Ad Config - Website header

 

Article_top

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) забрани сделката за продажбата на Нова телевизия. 

Става въпрос за придобиването на контрола от страна на ППФ ТМТ Бидко 2 Б.В., Нидерландия, върху дейността на "Нова Броудкастинг груп" АД и индиректно върху нейните дъщерни дружества "Нет инфо" АД и "Агенция Ева" ООД, съобщиха от антимонополния орган.

През февруари чешката инвестиционна компания PPF Group (ППФ ТМТ Бидко 2 Б.В. e дружество, част от групата на PPF Group) на Петр Келнер обяви, че купува 100% от "Нова Броудкастинг груп", която притежава Нова телевизия, спортните канали "Диема", списание "Ева" и интернет групата "Нет инфо". Бе обявено, че 95% отиват при шведската група Modern Times Group (MTG), а останалите 5% остават у главния изпълнителен директор Дидие Щосел.

Става въпрос за предеварителен договор, подписан с клаузата, че ще бъде финализиран след заключението на КЗК.

"Нет Инфо АД има участия в "Кънвиниънс" АД (продажба и доставка на стоки като дигитален супермаркет), "Проспекто груп" АД (oнлайн представяне на рекламни брошури на вериги магазини през сайт), "Файненшъл маркетплейс" АД (сравняване на оферти за кредитни и застрахователни продукти), "Трендо БГ" АД (електронна търговия, рекламна дейност), "Грабо медия" АД (продажба на ваучери чрез сайт за групово пазаруване), "Дарик нюз" ЕООД, "Имоти инфо" ООД и "Ви бокс" ЕАД (VBOX7).

MTG обяви и общата цена - 185 милиона евро. За сравнение - преди десет години MTG купи Нова телевизия за 620 милиона евро, като след това групата дори се разрасна.

Производството бе инициирано по молба на "Нова" "тъй като не се очаква концентрацията да породи хоризонтални или нехоризонтални ефекти, които биха могли да окажат неблагоприятно въздействие 1 върху конкуренцията и няма да доведе до установяване на предприятие с господстващо положение".

Решението

Мотивите на КЗК да спре сделката обаче изглеждат странни.

"При анализа на нотифицираната сделка Комисията отчита водещите позиции на придобиваното предприятие в областта на медийните услуги, което от своя страна повдига основателни опасения за ефекта от сделка върху конкурентна среда на горепосочените пазари, както и хоризонтално припокриване на дейностите на участниците в концентрацията на пазара на онлайн търговия", пише в съобщението си КЗК.

Предвид характеристиките на всеки един от съответните пазари в медийния сектор е установено, че придобиваната група разполага със значителен финансов и организационен ресурс, възможност за реализиране на икономии от мащаба и обхвата и утвърден имидж. Значителният брой средства за масова информация, с които ще разполага обединената група, ще й даде съществено предимство пред останалите участници, предоставящи медийни услуги, смята КЗК.

КЗК отбелязва, че компанията на Келнер има опит в управлението на телевизионен оператор в Чехия - като притежател на най-голямата частна телевизия. От което следвал следният интересен извод:

"Предвид значителния опит на придобиващото дружество и неговите инвестиционни намерения, се създават предпоставки сделката да доведе до установяване или засилване на господстващо положение, което значително би възпрепятствало конкуренцията на съответните пазари. Обединената група ще разполага със съществено предимство пред останалите конкуренти, което налага извършването на задълбочено проучване на възможните антиконкурентни ефекти от сделката".

"По този начин участниците в концентрацията биха имали стимул и реална възможност да променят своята търговска политика под различни форми, изразяващи се в ограничаване на достъпа, повишаване на цените или промяна в условията по сключените договори", посочват още от комисията. 

"Нова Броудкастинг Груп" АД притежава пазарен дял на пазара на телевизионно разпространение в размер на (30-40)% за 2016 г. и (30-40)% за 2017 г., получен на база зрителска аудитория. "Предвид пазарното положение на
предприятието, в резултат от концентрацията е възможно съществена промяна в условията и цените на Нова в посока ощетяване на крайния потребител", изчисляват от КЗК. Пазарното присъствие на предоставянето на медийни услуги пряко влияе и върху пазара на рекламата. Пазарният дял на "Нова Броудкастинг Груп“ АД за 2016 г. по данни на Nielsen и на GARB е 40-50%, получени на база стойност.

В заключение КЗК посочва, че "предвид значителния опит на придобиващото дружество и неговите инвестиционни намерения се създават предпоставки сделката да доведе до установяване или засилване на господстващо положение, което значително би възпрепятствало конкуренцията на съответните пазари". Такова поведение би ограничило и нарушило не само конкуренцията на пазара, но и интересите на крайните потребители предвид обществената значимост на медиите".

При така изложените мотиви излиза, че телевизията и компаниите й са на практика непродаваеми. На когото и да е било.

