Ad Config - Website header

 

Article_top

Какво се случва, когато двете най-големи световни икономики започнат война?

Е, не истинска война. Но САЩ и Китай са в началото на търговска война, за която никой не знае колко мащабна ще стане и колко дълго ще продължи.

Ето как търговската война между САЩ и Китай засяга всички ни:

Око за око

От петък в полунощ в сила са американски мита от 25% върху редица китайски стоки, което автоматично ги прави с 25% по-скъпи за потребителите в САЩ. Сред тях са:

  • Високотехнологични продукти като полупроводникови чипове, произвеждани в Китай. Моем да открием такива в предмети, които използваме всеки ден - телевизори, компютри, смартфори и коли;
  • Всевъзможни продукти от пластмасови изделия до ядрени реактори;
  • Според Института за международна икономика Питърсън над 90% от от продуктите, върху които САЩ наложи мита, са междинни суровини или оборудване, тоест ставките ще се отраязят на още повече стоки.

Американските мита са насочени срещу стоките, произведени по плана "Made in China 2025".

Като ответна мярка, Пекин удари следните сектори:

  • Америкнското земеделие - едрите фермери са политическият гръб на президента Доналд Тръмп - 91% от продуктите, които Китай облага с мита, са от земеделския сектор;
  • Автомобилостроенето - компании като "Тесла" и "Крайслер", които произвеждат продуктите си в САЩ, ще са сериозно засегнати от китайските ставки;
  • Медицински изделия, въглища и петрол.

Замразяване

И докато Пекин е особено добър в удрянето с юмрук по масата, в действителност нещата са малко по-различни.

"Бизнес партньорите ни в Китай изглеждат притеснени - казват неща като "това изглежда страшно" или "ще стане дори по-лошо", казва Винеш Мотвани от Silk Road Research.

Той наскоро се връща от Китай, където провежда изследвания на бизнес климата. Тези тревоги, казва той, могат да доведат до по-ниско доверие и повече предпазливост от страна на компаниите, които планират инестиции. Тоест плановете за разширяване ще бъдат замразени. А това ще има директни последствия върху бизнеса в цяла Азия.

Кой друг ще бъде засегнат?

В най-голям риск са икономиките на САЩ и Китай, разбира се. Но те не са единствени.

Според икономиста Тимур Баиг от водещата сингапурска банка DBS, търговската война може да доведе до спад от 0.25% в БВП на двете страни. А догодина ситуацията ще е още по-лоша - очаква се 0.5% спад.

"Като се има предвид, че годишният ръст на икономиката на Китай е 6-7%, а на САЩ - 2-3%, смятам, че загубите за Вашингтон ще са по-осезаеми от тези за Пекин", казва Баиг.

Страни като Южна Корея, Сингапур и Тайван също ще са сериозно засегнати.

Китай е източник на много от компонентите, които тези страни използват за производство на готови стоки. Както изтъква Ник Маро от "Икономист", "всяко намаляване на износа на Китай има задължително ефекти в тези страни".

Китайските производители могат да се преместят в съседни страни и така да избегнат американските мита, но това би отнело време, а и нито една от тези държави не могат да предложат такъв пазар и толкова многобройна работна ръка като Китай.

И Илон Мъск го отнася

Американските фирми, които работят в Китай, също ще се понесат ефектите от ответната реакция на Пекин.

Компанията на Илон Мъск "Тесла" например многократно изтъква колко важен е китайският пазар за нея. И тъй като внася електрическите си коли в Китай, ще се сблъска с 25% увеличение на пазарната цена заради митата. Автомобилите на Мъск ще станат по-малко конкурентоспособни на китайския пазар.

Колко зле може да стане?

Този въпрос задавам на всеки бизнесмен, когото срещна, и отговорът почти винаги е един и същ: никой не знае.

Ако историята може да предсталява някакъв учител, предходните търговски войни винаги са водели до икономически кризи. Например въведените през 1930 г. американски мита за над 20 000 стоки, внасяни в страната, се смята че води до сериозен спад в световната търговия.

Изследване показва, че световният търгвски обмен е спаднал с 66% от 1929 до 1934 г.,  вносът и износът на САЩ в Европа също е спаднал с две трети.

Никой не казва, че това задължително ще се случи сега със САЩ и Китай. Но бизнесът става все попредпазлив, а опасенията нарастват.

Принципът "око за око" в отношенията между Пекин и Вашингтон може да ги доведе до момента, в който и двете страни няма да се откажат, за да не изглежда, сякаш се предават. 

"Започва се с протекционизъм и изолационизъм", кава Виктор Милс, изпълнителен директор на Международната търговска камара на Сингапур. "И не разорявате само съседа, разорявате себе си."

Това, на което се надяват много бизенсмени, е че кризата ще бъде решена с преговори. Но ако това не стане, кризата ще ескалира и накрая всички ще обеднеем малко или много. Дори тези, които не са пряко засегнати от търговската война.

...

*Каришма Васуани е кореспондент на Би Би Си в Азия с ресор бизнес. Анализът й е публикуван на сайта на британската обществена телевизия.

