Благодарение на високите заплати Люксембург привлича много работници от чужбина. Това обаче прави жилищата много скъпи, а пътищата - натоварени.



Със силна икономика и най-високата средна годишна заплата сред страните от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) Люксембург привлича много чуждестранни работници, повечето от които французи. Високите цени на недвижимите имоти обаче принуждават близо половината наети във Великото херцогство да живеят извън неговите граници, което предизвиква натоварване на транспортната инфраструктура.

За Анри Делесо този въпрос е до болка познат. Французинът, живеещ близо до границата, изминава за около час и 15 минути 72-та километра, които делят дома му в Мец от бизнесрайона Кирхберг в столицата на Люксембург.

"Преди пет години ми стигаха 45 минути от врата до врата", спомня си мъжът, който е прехвърлил петдесетте.

"Изправени сме пред своеобразна тромбоза на автомобилните и железопътните пътища", оплаква се Делесо, който е и генерален секретар на Асоциацията на пътуващите с регионални влакове между Мец и Люксембург.

"(Регионалната жп) линия между Франция и Люксембург обслужва всеки ден 12 000 пътници в едната и в другата посока", обяснява той. "В този район има само един път, който се качва към Люксембург, и един, който слиза към Франция", допълва французинът.

В Люксембург са в ход строителни работи за 292 милиона евро за удвояване на пътищата между Бетембург на юг и френската граница, успокоява генералният директор на Люксембургските железници Марк Венглер.

"Инвестирахме огромни средства в подвижния състав и увеличихме значително броя на влаковете", подчертава той пред Франс прес.

През март Люксембург обяви, че ще вложи допълнителни 110 милиона евро в железопътната линия до Франция. Удължаване на перони, укрепване на електрическото захранване, използване на влакове с по-голям капацитет, за да бъде увеличен 2.5 пъти броят на пътниците по регионалната жп линия до 2030 година.

"Качество на живота"

Във Франция живеят 52% от 182 000-те трансгранични работници във Великото херцогство. Люксембургската статистика очаква броят им да се увеличи с между 72 000 и 132 000 до 2035 г.

"Част от трансграничните работници биха искали да се установят в страната само за да намалят времето си за пътуване", обяснява Делесо. Но "под наем и с покупка на собствено жилище, със средна за Люксембург заплата е много трудно да останете в (страната)", отбелязва той.

Средната цена на жилищата в малката държава е 729 292 евро - три пъти по-висока, отколкото от другата страна на границата, в Лотарингия, според данни от онлайн платформата за недвижими имоти AtHome.lu.

"Тук за 80 кв. м с включени сметки наемът е 2100 евро", посочва Силви Дюмотие, която, след като пътува през границата 10 години, се е установила в Люксембург. "Качеството на живота е несравнимо", уверява обаче тя. 

"Тук не плащам имотен данък, нито поземлен, няма ги всички тези данъци, които съществуват във Франция и ви товарят здраво", разказва Дюмотие.

Средната годишна заплата в Люксембург е 50 453 евро по данни на ОИСР - с 46% по-висока, отколкото във Франция.

"След известен период благодарение на Люксембург успяхме да спестим добра сума и да имаме сравнително лесен живот", спомня си Антоан Оберлендер.

Компютърният специалист работил там повече от 15 години, преди да се върне във Франция. "Ако бях останал в Люксембург, щях да вземам по 2500 евро бруто повече на месец", изчислява той. Според него обаче "Люксембург е капан".

"Човек се вижда с много пари, но и принуден да работи в Люксембург, за да изплаща своя жилищен кредит, колата си, без да има избор да замине", обяснява той.

През 2016 г. люксембургските работодатели са превели 10.6 милиарда евро на трансгранични работници, което прави от Великото херцогство третата по рода си дестинация в Европа според Евростат след Германия и Швейцария.