Петр Келнер е и основен кандидат за бизнеса на норвежката група "Теленор" в България. Според публикация в "Капитал" той предлагал близо 2 млрд. евро за мобилния оператор и медийната група.

Решението на КЗК може да бъде обжалвано в 14-дневен срок във ВАС.

Купувачът

54-годишният милиардер Петр Келнер контролира PPF Group, източноевропейска инвестиционна група с активи в размер на 35 млрд. евро към 30 юни 2017 г. по данни на агенция Bloomberg. Регистрираната в Амстердам компания притежава 80% от мобилния оператор O2 - най-големия в Чехия, на производителя на злато Polymetal International и компания за потребителско финансиране Home Credit Group.

Нова досега

Нова телевизия бе собственост на шведската група Modern Times Group. Придобиването на Нова бе най-скъпото вложение на MTG – през 2008 година те платиха 620 милиона евро за Нова телевизия, кабелния канал "Нова+" и 80% от списание "Ева", които бяха собственост на гръцката "Антена груп". След това Нова навлезе по-активно в онлайн бизнеса и придоби групата "Нет инфо", която притежава VBOX7 и новинарския портал "Вести".

Преди година шведският вестник "Дагенс индъстри" съобщи, че MTG планира да се изтегли изцяло от България, след като е инкасирала загуби от няколко милиарда (в крони, 10 крони са 1 евро – б.р.).

По-късно изпълнителният директор Дидие Щосел е направил опит да придобие телевизията, в която притежава 5%. Шведската компания MTG обаче е отказала да продаде българския си бизнес на Щосел и воден от него консорциум инвеститори. Според информацията на "Студия трансмедия" MTG е отклонила офертата с мотива, че в момента компанията има натрупана достатъчно голяма ликвидност и не планира продажби на свой бизнес. Критична точка в офертата е било разпределението на финансирането. В него са участвали поне две банки с българско участие и един голям портфейлен инвеститор, който в серия от медийни публикации е свързван с депутата от ДПС Делян Пеевски.

Реакцията

“MTG е изненадана от решението на българската Комисия за защита на конкуренцията да блокира продажбата на Нова Броудкастинг Груп на PPF. MTG ще проучи детайлно всички документи.“, гласи краткият отговор на купувача.

Ключови думи
 

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) забрани сделката за продажбата на Нова телевизия. 

Става въпрос за придобиването на контрола от страна на ППФ ТМТ Бидко 2 Б.В., Нидерландия, върху дейността на "Нова Броудкастинг груп" АД и индиректно върху нейните дъщерни дружества "Нет инфо" АД и "Агенция Ева" ООД, съобщиха от антимонополния орган.

През февруари чешката инвестиционна компания PPF Group (ППФ ТМТ Бидко 2 Б.В. e дружество, част от групата на PPF Group) на Петр Келнер обяви, че купува 100% от "Нова Броудкастинг груп", която притежава Нова телевизия, спортните канали "Диема", списание "Ева" и интернет групата "Нет инфо". Бе обявено, че 95% отиват при шведската група Modern Times Group (MTG), а останалите 5% остават у главния изпълнителен директор Дидие Щосел.

Става въпрос за предеварителен договор, подписан с клаузата, че ще бъде финализиран след заключението на КЗК.

"Нет Инфо АД има участия в "Кънвиниънс" АД (продажба и доставка на стоки като дигитален супермаркет), "Проспекто груп" АД (oнлайн представяне на рекламни брошури на вериги магазини през сайт), "Файненшъл маркетплейс" АД (сравняване на оферти за кредитни и застрахователни продукти), "Трендо БГ" АД (електронна търговия, рекламна дейност), "Грабо медия" АД (продажба на ваучери чрез сайт за групово пазаруване), "Дарик нюз" ЕООД, "Имоти инфо" ООД и "Ви бокс" ЕАД (VBOX7).

MTG обяви и общата цена - 185 милиона евро. За сравнение - преди десет години MTG купи Нова телевизия за 620 милиона евро, като след това групата дори се разрасна.

Производството бе инициирано по молба на "Нова" "тъй като не се очаква концентрацията да породи хоризонтални или нехоризонтални ефекти, които биха могли да окажат неблагоприятно въздействие 1 върху конкуренцията и няма да доведе до установяване на предприятие с господстващо положение".

Решението

Мотивите на КЗК да спре сделката обаче изглеждат странни.

"При анализа на нотифицираната сделка Комисията отчита водещите позиции на придобиваното предприятие в областта на медийните услуги, което от своя страна повдига основателни опасения за ефекта от сделка върху конкурентна среда на горепосочените пазари, както и хоризонтално припокриване на дейностите на участниците в концентрацията на пазара на онлайн търговия", пише в съобщението си КЗК.

Предвид характеристиките на всеки един от съответните пазари в медийния сектор е установено, че придобиваната група разполага със значителен финансов и организационен ресурс, възможност за реализиране на икономии от мащаба и обхвата и утвърден имидж. Значителният брой средства за масова информация, с които ще разполага обединената група, ще й даде съществено предимство пред останалите участници, предоставящи медийни услуги, смята КЗК.

