Доскорошният главен изпълнителен директор на автомобилопроизводителя "Фиат Крайслер" Серджо Маркионе почина на 66 години, съобщиха световните агенции.

"Ексор" - холдинговата компания на основателите на "Фиат" семейство Аниели, потвърди смъртта на Маркионе.

Не бяха посочени моментът и причината за кончината му, но някои италиански медии съобщиха, че той е бил хоспитализиран с рак в терминален стадий, информира ДПА.

Здравето на Маркионе се влоши след неотдавнашна операция в болница в Цюрих, отбелязва Ройтерс. Той бе заменен през уикенда като главен изпълнителен директор, след като "Фиат Крайслер" обяви, че здравословното му състояние се е влошило.

"За съжаление, това от което се опасявахме се случи. Серджо Маркионе, човекът и приятелят, си отиде", посочи председателят на борда на директорите на "Фиат Крайслер" Джон Елкан.

Серджо Маркионе слезе от сцената в събота като един от най-взискателните и упорити главни изпълнителни директори в автомобилния сектор, четиринадесет години след като пое кормилото на Фиат, припомня Ройтерс.

В Италия, където реорганизацията на "Фиат" му спечели статут на легенда, към него се отнасят като към рок звезда. Бившият студент по философия и счетоводител почти никога не носеше вратовръзка и предпочиташе обикновени пуловери, като полу на шега казваше, че така пести време, докато се облича.

Заклет пушач, докато не се отказа от навика миналата година, той бе известен с това, че работеше изключително много преди да се разболее. Маркионе изискваше и останалите да поддържат такъв изтощителен график, което му спечели репутация както сред враговете, така и сред приятелите, на упорит и арогантен човек.

"Имам чувството, че живея в тунел. Той не просто е изискващ, той иска целият ти живот да бъде посветен на него", каза банкер, който е работил с Маркионе по различни сделки през последните години.

Някои не можаха да издържат на неговия 24-часов подход.

"Той праща имейли по всяко време и иска отговор до пет минути, дори посред нощ. Ако не отговориш веднага, губиш доверието", казва друг банкер.

"Едва когато спрях да работя с него, започнах да имам живот и да виждам семейството си", допълни той.

При последното си публично появяване на 26 юни, в характерния за него пуловер, Маркионе изглеждаше уморен и задъхан, когато представяше "Джип Ранглър" пред италиански карабинери на церемония в Рим.

Няколко дни по-късно замина за Швейцария за, както обяви "Фиат Крайслер", операция на рамото. Компанията не уточни какво се е случило след операцията, освен че има усложнения, които внезапно са се задълбочили в събота.

На спешната среща на Съвета на директорите същия ден "Фиат Крайслер" избра за ръководител на компанията шефа на подразделението "Джип" Майк Манли и изрази дълбоко съжаление за състоянието на Маркионе.

Маркионе направи невъзможното според мнозина - най-вече пое огромния риск, когато само преди десетилетие даде ход на обединението между финансово затруднения тогава "Фиат" и фалиралия му американски конкурент "Крайслер". Сега обединението е седмият по големина автомобилопроизводител и няма дългове.

"Епохата на Серджо Маркионе като главен изпълнителен директор на "Фиат" вече е легенда", каза по-рано тази година анализаторът Макс Уорбъртън от "Бърнстийн".

Проницателните му сделки запазиха интереса на инвеститорите и му спечелиха похвали, дори от конкурентите. Стойността на "Фиат" се повиши над 11 пъти с помощта на отделянето на подразделението за трактори и камиони CNH Industrial и на подразделението за спортни автомобили "Ферари", подклаждайки очакванията за още трансформиращи сделки в бъдеще.

"Обичам да поправям нещата"

"Можете да твърдите, че Серджо има тежък характер. Можете да кажете, че е лош баща и не прекарва достатъчно време с децата си, но в никакъв случай не можете да поставите под въпрос лидерските му умения като мениджър. Направи чудеса във "Фиат", каза друг човек, работил с него.

Маркионе е син на карабинер. Роден е в бедния централен район Абруцо в Италия. Семейството му се мести в Торонто, когато той е на 14 години, за да избяга от, както го определя баща му, ограниченията на италианското общество, което цени повече общественото положение, отколкото таланта.

Образованието му е в областта на финансите, а не на автомобилите, но Маркионе печели уважение през 2004-2005 година за способностите си да прави реформи, като спаси почти фалиралия "Фиат" - най-голямата промишлена група на Италия, съществуваща от век и даваща работа на 200 000 работници в целия свят.

"Обичам да поправям неща и да бъда безцеремонен, "Фиат" се нуждае от "ремонт" точно сега", каза той след назначаването си за главен изпълнителен директор през 2004 година.

В продължение на 14 години той неуморно преследва тези цели, спи в частния си самолет, докато лети между офисите в Детройт, Торино и Лондон.

Труден преговарящ, известен с това, че получава своето. През 2005 година Маркионе накара Дженерал мотърс (General Motors) да плати на Фиат 2 милиарда долара, за да може американската компания да се освободи от задължението да купи автомобилното подразделение на Фиат.

Той коригира йерархията в компанията, като замени част от средните ръководни кадри със система, при която длъжностите се заемат от най-способните.

Маркионе орязва разходите, намалявайки драстично броя на автомобилните платформи, и създавайки съвместни компании, за да се споделят разработките и производството.

Сключва партньорство с "Крайслер", преди най-накрая да изкупи останалата част от компанията в сделка, която организира по време на коледната си почивка през 2013 година на плаж във Флорида на среща на четири очи, за която дори близките до него не са знаели.

Той съживява "Крайслер", като залага на това марката "Джип4 да стане световна. Сега "Джип" е двигателят на растежа на "Фиат Крайслер".

Маркионе прави смелата крачка да прекрати производството на губещите седани в САЩ и да преоборудва заводите, за да увеличи производството на носещите големи печалби високопроходими автомобили и камиони - крачка, която след това правят и конкуренти.

Известен сред пряко подчинените си в Италия като Доктора, а сред пряко подчинените си в САЩ като Шефа, Маркионе управлява ръководния екип с железен юмрук, казват хора, които работят отблизо с него.

Губи ли се печелившият подход?

Серджо Маркионе с американския президент Барак Обама през 2010 г.

Маркионе има впечатляващи достижения в повишаване на акционерната стойност на компанията, но не е чак толкова успешен в осъществяването на редица амбициозни преобразования.

Рентабилността в Европа само частично е възстановена, а "Фиат Крайслер" все още не е направила съществен "набег" в Китай. Освен това "Алфа Ромео" все още не е на печалба, а е в центъра на последната стратегия на компанията, чието изпълнение започна през 2014 година, заедно с "Джип" и "Мазерати".

Маркионе отказваше да следва конкурентите си и да инвестира в електрификация, преди най-накрая да направи обратен завой като част от стратегията, представена през юни.

Той също така посочва, че "Фиат Крайслер" е прекалено зависим от Северна Америка - регион, за който се очаква да премине скоро своя пик.

Въпреки че опитът му за сливане с по-големия американски конкурент "Дженерал мотърс", за да споделят разходите за правене на електромобили и автономни автомобили, да бе неколкократно отблъскван, Маркионе призна, че за "Фиат Крайслер" в крайна сметка е неизбежно едно сливане, за да може да се конкурира.

"Не върши работа да си малък и симпатичен. Иди си вкъщи, иди в салон за разкрасяване и прави нещо друго", каза той миналата година.

БТА