Една от основните линии на напрежение в отношенията между Русия и европейските държави, с изключение на геополитиката и произлязлата от нея война на санкции – това е перспективата за строителството на газопровода „Северен поток 2“, пише руският вестник „Новая газета“, цитиран от Фокус.

Както в случая и с първия поток, политическите рискове не спират процеса на строителство и съответно усвояването на заделения за тази цел бюджет на „Газпром“. Тази история беше един от важните елементи в доклада на анализатора на руската „Сбербанк“ Алекс Фек, който беше уволнен след публикуването му, а Герман Греф поднесе публични извинения на най-големите управители на „Газпром“, в това число Генадий Тимченко и братята Аркадий и Борис Ротенберг. Както е известно, Тимченко и Ротенберг са от най-тесния кръг на президента Путин.

И тук пристигна новината, че стойността на изграждането на компресорна станция „Славянска“ (отправна точка за "Северен поток 2"), която се извършва от компанията на братята Ротенберг „Стройгазмонтаж“, изведнъж се е увеличала от 826 милиона рубли на 19,1 милиарда.

Замъците на братя Ротенберг край Москва.

Излиза, че напразно се е извинил?

Цифрите, разбира се, са прозрачно и инатливо нещо, но е нужно коректното им интерпретиране. Увеличила ли се е сумата, която „Газпром“ е заплатила на компанията на Ротенберг за компресорната станция „Славянска“?

Да, с 23 пъти. Но защо? Ако внимателно разгледаме тръжната документация, става очевидно, че 826 милиона – това е цената на първата партида, чийто конкурс беше проведен по-рано. А 19,1 милиарда – това е пълната цена на целия обект. Всъщност не можем да сравним част от цената и цялостният ѝ облик. А подобно на това е възможно и необходимо. „Славянска“ ще излезе на „Газпром“ по-евтино, отколкото съпоставимата с нея компресорна станция „Портова“, която беше построена за „Северен поток 1“ от компанията „Петон“.

„Стойността на строителството на уникалната компресорна станция, която трябва да обезпечи транспортирането на 60 милиарда кубически метра газ на разстояние от близо 1200 километра по море, не може да струва 13 милиона долара“, подчертава в разговор за „Новая газета“ Алексей Гривачи, заместник генерален директор на Фонда за националната енергийна безопасност на Русия.

„Стандартните компресорни станции на всеки 100 км по трасето струват около 100 милиона долара всяка. „Славянска“ ще бъде няколко пъти по-голяма като мощности от обикновения компресор. Очевидно е, че първоначалният договор може да покрие само малка част от работата.“