КЗК отбелязва, че компанията на Келнер има опит в управлението на телевизионен оператор в Чехия - като притежател на най-голямата частна телевизия. От което следвал следният интересен извод:

"Предвид значителния опит на придобиващото дружество и неговите инвестиционни намерения, се създават предпоставки сделката да доведе до установяване или засилване на господстващо положение, което значително би възпрепятствало конкуренцията на съответните пазари. Обединената група ще разполага със съществено предимство пред останалите конкуренти, което налага извършването на задълбочено проучване на възможните антиконкурентни ефекти от сделката".

"По този начин участниците в концентрацията биха имали стимул и реална възможност да променят своята търговска политика под различни форми, изразяващи се в ограничаване на достъпа, повишаване на цените или промяна в условията по сключените договори", посочват още от комисията. 

"Нова Броудкастинг Груп" АД притежава пазарен дял на пазара на телевизионно разпространение в размер на (30-40)% за 2016 г. и (30-40)% за 2017 г., получен на база зрителска аудитория. "Предвид пазарното положение на
предприятието, в резултат от концентрацията е възможно съществена промяна в условията и цените на Нова в посока ощетяване на крайния потребител", изчисляват от КЗК. Пазарното присъствие на предоставянето на медийни услуги пряко влияе и върху пазара на рекламата. Пазарният дял на "Нова Броудкастинг Груп“ АД за 2016 г. по данни на Nielsen и на GARB е 40-50%, получени на база стойност.

В заключение КЗК посочва, че "предвид значителния опит на придобиващото дружество и неговите инвестиционни намерения се създават предпоставки сделката да доведе до установяване или засилване на господстващо положение, което значително би възпрепятствало конкуренцията на съответните пазари". Такова поведение би ограничило и нарушило не само конкуренцията на пазара, но и интересите на крайните потребители предвид обществената значимост на медиите".

При така изложените мотиви излиза, че телевизията и компаниите й са на практика непродаваеми. На когото и да е било.

Петр Келнер е и основен кандидат за бизнеса на норвежката група "Теленор" в България. Според публикация в "Капитал" той предлагал близо 2 млрд. евро за мобилния оператор и медийната група.

Решението на КЗК може да бъде обжалвано в 14-дневен срок във ВАС.

Купувачът

54-годишният милиардер Петр Келнер контролира PPF Group, източноевропейска инвестиционна група с активи в размер на 35 млрд. евро към 30 юни 2017 г. по данни на агенция Bloomberg. Регистрираната в Амстердам компания притежава 80% от мобилния оператор O2 - най-големия в Чехия, на производителя на злато Polymetal International и компания за потребителско финансиране Home Credit Group.

Нова досега

Нова телевизия бе собственост на шведската група Modern Times Group. Придобиването на Нова бе най-скъпото вложение на MTG – през 2008 година те платиха 620 милиона евро за Нова телевизия, кабелния канал "Нова+" и 80% от списание "Ева", които бяха собственост на гръцката "Антена груп". След това Нова навлезе по-активно в онлайн бизнеса и придоби групата "Нет инфо", която притежава VBOX7 и новинарския портал "Вести".

Преди година шведският вестник "Дагенс индъстри" съобщи, че MTG планира да се изтегли изцяло от България, след като е инкасирала загуби от няколко милиарда (в крони, 10 крони са 1 евро – б.р.).

По-късно изпълнителният директор Дидие Щосел е направил опит да придобие телевизията, в която притежава 5%. Шведската компания MTG обаче е отказала да продаде българския си бизнес на Щосел и воден от него консорциум инвеститори. Според информацията на "Студия трансмедия" MTG е отклонила офертата с мотива, че в момента компанията има натрупана достатъчно голяма ликвидност и не планира продажби на свой бизнес. Критична точка в офертата е било разпределението на финансирането. В него са участвали поне две банки с българско участие и един голям портфейлен инвеститор, който в серия от медийни публикации е свързван с депутата от ДПС Делян Пеевски.

Реакцията

“MTG е изненадана от решението на българската Комисия за защита на конкуренцията да блокира продажбата на Нова Броудкастинг Груп на PPF. MTG ще проучи детайлно всички документи.“, гласи краткият отговор на купувача.

Коментари

Милиционери

Ако твърденията на КЗК са основателни, трябваше отдавна да са предприели производство срещу „Нова Броудкастинг груп" АД. Но такова може да се очаква, разбира се, единствено ако телевизията си позволи да бъде критична срещу управляващите. Фактът, че издават забраната заедно със сделката за ЧЕЗ, очевидно, е с цел да покрият скандала в публичното пространство. Защото, всъщност, не разполагат с аргументи за к о н ц е н т р а ц и я от покупко-продажба, при която купувачът не развива дейност в областта на българския пазар. Пореден пример за методите на властта в България срещу свобода на журналистиката

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията