Тол системата ще се контролира от ново структурно звено към Агенция "Пътна инфраструктура" - Национално тол управление. Това предвиждат част от приетите на първо четене днес промени в Закона за движение по пътищата. Те са свързани с изграждането и функциониране на смесената електронна система за събиране на таксите за ползване на платената пътна мрежа.

През септември ще бъдат направени обществени обсъждания, на които да се дискутират цените и обхватите на тол системата, обеща Станислав Иванов (ГЕРБ).

Предложенията, внесени от депутати от ГЕРБ, включват и въвеждането на т.нар. уикенд електронна винетка с валидност от 12.00 часа в петък до 23.59 часа в неделя. Електронната винетка за леките автомобили ще бъде въведена от 1 януари 2019 г., а тол таксата - от 16 август 2019 г. 

В подкрепа на законопроекта гласуваха 113 народни представители, един беше против, а 69 се въздържаха. Превозни средства над 3.5 тона ще използват тол системата, на база изминатото разстояние. То ще се изчислява с монтирано в превозното средство бордово устройство, което регистрира данните за изминатия път с помощта на глобална навигационна сателитна система.

За превозните средства, които нямат такова устройство, законът предвижда използването на маршрутна карта. Леките автомобили ще бъдат с електронни винетки на база време. Предвидена е възможност тол таксите да се заплащат по електронен път и в брой на пунктове. А за електронните винетки - чрез терминали за самотаксуване или с картово плащане.

Има и възможност за събиране на вземанията чрез т.нар. карти за гориво, издавани от различни търговци, чрез които се осъществяват безкасови регистрации на разплащанията, с карти или чипове, които отчитат трансакцията. АПИ ще има правомощията да сключва договори с тези търговци.

От ДПС обявиха, че ще гласуват с "въздържал се", макар да подкрепят принципно въвеждането на тол системата. Танер Али (ДПС) изрази надежда между първо и второ четене на законопроекта да бъдат предложени варианти как да се облекчат общините в поддържането на пътната мрежа, която я тяхна отговорност.

"Винаги когато имаше въпроси в парламентарния контрол към регионалния министър, той споменаваше тол системата - "нека да я въведем и ще има пари и за общини, и за пътища". Има европейска директива, че не може средствата от тол системата да се дават за общинска пътна мрежа, но 50-те млн. лева, които всяка година се дават от АПИ за общински пътища, са крайно недостатъчни“, заяви Танер Али. 

От БСП също обявиха, че подкрепят въвеждането на тол системата, но заподозряха управляващите, че умишлено я бавят. Освен това настояха министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков да присъства в залата при обсъждането на законопроекта. От ГЕРБ заявиха, че министърът е във Велико Търново и вчера вече е бил в парламента, където е давал разяснения.

Съмняваме се, че на 1 януари 2019 г. (за когато е обявен стартът й - б.р.) тол системата ще е документно и административно обезпечена, каза Дора Янкова (БСП).

"Даваме си сметка, че след 2020 г. няма да има достатъчно средства за общия свързващ магистрален пръстен, който не е изграден все още, и за държавните пътища втора и трета категория. Многократно парламентарната група е заявявала, че подкрепяме тол системата. Паралелно с това четем внимателно документите, които и Световната банка и Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) създават. Вчера министърът се опита тук срамежливо да отговаря защо инициативата (гласуваният днес законопроект за промени в Закона за движение по пътищата - бел.р.) е на членове на парламента“, заяви Янкова.

Тя призова, когато общините кажат, че имат нужда от финансов ресурс за пътища, депутатите да решат да отделят такъв.

"Не може министърът вчера като сърдито дете да ни каже няколко думи и днес да си върши работата по общините, а вие от ГЕРБ да се червите и да казвате как тази ленива администрация нищо не направи през последните три години и вие я вадите от положението", допълни Янкова.

Филип Попов (БСП) отбеляза, че в оценката за въздействие "няма една запетайка по отношение на финансовите параметри на този закон".