 

Какво се случва, когато двете най-големи световни икономики започнат война?

Е, не истинска война. Но САЩ и Китай са в началото на търговска война, за която никой не знае колко мащабна ще стане и колко дълго ще продължи.

Ето как търговската война между САЩ и Китай засяга всички ни:

Око за око

От петък в полунощ в сила са американски мита от 25% върху редица китайски стоки, което автоматично ги прави с 25% по-скъпи за потребителите в САЩ. Сред тях са:

  • Високотехнологични продукти като полупроводникови чипове, произвеждани в Китай. Моем да открием такива в предмети, които използваме всеки ден - телевизори, компютри, смартфори и коли;
  • Всевъзможни продукти от пластмасови изделия до ядрени реактори;
  • Според Института за международна икономика Питърсън над 90% от от продуктите, върху които САЩ наложи мита, са междинни суровини или оборудване, тоест ставките ще се отраязят на още повече стоки.

Американските мита са насочени срещу стоките, произведени по плана "Made in China 2025".

Като ответна мярка, Пекин удари следните сектори:

  • Америкнското земеделие - едрите фермери са политическият гръб на президента Доналд Тръмп - 91% от продуктите, които Китай облага с мита, са от земеделския сектор;
  • Автомобилостроенето - компании като "Тесла" и "Крайслер", които произвеждат продуктите си в САЩ, ще са сериозно засегнати от китайските ставки;
  • Медицински изделия, въглища и петрол.

Замразяване

И докато Пекин е особено добър в удрянето с юмрук по масата, в действителност нещата са малко по-различни.

"Бизнес партньорите ни в Китай изглеждат притеснени - казват неща като "това изглежда страшно" или "ще стане дори по-лошо", казва Винеш Мотвани от Silk Road Research.

Той наскоро се връща от Китай, където провежда изследвания на бизнес климата. Тези тревоги, казва той, могат да доведат до по-ниско доверие и повече предпазливост от страна на компаниите, които планират инестиции. Тоест плановете за разширяване ще бъдат замразени. А това ще има директни последствия върху бизнеса в цяла Азия.

Кой друг ще бъде засегнат?

В най-голям риск са икономиките на САЩ и Китай, разбира се. Но те не са единствени.

Според икономиста Тимур Баиг от водещата сингапурска банка DBS, търговската война може да доведе до спад от 0.25% в БВП на двете страни. А догодина ситуацията ще е още по-лоша - очаква се 0.5% спад.

"Като се има предвид, че годишният ръст на икономиката на Китай е 6-7%, а на САЩ - 2-3%, смятам, че загубите за Вашингтон ще са по-осезаеми от тези за Пекин", казва Баиг.

Страни като Южна Корея, Сингапур и Тайван също ще са сериозно засегнати.

Китай е източник на много от компонентите, които тези страни използват за производство на готови стоки. Както изтъква Ник Маро от "Икономист", "всяко намаляване на износа на Китай има задължително ефекти в тези страни".

Китайските производители могат да се преместят в съседни страни и така да избегнат американските мита, но това би отнело време, а и нито една от тези държави не могат да предложат такъв пазар и толкова многобройна работна ръка като Китай.

И Илон Мъск го отнася

Американските фирми, които работят в Китай, също ще се понесат ефектите от ответната реакция на Пекин.

Компанията на Илон Мъск "Тесла" например многократно изтъква колко важен е китайският пазар за нея. И тъй като внася електрическите си коли в Китай, ще се сблъска с 25% увеличение на пазарната цена заради митата. Автомобилите на Мъск ще станат по-малко конкурентоспособни на китайския пазар.

Колко зле може да стане?

Този въпрос задавам на всеки бизнесмен, когото срещна, и отговорът почти винаги е един и същ: никой не знае.

Ако историята може да предсталява някакъв учител, предходните търговски войни винаги са водели до икономически кризи. Например въведените през 1930 г. американски мита за над 20 000 стоки, внасяни в страната, се смята че води до сериозен спад в световната търговия.

Изследване показва, че световният търгвски обмен е спаднал с 66% от 1929 до 1934 г.,  вносът и износът на САЩ в Европа също е спаднал с две трети.

Никой не казва, че това задължително ще се случи сега със САЩ и Китай. Но бизнесът става все попредпазлив, а опасенията нарастват.

Принципът "око за око" в отношенията между Пекин и Вашингтон може да ги доведе до момента, в който и двете страни няма да се откажат, за да не изглежда, сякаш се предават. 

"Започва се с протекционизъм и изолационизъм", кава Виктор Милс, изпълнителен директор на Международната търговска камара на Сингапур. "И не разорявате само съседа, разорявате себе си."

Това, на което се надяват много бизенсмени, е че кризата ще бъде решена с преговори. Но ако това не стане, кризата ще ескалира и накрая всички ще обеднеем малко или много. Дори тези, които не са пряко засегнати от търговската война.

...

*Каришма Васуани е кореспондент на Би Би Си в Азия с ресор бизнес. Анализът й е публикуван на сайта на британската обществена телевизия.

Коментари

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията

Анкета

Трябва ли България да приеме еврото?