
Слаб интерес към политиката, къч членството в организации и доброволчески дейности. Силна привързаност към семейството и одобрение на брака. Както и убеждение, че ролята на държавата трябва да е много голяма - и в кономиката, и в за да осигурява и обгрижва отделните членове на обществото.
Така изглежда портретът на младия гражданин на Балканите. Това показват данните от проведено от фондация „Фридрих Еберт“ едновременно в 10 балкански държави проучване, озаглавено „Младежко изследване на Югоизточна Европа 2018 година". Резултатите са интерпретирани в доклад под общата редакция на Петър-Емил Митев и Борис Попиванов.
Изследването показва, че се наблюдава стабилизация на социално-икономическия статус на младите.
„Няма тенденции към рязко обедняване или нещо подобно. Този медал обаче има и своята обратна страна. Възпроизвеждат се социалните неравенства по начин, по който става много трудно младите бедни да станат богати. Наблюдаваме бедност, която не се разширява, но се възпроизвежда и създава доста поляризиран социален облик на българското общество. Това трябва да бъде от значение за политиците, когато правят решения“, обясни пред БНР Борис Попиванов.
Друга любопитна тенденция е сближаването между поколенията, както и популярността на брака.
„Междупоколенческата връзка се засилва, както и консервативните нагласи на българската младеж. Във все по-голяма степен младите си представят своето бъдеще в семейство с юридически оформен брак. Все по-голяма е степента на сходство между възгледите и ценностите на родители и деца. Никак не са малко и тези, които биха искали възпитанието, което им е дадено от техните родители, да бъде приложено спрямо техните деца. Заедно с това има тенденция към отрицание на хомосексуалността в сравнение с данни отпреди 4 години. Все повече и повече малкото семейство се превръща в крепостта на младия човек и това се осъзнава от младите“, коментира Попиванов.
Сред младите се забелязва и липса на политически интерес и политическо включване, сочи още проучването.
„Говорим не само за членство в политически партии, но и за доброволчески дейности, участие в различни организации и т. н. Никъде, с изключение на гласуването, не се стига до по-високи дялове от 10%, т. е. младежта е дистанцирана от институционалната политика в много висока степен. Тя не предлага никакви шансове на младите да видят себе си, да видят своя перспектива. Затова и солидарността и социалността са налице, но не се търсят през институциите, а през личните връзки, семейството, през микроструктурите на обществото. Там младите хора се чувстват най-сигурни“, каза анализаторът.
България и Македония са единствените две страни в целия регион, където доминира дясната самоидентификация сред младите.
Според даннните от изследването 7% от младите се определят като леви, 24% като десни, над 20% са в центъра, а над половината не знаят какви са. Има изключителен ръст на придържането към социални ценности, на леви приоритети. Над 90% от младите хора се съгласяват с твърденията, че държавата трябва да се грижи за всеки член на обществото, че трябва да се намесва в по-голяма степен в икономиката, солидарността и свободата.
Проучването показва още, че сред младите е много високо доверието в социалните мрежи, за разлика от доверието в телевизията или вестниците.
„Почти никой от младите не съобщава да чете вестници“, отбеляза Попиванов.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни