоро символичен характер. Експертката за глобална икономика и търговия Уни Манак твърди, че ЕС е подбрал точно фирми със символично значение. Същото становище споделя и Щефани Шмид от германското външнотърговско сдружение на търговците на дребно. "До голяма степен тези мита са символични. При дънките "Ливайс" пък символиката е малко по-голяма, защото става дума преди всичко за името", казва тя.

"Ливайс", "Харли Дейвидсън" и "Джак Даниелс" не са просто някакви американски марки. Моторите, уискито и дънките са част от американската идентичност и от американската мечта. И който иска да навреди на САЩ трябва да атакува тази американска мечта. Вероятно такава е била и стратегията на европейските политици, когато са избрали именно тези стоки.

Този план може и да успее при някои стоки, които все още действително се произвеждат в САЩ. Но това категорично не се отнася за много други, които отдавна вече не се произвеждат в Америка. Конфекцията, например. 

Дойче Веле.

 

Аз съм на 27 години и за мен дънките "Ливайс" са просто едни дънки. Да, моделите и цветовете им са "яки", а платът е здрав. Но да дам 80 или 100 евро за едни дънки? Не, благодаря!

Много мои приятели и колеги обаче гледат, или са гледали в миналото, по-различно на тях. За тези, които преди 20, 30 или 40 години са ходели на училище, или пък са следвали, "Ливайс 501" са били нещо като част от тяхната идентичност - един американски продукт, надвил старовремската германска еснафщина, и превърнал се в символ на копнежа за свобода и устрем напред. Тези дънки са частица от т.нар. "американска мечта" в Германия.

В петък влязоха в сила наложените от ЕС мита върху определени американски стоки, сред които и за няколко култови американски продукта, като дънките "Ливайс", например. И мнозина сега се питат дали добрите стари дънки ще поскъпнат драстично? Моят кратък отговор гласи - по-скоро не. Митата в размер на 25 процента са валидни само за стоки, произведени в САЩ. Вярно, че десетилетия наред дънките "Ливайс" се произвеждаха наистина в Америка. Което обаче отдавна вече не е така. 

Изнесено производство

В началото на 2004 година "Ливайс" затвори последната си фабрика в Сан Антонио. По-късно в една единствена фабрика в Грийнсбъроу беше произведена специална серия "Ливайс 501" на продажна цена от 178 долара за чифт. В края на 2017 година беше затворена и тази фабрика - по чисто финансови съображения. По данни на фирмата, производството е изнесено преди всичко в Китай, Бангладеш, Мексико и Шри Ланка. Официално САЩ все още се водят производител на дънки, но от повече от 500 фабрики в над 26 страни по света са останали само 12 американски. Говорителка на "Ливайс" за Европа потвърди, че продуктът е засегнат от митата, но не каза в каква степен. Но с оглед на изнесеното в чужбина производство, съвсем малко американски стоки ще бъдат пряко засегнати от наказателната мярка.

В една Германия, например, САЩ даже не са сред първите 20 производители и вносители на дънки. Най-много дънки Германия внася от Бангладеш - почти 63 милиона чифта през миналата година. На 20 място в списъка на вносителите е Индонезия с почти половин милион чифта. А от САЩ се внасят още по-малко.

Мита със символичен характер

Цифрите сочат, че въведените от ЕС мита имат по-скоро символичен характер. Експертката за глобална икономика и търговия Уни Манак твърди, че ЕС е подбрал точно фирми със символично значение. Същото становище споделя и Щефани Шмид от германското външнотърговско сдружение на търговците на дребно. "До голяма степен тези мита са символични. При дънките "Ливайс" пък символиката е малко по-голяма, защото става дума преди всичко за името", казва тя.

"Ливайс", "Харли Дейвидсън" и "Джак Даниелс" не са просто някакви американски марки. Моторите, уискито и дънките са част от американската идентичност и от американската мечта. И който иска да навреди на САЩ трябва да атакува тази американска мечта. Вероятно такава е била и стратегията на европейските политици, когато са избрали именно тези стоки.

Този план може и да успее при някои стоки, които все още действително се произвеждат в САЩ. Но това категорично не се отнася за много други, които отдавна вече не се произвеждат в Америка. Конфекцията, например. 

Дойче Веле.

Коментари

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията