Засега не изглежда, че европейските политици се канят да се лишат от възможностите на "Фейсбук".

Въпреки критиките към социалната мрежа и съмненията за начина, по който оттам са действали в серия от скорошни скандали с теч на лични данни на потребителите ѝ, европейските партии продължават да рекламират там. Това показва проверка на "Политико" за разходите за реклама.

Разнообразни политически формации в Европа - от ЕНП в европарламента, през партията на френския президент Еманюел Макрон "Републиката в движение" до крайнодясната "Алтернатива за Германия" - са сред най-активните, които харчат за реклама във "Фейсбук".

След разкритията за използването на лични данни на потребители на социалната мрежа, за да бъде повлияно на техните политически избори и скандала с "Кеймбридж Аналитика", създателят на "Фейсбук" Марк Зукърбърг беше изслушан и в Европейския парламент, текат разследвания, а случилото се беше масово осъдено от политици от целия идеологически спектър. Оказва се обаче че партиите не са спрели активно да купуват реклама в социалната мрежа.

От миналия месец "Фейсбук" създаде улеснения да се проверява кой купува реклама - не става дума само за политическа рекрама - на нейната платформа. Тази мярка беше въведена като част от усилията да се спечели обратно разклатеното доверие на хората. Компанията все още обаче не разкрива колко се харчи за реклама. Освен това т. нар. опити за прозрачност са ограничени до публичните страници, докато повечето хора прекарват по-голяма част от времето си във фейсбук в затворени групи и страници.

Затова и справката на "Политико" включва само публичните страници на политическите организации - партийните групи в европарламента, както и партиите във Франция, Великобритания и Германия, и то за реклами, които в момента са активни.

Ето кой купува реклама (към понеделник):

- формациите в европарламента - ЕНП и Социалистите и демократите са единствените, които в момента са купули място за реклама във фейсбук. Като ЕНП се фокусира да прави проучвания за това как ЕС е променил живота на хората, докато Социалистите и демократите промотират Деня на приятелството, който си има и собствен хаштаг.

- Франция - партията на Макрон продължава да е активна във фейсбук като използва социалната мрежа, за да праща съобщения за подпомагане на хората с увреждания и - какво друго - да рекламира френското готвене.

- Великобритания - Лейбъристите и либералите са свръхактивни във фейсбук, докато консерваторите и UKIP пазят мълчание. Momentum - организацията, свързана с Джеръми Корбин - продължава да купува онлайн реклама като сега акценът е върху предстоящия избор на Национален изпълнителен комитет на Лейбъристката партия.

- Германия - Традиционните партии в страната не са особено активни във фейсбук, това е страна, в която уличният плакат остава ценено политическо средство. Но "Алтернатива за Германия" не е никак срамежлива в социалната мрежа - тя разпространява крайнодесните си позиции чрез платени реклами във фейсбук.