Депутатите отхвърлиха днес искането на БСП за спиране на процедурата за концесия на "Летище София". При гласуването 59 бяха "за", 95 "против", а 7 гласуваха "въздържал се".

Гласуването бе предшествано от дебати, които продължиха повече от два часа. Мотивите на БСП за спиране на концесията са, че летището е печелившо дружество, което подобрява финансовите си резултати, както и това, че в него са инвестирани 900 млн. лв. Според социалистите идеята с парите от концесията да се финансира БДЖ е абсурд.

Тон за дискусията даде Георги Свиленски (БСП). Той изтъкна, че държавата не управлява добре своите дружества.

"При това твърдение, ако днес не спрем концесията на "Летище София", единственото вярно решение на Ивайло Московски е да отиде в Министерския съвет и да си депозира оставката като министър", каза Свиленски.

Самият Московски, който присъства в залата, го репликира, че изказването му било, че държавата по принцип не е добър стопанин. Свиленски обаче съобщи данни, според които за летището в Белград Сърбия е сключила по-добър договор, въпреки че то е по-малко и по-ненатоварено. Според Московски обаче не е коректно да се сравняват началните данни за летището в София с финалните данни за това в Белград.

"Защо държавата се отказва от управлението, контрола и печалбите на едно добре развиващо се дружество? Понеже няма досега валиден отговор, ние предлагаме проект на решение, с което да задължим МС да прекрати действията по предоставяне на концесия."

Това заяви Крум Зарков (БСП). Той посочи, че световната практика е на концесия да се отдават активи, които не са разработени. И посочи, че повече от половината летища в европейски столици са собственост на държавата.

Основната теза на депутатите от ГЕРБ бе, че правителството на Сергей Станишв е дало на концесия летищата във Варна и Бургас. А Данаил Кирилов изтъкна, че БСП има не много добър опит с концесията на магистрала "Тракия" от времето на тройната коалиция.

"БСП да си припомни питанията до Европейската комисия за концесията на автомагистрала "Тракия", която й каза, че няма никаква процедура", заяви Кирилов.

Той определи това като "легендарен случай".

В подкрепа на концесията Московски посочи, че това ще е най-голямата сделка, осъществявана в България. От нея страната ще получава годишно поне 15 млн. лв., както такса и 550 млн. лева при подписване на договора. Освен това за срока на концесията ще бъдат инвестирани 6,2 млрд. лева, като ще се изгради нов терминал, ще се ремонтират съществуващите, а при нужда ще се направи и нова писта. Свиленски обаче е убеден, че тези инвестиции ще се изчерпят до боядисването на терминал 1.

Министърът уточни, че става въпрос за цивилно летище, а по всички военни въпроси за неговото ползване последната дума ще остане на Министерството на отбраната. Московски не вижда и нищо лошо парите от концесията да отидат за изплащане на дълговете на БДЖ и покупка на нови влакове. Според него обществото е съгласно с тази концесия, тъй като тя е заложена в предизборната програма на ГЕРБ, а хората са гласували за тази партия. Според него депутатите от БСП отричат една нормална икономическа практика.