Очаквано левицата се обяви против възобновяването на процедурата по отдаване на концесия на "Летище София". От БСП обявиха днес, че внасят проекторешение на Народното събрание, с което да се спре решението на Министерския съвет, взето в сряда.

Както Клуб Z писа, на последното си заседание, но в закритата му част, кабинетът одобри решението на министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски за откриване на процедурата за определяне на концесионер, като с него се утвърждава обявлението за откриване на процедурата и документацията за концесията.

След заседанието от МС разпространиха кратко съобщение, в което се посочваше само, че процедурата е в ход. А приходите ще отидат за погасяване на дълговете на железниците.

В началото на май 2017 г. Московски обяви намеренията на правителството да възобнови процедурата и дори посочи септември м.г. като срок за това. Така че от левицата не би трябвало да са изненадани.

Πpи пъpвoтo oтвapянe нa пpoцeдypaтa кабинетът пoиcĸa oт ĸoнцecиoнepa плaщaнeтo нa пъpвoнaчaлнa cyмa oт 550 милиoнa лeвa, 480 млн. лева oт ĸoитo тpябвaше дa покрият дългoвeтe нa БДЖ. Гoдишнaтa ĸoнцecиoннa тaĸca бе определена в размер на поне 9.9 милиoнa лeвa, a инвecтициитe - най-малко 306 милиoнa лeва. Процедурата обаче беше спряна от служебния кабинет на президента Румен Радев с мотива, че условията за избор не защитавали националния интерес и националната сигурност.

На тъмно

На това се позоваха и днес от левицата. Първо посочиха, че решението е било взето "на тъмно, по непрозрачен начин". Не се знае какви са паратемтрите - срещу какви условия, за колко години. Според Драгомир Стойнев на летището вече течали масови уволнения и процес по "вкарване на изискванията на бъдещия концесионер". 

"Попитайте министър Московски кое налага концесията на печелившо предприятие, което разпределя дивиденти към държавата", обърна се Стойнев към журналистите.

И допълни, че правителството явно е чакало да дойде краят на европредседателството, задържайки дотогава тази "бомба със закъснител". Чрез концесионирането на най-голямото летище се продавали националният интерес и сигурност на частно лице, което щяло да решава кой да влиза в страната и кой не, повториха старите си тези от левицата.

"Едното предприятие е продадено, другото - фалирано", посочи в заключение Стойнев, визирайки аеропорта и БДЖ.

И предвид факта, че централата на железниците на столичната улица "Иван Вазов" бе обявена за публична продан, депутатът от левицата подхвърли иронично:

"Изпълнителният директор на БДЖ ще работи отвън на тротоара, а 1200 вагона са запорирани." 

Нормален икономически инструмент

За да даде обяснения, Московски дойде по спешност в парламента. Министърът посочи, че вчерашното решение на МС на практика изпълнява решение на служебното правителство - кабинетът, сформиран след редовните избори, да прецени да концесионира ли аеропорта или не. Както и ако това става, да се използват услугите на международни консултанти. В случая бяха наети Световната банка и Европейската банка за възстановяване и развитие.

Московски обясни и защо информацията за процедурата все още не е публична - заради изискването да се публикува в официалния вестник на ЕС, за да имат всички потенциални участници равни шансове. Факт, такова е изискването на европейската директива за договорите за концесия.

"Документацията е от 2000 страници и от БСП ще я получат, имат правото. Но на този етап искрено ще съжалявам, ако от Народното събрание изтече предварителна информация", посочи Московски.

По думите му на летище София не само че няма масови уволнения, а и през последните месеци били назначени около 100 души.

"Концесионирането е нормален икономически инструмент, да не го превръщаме в мръсна дума. Поздравявам БСП, които са дали назад във времето летищата във Варна и Бургас на концесия и те функционират добре", посочи още Московски. 

По думите му при левицата на концесия са били дадени общо 14 обекта, повечето от които към днешна дата са успешни.

"Ако някой има съмнения по процедурата, да се обърне към Световната банка и ЕБВР", каза в заключение министърът на транспорта.

Теч на информация

При първата процедура по отдаване на концесия изтече предварителна и неофициална информация, според която интерес към летището са проявили руската ВТБ "Капитал" и турската "Лимак" - като обединение. А от транспортното министерство обявиха, че има интерес и от операторите на няколко големи европейски летища. Дадоха и основните параметри по процедурата - като срок на концесията и плащания, което сега Московски отчита като грешка. 

Темата бе повдигната и при гледането на държавния бюджет за 2018 г. в парламента. Страстите се разгорещиха около чл. 94, в който се говори за приходите от концесията на "Летище София". По това време процедурата вече беше спряна, но управляващите бяха записали следния текст:

"За приходите от еднократното концесионно плащане по договора за концесия на "Гражданско летище за обществено ползване София" разпоредбата на чл. 11, ал. 1, т. 3 от Закона за Държавния фонд за гарантиране устойчивост на държавната пенсионна система не се прилага."

Тази категоричност, с която се говори за концесионни плащания, даде основание на опозицията да скочи в настъпление, обявявайки, че кабинетът се опитва да стартира процедурата чрез закона за държавния бюджет и даже да я предреши.

Иначе пpeз 2006 г. кабинетът на тройната коалиция възлoжи нa "Фpaпopт тyин стap еъpпopт мeниджмънт" AД ĸoнцecия зa paзвитиeтo и yпpaвлeниeтo нa лeтищe Бypгac и лeтищe Bapнa зa 35 гoдини. Дo мoмeнтa ĸoмпaниятa e инвecтиpaлa нaд 350 млн. лева в paзшиpявaнe и мoдepнизaция нa инфpacтpyĸтypaтa, пoдoбpявaнe нa тexничecĸите cъopъжeния и oбopyдвaнe, ĸaĸтo и oбyчeния и пoвишaвaнe ĸвaлифиĸaциятa нa пepcoнaлa. В концесията германската компания "Фрапорт" е в съдружие с българската логистична компания "БМ Стар", собственост на "Химимпорт".