Едно от изискванията към бъдещия концесионер на летище София е до 10 години да изгради нов трети терминал за граждански полети. Това става ясно от стенограмата от заседанието на Мнистерския съвет в сряда. 

Подробности около изискванията към кандидат-концесионерите разказва транспортият министър Ивайло Московски. Ето какво описва той, въпреки че все още документацията и решението не са публични - според министъра заради изискване първо решението за старт на откритата процедура за търсене на концесионер да бъде публикувано в официалния вестник на ЕС: 

При оценяването на участниците най-висока тежест ще има концесионното възнаграждение - 55%. Оценката на техническото предложение ще е с относителна тежест – 45%. Техническото предложение ще съдържа план за развитие, бизнес план, план за финансиране, обща стратегия, планове и прогнози на трафика и капиталови разходи. 

Минималните изисквания към участниците са:

- да оперират поне едно международно летище с над 10 милиона превозени пътници годишно;

- да разполагат с нетна стойност на активите за всяка от последните три години минимум 200 милиона евро и да имат опит при финансиране поне на един проект в инфраструктурния сектор, надвишаващ 400 милиона евро.

Годишните концесионни възнаграждения, които ще се дължат за всяка една година от срока на концесията са в размер не по-малко от 15 милиона лева без ДДС или 10% от общия размер на общите приходи от всички дейности за текущата година, които са свързани с ползването на обекта на концесия и дължимия ДДС върху сумата – едно от двете, което е по-голямо.

Концесионерът ще има задължения да реализира инвестиции в размер не по-малък от 600 милиона евро за срока на концесията, като до десетата година ще бъде задължен да изгради и нов пътнически терминал на Летище София.

Концесията на летище "София" бе спряна от служебния кабинет с премиер Огнян Герджиков, а в решението тогава бе записано, че се оставя на редовно избраното правителство да прецени дали да я поднови. От стенограмата става ясно, че финансовото министерство е имало забележки по документите, внесени от Московски, с които обаче транспортното ведомство не се е съобразило. По думите на министър Владислав Горанов става дума за разминавания със Закона за концесиите на предвидените обезщетения в проекта на концесионен договор при неговото предсрочно прекратяване.

"Обезщетенията по проекта на концесионен договор са обвързани с дълга на концесионера към заемодателите към датата на прекратяване на концесионния договор, докато Законът за концесиите предвижда те да се базират на размера на невъзстановените разходи на концесионера за инвестиции в областта на съответната концесия. Това е едната тема, която трябва да се анализира още веднъж. Дали сме тази бележа, колегите от Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията са преценили, че е некоректна. Ние продължаваме да смятаме, че трябва да й се обърне внимание.", казва финансовият министър.

Московски заявява, че ще разговаря още веднъж с експертите по направените забележки. 

Бойко Борисов на свой ред дава заръка - рестартът на процедурата за отдаване на концесия на столичното летище "да бъде обяснен добре". Идеята от самото начало за тази концесия е с приходите от нея да се запълват финансовите дупки в БДЖ. Премиерът заявява, че "искаме и новите влакове да купим, защото вече изнемогват железниците..."

Веднага след като решението на Министерския съвет бе обявено, от БСП - както винаги - настояха за спиране на концесията, заявиха, че конкурсът вероятно е нагласен. 

Πpи пъpвoтo oтвapянe нa пpoцeдypaтa кабинетът пoиcĸa oт ĸoнцecиoнepa плaщaнeтo нa пъpвoнaчaлнa cyмa oт 550 милиoнa лeвa, 480 млн. лева oт ĸoитo тpябвaше дa покрият дългoвeтe нa БДЖ. Гoдишнaтa ĸoнцecиoннa тaĸca бе определена в размер на поне 9.9 милиoнa лeвa, a инвecтициитe - най-малко 306 милиoнa лeва. При предишния опит за отдаване на концесия изтече предварителна и неофициална информация, според която интерес към летището са проявили руската ВТБ "Капитал" и турската "Лимак" - като обединение. А от транспортното министерство обявиха, че има интерес и от операторите на няколко големи европейски летища. Дадоха и основните параметри по процедурата - като срок на концесията и плащания, което сега Московски отчита като грешка.