Ad Config - Website header

 

Article_top

Какво правят младежите в България със свободното си време - основно си почиват, рядко го ползват да се самоусъвършенстват или да научават нови неща. Те са първенци на Балканите по използване на свободното време за почивка и са на последно място по употребата му за самоусъвършенстване.

Изводите са малка част от мащабно социологическо проучване, което фондация „Фридрих Еберт“ проведе в първото полугодие на 2018 г. сред всички бивши социалистически или близки до социализма страни на Балканите и техните наследници. В България изследването бе проведено от „Галъп интернешънъл“ сред 1016 младежи на възраст между 14 и 29 години. Стандартно отклонение: ± 3.5.

83% от българите на възраст между 14 и 29 години казват, че използват свободното си време най-вече за да си почиват, 44% - за социализация, 36% от младите се занимават със спорт, а само за 5% това е време за дейности, свързани с личностно развитие. Запитаните са дали повече от един отговор, затова и процентите надхвърлят сто.

За сравнение, близката до нас Македония също показва 83% дял на ползващите свободното си време за релакс, но е и първенец по дял на отговорите в категорията „личностно развитие“ – 17%. Делът на този тип отговори е двуцифрено число (между 12% и 17%) във всички страни, произлизащи от бивша Югославия с изключение на Косово (7%). В Румъния този дял е 15%. Албания има дял колкото България – 5%. Така Косово, България и Албания показват най-ниските нива.

Според данните най-много време за спорт се отделя в Словения (цели 57% от отговорите съдържат и спортни дейности), Черна гора (49%), Сърбия (47%) и т.н. На другия полюс е Косово – само 28% от младите там казват, че ползват свободното си време за спорт. България е с 36%.

Различните форми на социализация се проявяват в сходни със спорта дялове. Македония тук е на първо място – в 54% от отговорите социалното общуване фигурира като предпочитана в свободното време дейност. На другия полюс е Хърватия – с 29%. България е с 44%.

За какво се ползва интернет

86% от младежите на Балканите казват, че използват често интернет за престой в социални мрежи, а 84% често го ползват за общуване с приятели и семейство. Малко повече от половината от младежите в региона (56%) използват често интернет за училище, работа или образование.

Сред младите в България картината е близка до общата за Балканите, но с по-ниско от средното за Балканите ползване на интернет за училище, работа или образование (46% у нас твърдят, че често ползват интернет за такива дейности, при 56% средно за региона).

Сходна е картината, която се наблюдава и в предходното изследване на фондация „Фридрих Еберт“ (2014 г.), отново проведено от „Галъп интернешънъл“.

Преди 4 години 81% от младите в България са използвали интернет основно за достъп по социалните мрежи, 74% за комуникация с приятели и роднини, 66% за търсене на информация, 38% за четене на новини, а 23% за работа, а 18% за някакви форми на активна заемане на позиция.

Все пак като че ли за четири години закономерно у нас нарастват дяловете на ползващите интернет за работа и четене на новини.

 Като цяло прави впечатление, че голямата част от младежите у нас и на Балканите приемат интернет повече като пространство за контакти и развлечение, отколкото като източник на информация или средство за осъществяване на всекидневни задачи и дейности, свързани с работа, училище и получаване на знания. Това е очаквано заради възрастта, коментират изследователите.

 
Снимка EPA/БГНЕС

Какво правят младежите в България със свободното си време - основно си почиват, рядко го ползват да се самоусъвършенстват или да научават нови неща. Те са първенци на Балканите по използване на свободното време за почивка и са на последно място по употребата му за самоусъвършенстване.

Изводите са малка част от мащабно социологическо проучване, което фондация „Фридрих Еберт“ проведе в първото полугодие на 2018 г. сред всички бивши социалистически или близки до социализма страни на Балканите и техните наследници. В България изследването бе проведено от „Галъп интернешънъл“ сред 1016 младежи на възраст между 14 и 29 години. Стандартно отклонение: ± 3.5.

83% от българите на възраст между 14 и 29 години казват, че използват свободното си време най-вече за да си почиват, 44% - за социализация, 36% от младите се занимават със спорт, а само за 5% това е време за дейности, свързани с личностно развитие. Запитаните са дали повече от един отговор, затова и процентите надхвърлят сто.

За сравнение, близката до нас Македония също показва 83% дял на ползващите свободното си време за релакс, но е и първенец по дял на отговорите в категорията „личностно развитие“ – 17%. Делът на този тип отговори е двуцифрено число (между 12% и 17%) във всички страни, произлизащи от бивша Югославия с изключение на Косово (7%). В Румъния този дял е 15%. Албания има дял колкото България – 5%. Така Косово, България и Албания показват най-ниските нива.

Според данните най-много време за спорт се отделя в Словения (цели 57% от отговорите съдържат и спортни дейности), Черна гора (49%), Сърбия (47%) и т.н. На другия полюс е Косово – само 28% от младите там казват, че ползват свободното си време за спорт. България е с 36%.

Различните форми на социализация се проявяват в сходни със спорта дялове. Македония тук е на първо място – в 54% от отговорите социалното общуване фигурира като предпочитана в свободното време дейност. На другия полюс е Хърватия – с 29%. България е с 44%.

За какво се ползва интернет

86% от младежите на Балканите казват, че използват често интернет за престой в социални мрежи, а 84% често го ползват за общуване с приятели и семейство. Малко повече от половината от младежите в региона (56%) използват често интернет за училище, работа или образование.

Сред младите в България картината е близка до общата за Балканите, но с по-ниско от средното за Балканите ползване на интернет за училище, работа или образование (46% у нас твърдят, че често ползват интернет за такива дейности, при 56% средно за региона).

Сходна е картината, която се наблюдава и в предходното изследване на фондация „Фридрих Еберт“ (2014 г.), отново проведено от „Галъп интернешънъл“.

Преди 4 години 81% от младите в България са използвали интернет основно за достъп по социалните мрежи, 74% за комуникация с приятели и роднини, 66% за търсене на информация, 38% за четене на новини, а 23% за работа, а 18% за някакви форми на активна заемане на позиция.

Все пак като че ли за четири години закономерно у нас нарастват дяловете на ползващите интернет за работа и четене на новини.

 Като цяло прави впечатление, че голямата част от младежите у нас и на Балканите приемат интернет повече като пространство за контакти и развлечение, отколкото като източник на информация или средство за осъществяване на всекидневни задачи и дейности, свързани с работа, училище и получаване на знания. Това е очаквано заради възрастта, коментират изследователите.

Коментари

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията