Двете най-големи компании в автобусния транспорт в България - "Юнион Ивкони" и "Груп плюс", се сливат в едно чрез регистрираната в края на м.г. "Транспект". 

Новоучреденото дружество с капитал от 50 000 лева, което до момента не е извършвало търговска дейност, е поискало разрешение за концентрацията от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). Регулаторът трябва да прецени как предстоящата концентрация ще се отрази на продуктово-географския пазар в страната. 

Още м.г. "Юнион Ивкони" очакваше стратегически инвеститор, който да го купи и това беше отразено в търговския отчет на компанията. Задачата да се намери такъв беше поставена още през септември 2014 г., когато в дружеството влезе компанията "Синтетика", която придоби мажоритарен дял. Свързаната с "Еврохолд България" "Синтетика" още тогава декларира, че не желае да се занимава с автобусен транспорт, а предпочита да продава. Три години бяха и срокът, в който Ивайло Константинов можеше да си върне фирмата. Очевидно не се е случило, макар че дружеството "Транспект" не може да бъде определено като стратегически инвеститор.

Кой кой е в сделката

"Юнион Ивкони" е специализирана в извършване на автобусен транспорт в страната и чужбина, както и в областта на туристическите услуги. Основната дейност на "Груп Плюс" е във вътрешния и международен пътнически автобусен транспорт.

Уставният капитал на "Транспект" е разпределен поравно между Георги Атанасов, в момента мениджър в "Юнион Ивкони", и Петър Господинов.

"Всички мениджъри на "Юнион Ивкони" са част от управлението на купувача, казва пред "Капитал" Ивайло Константинов, един от собствениците в "Юнион Ивкони". Другата част от тях са добри финансисти". 

По БНР той изразява съмнение от предстоящото развитие на сделката.

"Пред мен беше заявено желание от част от мениджърския екип във фирмата да придобият моите дялове и аз направих предварителен договор, след като договорихме всички параметри с тази компания, която заяви интерес. ... Има предварителен договор с "Транспект", но етапът е такъв, че на практика не се знае какво ще се случи. Дори не знам за компанията "Груп плюс". От вас научавам, че придобиващата страна има интерес и към друга компания", заяви Константинов, който беше и депутат от ГЕРБ, но напусна парламента м.г. 

Всички съдружници в "Юнион Ивкони" продават дяловете си - Светлозар Любенов и "Синтетика". В "Груп Плюс" с най-голям дял е Галя Топалова, която е и президент, останалите акционери са Зеки Байрам и Мюге Байрам. Топалова е и председател на Националното сдружение на автобусните превозвачи в България (НСАПБ).

"Юнион Ивкони" и "Груп плюс" бяха сред протестиращите срещу приемането на лобисткия закон за създаването на автомобилна браншова камара, в която влизаха и товарните превози. Зад проекта седеше друг голям превозвач в автобусния пътнически транспорт - собственикът на "Карат С" Миролюб Столарски, известен с близостта си с ГЕРБ.