През следващите три до четири години за автомобилната индустрия в България ще са нужни още поне 45 000 работни места, каза на форум Любомир Станиславов, изпълнителен директор на "Аутомотив Клъстер България", съобщи БТА. В момента по думите му най-добрите примери за дуално образование са в автомобилната индустрия, където има най-много ученици. Развива се и партньорството с техническите университети в страната, изтъкна Станиславов на дискусия "Да! На българското автомобилостроене". Гост на дискусията бе и вицепремиерът Валери Симеонов.

Освен работна ръка този сектор ще се нуждае от много големи индустриални зони, допълни той и изтъкна, че организацията е инициирала създаването на три нови зони в Бургас, София и Видин, където има професионална гимназия с възможност за дуално ресорно обучение.

Ще имаме нужда от партньорство с правителството, защото големите автомобилни доставчици от първо ниво и производители, които ще дойдат в България, ще имат нужда от значителни стимули, понякога такива, които излизат извън традиционните мерки, обърна се изпълнителният директор на "Аутомотив Клъстер България" към представителите на изпълнителната власт, участващи във форума. По думите му те имат интерес към България и е въпрос на мениджмънт за овладяването му и голяма част от компаниите да дойдат в България.

Той цитира данни, според които преди шест години, когато е учреден клъстерът, секторът е създавал под 1 на сто от БВП, заети са били под 9000 души, а компаниите - под 30. Сега автомобилната индустрия създава над 5 на сто от БВП, заетите са над 47 000, а компаниите вече са над 170, а оборотът, генериран от тях, е над 2,5 млрд. лева. Станиславов отчете, че индустрията се развива по-бързо, отколкото мерките, които се предприемат в нейна подкрепа.

Липсата на кадри може да се подпомогне от държава чрез средства за обучение на служители по линия на Закона за инвестициите, каза на дискусията заместник-министърът на икономиката Лъчезар Борисов и отбеляза, че досега от инвеститорите повече се използва финансовият стимул за облекчения при осигуровките на заетите. Той съобщи, че скоро ще се осигури финансов ресурс за индустриалната зона в Стара Загора. По проектите за големи зони около София и Бургас също се работи, както и за привличане на инвеститор от висок клас - производител на автомобили в България, каза заместник-министърът.

От 2005 г. до сега са сертифицирани 21 проекта с 13 000 работни места на обща стойност близо 1 млрд. лева, но развитието на тази индустрия е най-динамично през последните години, изтъкна Лъчезар Борисов и съобщи, че от началото на 2016 г. до момента има 11 проекта с над 8200 работни места на стойност близо 300 млн. лева. Тези проекти са в процес на изпълнение и част от компаниите все още не са назначили служители, което означава, че през следващите години ще има търсене на кадри, допълни той.

По данни към май при база 2015 г. има ръст от 37 процента на индекса на промишленото производство и ръст от 45 процента на оборотите в сектора, изтъкна заместник-министърът. Износът на сектора е 4 процента от целия експорт и той създава 4-5 процента от добавената стойност в индустрията.

Заместник-министърът на образованието Таня Михайлова съобщи на форума, че в специалностите, свързани с автомобилния транспорт, се обучават 10 263 младежи 9-12 клас. Ако те всички се реализират по професията, проблемът с кадрите би бил решен, допълни тя и напомни, че вече са готови списъците със защитените професии и професиите, за които се очаква недостиг на кадри. Има 55 специалности от 12 професионални направления с очакван недостиг, допълни Михайлова. В списъка са включени 27 защитени професионални направления с 29 специалности, сред които са и тези, свързани с автомобилната индустрия. Тя съобщи още, че са готови предложенията за промени в Закона за професионалното образование по отношение на дуалното обучение. В момента има две паралелки с такова направление, но се иска повече, допълни тя.

Милена Дамянова - председател на парламентарната комисия по образование, информира, че вече се работи по предложенията за промените в Закона за висшето образование, с които се гарантира участието на бизнеса в образователния процес, което ще е полезно и за автомобилната индустрия. Тези промени ще се разгледат на първо четене в комисията още следващата седмица и се очаква да бъдат приети от НС до края на септември, допълни Дамянова. 

Тя допълни, че предложенията за промени в Закона за професионалното образование се очаква през другата седмица да бъдат внесени в НС и да бъде приет на първо четене в комисията през последната седмица на юли.