Бившият премиер Симеон Сакскобургготски поздрави министър Николай Нанков за това, че е успял да задвижи въвеждането на тол системата.

Това съобщиха от неговия пресофис. Сакскобургготски, който е и последният български цар, изтъква, че още през 2003 г. е искал да въведе тази система, когато се работеше по изграждането на магистрала "Тракия" от португалски компании. Тогава обаче имало остра обществена реакция, а самият той, по думите му, е бил обвиняван в "какви ли не далавери".

В поздравленията си към Нанков Симеон вмъква и темата за АЕЦ "Белене" - проект, който също бе размразен от неговото правителство. Според него обаче популизмът е надделял и затова централата не е била довършена, а сега отново се говори за нея. Сакскобургготски смята, че от всичко това държавата има сериозни пропуснати ползи заради загубеното време.

Ето изявлението на Сакскобургготски:

"Тези дни, пътувайки в самолета от Мадрид за София, попаднах на интервю на министъра на регионалното развитие и благоустройството за списание Bulgaria ON AIR. Държа да поздравя министър Николай Нанков, че след толкова години успя да задвижи идеята за въвеждане на т.нар. тол система и в България и да му пожелая успех.

Спомних си 2003 г., когато като министър-председател се срещнах с представители на най-големите португалски компании, които се интересуваха от строителството на магистрала “Тракия”, и проектът за договор с тях предвиждаше използването на тол система. Тогава, познавайки добре Португалия, която разполага с едни от най-хубавите пътища в Европа, които се поддържат в изключително добро състояние именно чрез събираните тол такси, ми се видя изгодно за България да привлечем такъв голям чуждестранен инвеститор. След това бях остро критикуван, незаслужено обвиняван в какви ли не “далавери” и поради големия отпор на различни кръгове у нас идеята беше провалена.

Питам се колко ли пари изгуби държавата от това отлагане, колко пътища щяха вече да бъдат ремонтирани със събраните средства и как по-различно би изглеждала транспортната ни мрежа днес. Трябваше ли да изминат близо 15 години, преди да стигнем до извода, който много други по-развити европейски държави бяха направили, че събирането на тол такси е икономически по-изгодно за държавата от продажбата на винетки.

През България минава голям транзитен трафик от и за Турция и Близкия изток, но не се събират достатъчно средства, както това правят нашите съседи. Разчетите, направени от експерти в Министерството на регионалното развитие и благоустройството, които цитира министър Нанков, говорят сами по себе си. От винетни стикери годишно приходите са 300-350 млн. лв. срещу очакваните три пъти повече, след като бъде въведена тол системата. Жалко за пропуснатите възможности! Сега вече щяха да бъдат реализирани някои важни пътни проекти и ремонтирани други трасета, които поради липса на пари са си останали така, както са били построени преди 50 години.

Подобна е и картинката с проекта за атомната централа „Белене”. Моето правителство размрази проекта, за да може да се осъществи този стратегически важен обект за националната ни сигурност, но популизмът взе надмощие над здравия разум. Знаем какво последва. А днес – години по-късно, и то години на пропуснати ползи, отново започваме да говорим за нуждата от тази централа. За тези загубени години колко ли по-добре щеше да се е развила икономически България, ако разполагаше с нужната за това пътна и ядрена инфраструктура."