Облаци дим се издигат от незаконно бунище в град Згеж в Централна Полша, автомобилни гуми горят в Тшебин в южната част на страната, а във Варшава пламъци поглъщат стари мебели.

Навсякъде в Полша горят много сметища като никога досега. Тази година броят им вече е тревожно голям - има 85 такива случая, предупреждава министерството на околната среда. Правителството казва, че това е работа на престъпници, действащи в сектора на управление на отпадъците.

"Ще се справим с мафията с отпадъците", обяви премиерът Матеуш Моравецки.

Твърди се, че бандите забогатяват от вноса на смет от чужбина, част от който е незаконен. За да реализират бърза печалба, те не складират и не обработват боклука по правилата, а просто го изгарят.

"Поне що се отнася до незаконните бунища, има основания да се допусне, че пожарите са умишлено запалени, за да бъдат премахнати отпадъците", казват от министерството на околната среда в отговор на запитване от ДПА. Точната причина за пожарите все още се разследва.

Според Агенцията за защита на околната среда през 2016 г. Полша е внесла около 951 021 тона боклук от Европа. На страни като Германия, Великобритания и Италия, които изпращат в чужбина голяма част от отпадъците си, складирането и обработката им в Полша често им излиза по-евтино, отколкото у дома. Те спестяват, а полската промишленост за преработка на боклуците печели.
Полските медии предполагат, че секторът за управление на отпадъците ще има още повече работа, след като Китай реши от тази година да престане да внася отпадъци от чужбина, а Германия бе един от най-големите износители на смет за Китай.

"В германските центрове за разделно събиране и рециклиране се натрупаха много балирани отпадъци и компаниите трябваше да намерят къде другаде да ги изпращат", обяснява Роман Малец, инженер от Института за управление на отпадъците и рециклирането към Техническия университет в Дрезден.

Износът на отпадъци в Китай се пренасочи на първо място към други азиатски страни като Виетнам и Малайзия, отбеляза той и добави: "Вероятно проучени са били и възможностите в Европа." "Дали германските компании карат повече боклук в Полша - все още не може да се каже със сигурност. Още няма съответната статистика."

Въпреки това има много критики към сектора за обработка на отпадъците в Полша. Дори операторите на законните бунища са подозирани в палежи. Пламъците могат бързо да разчистят място за нов боклук например, който досега е бил доставян в Китай, посочват специалисти по околната среда. Законното складиране на отпадъци просто не носи печалба, твърдят активистки организации като "Еко Патрол".

Експерти от индустрията възразяват срещу подобни твърдения.

"Погрешно е да се смята, че сегашният проблем е причинен само от изгарянето на боклук от чужбина или на незаконен боклук", заявява Агнешка Фюк, глава на компанията "A Те Еф Полска" (ATF Polska), специализирала се в преработка на отпадъци. "До голяма степен гори собственият ни боклук." Тя каза, че индустрията е претоварена от количеството отпадъци, което се увеличава с всяка изминала година. "Блокада на вноса няма да реши проблема на Полша със сметта."

Вината за пожарите не е само на предполагаемите подпалвачи, добавя Фюк, а по-скоро на полското законодателство, което е работено на парче. Тя твърди, че правителството трябва да поеме своята отговорност.

"Те разрешават срокове за складиране на отпадъците до три години, това е достатъчно време възпламеняващи се газове да се натрупат и боклукът да пламне от само себе си", каза тя.

Освен това бяха извършени неадекватни проверки дали вносителите на отпадъци имат достатъчно пари да ги рециклират. Сметищата се наблюдават адекватно и в резултат никой не знае какво точно гори. Полското правителство иска бързо да промени това и готви проекти на по-строги закони. Фюк обаче твърди, че вече е прекалено късно, що се отнася до опасните последици за хората и околната среда.

Според проучвания на организацията за защита на околната среда "Хийл Полша" (Heal Polska) пожарите на бунищата създават отровни и висококанцерогенни вещества, които поляците сега вдишват. "Тази вреда не може да бъде поправена", казва Фюк. 
/БТА/