СИМОНА РУСЕВА
Бронирани, със затъмнени стъкла, истински крепости на колела. И луксозни. Няма държавник по света, който да не се вози в суперлимузина. Вкусовете обаче са различни.
Германската канцлерка Ангела Меркел залага на родното производство. Нейният служебен автомобил е черно “Аudi A8 L W12”. Стандартната версия тръгва от 140 000 евро. Цената на лимузината на канцлерката се пази като държавна тайна. Според експерти бронираното ауди струва не по-малко от 250 000 евро. Мощността е 500 конски сили, максималната скорост – 250 км/ч. Регистрационният номер е “0-2”, този за президентския мерцедес е “0-1”.
Президентът на САЩ Барак Обама се вози на “Cadillac DTS” на “Дженерал мотърс”. Това обаче не е автомобил, а танк. Дължината е 6 метра, теглото – 8 тона. Наричат го “звяра”. Той остава невредим и от близка атака с тежко огнестрелно оръжие. Същевременно е президентски офис на колела. Цената за подобна лимузина е прилична – 300 000 долара (221 000 евро). Регистрационният номер е “USA 1”. Дори когато президентът е в чужбина, той се вози само на тази кола. Транспортират я със самолет до държавата домакин. Мощността й е 1000 конски сили.
Официалната лимузина на руския президент Владимир Путин е “ЗИЛ 41047”. Моделът е от съветската ера. Звучи невероятно, но според експерти разходът на гориво е 60 л на 100 км. Путин обаче предпочита да се вози на брониран “Мерцедес S 600 Пулман Гард”. Това е бронирана лимузина на “Даймлер” от най-висок клас. Цената е 1 милион евро. Стопанинът на Кремъл наскоро обяви, че служебните коли в Русия трябва да са родно производство. Сега се разработва нов модел “ЗИЛ”.
Китайският държавен глава Си Цзинпин се вози на брониран автомобил “Hongqi HQE” (“Червено знаме”) ръчна изработка и отговаря на най-високите съвременни стандарти за сигурност. Предполага се, че цената е 1,2 милиона долара (890 000 евро).
Папа Франциск се вози на нов папамобил, базиран на нисък клас “Мерцедес”. Но само когато гардовете преценят, че се налага. Скоростта е 80 км/ч. Скромността на Светия отец е пословична. Той беше засечен да кара стар “Форд Фокус” и 30-годишно “Рено 4”. Неотдавна папа Франциск изрече: “Боли ме, когато видя свещеник или монахиня да се возят на най-нови и скъпи модели коли.”
Друг е вкусът на султана на Бруней Хасанал Болкиах. Неговата страст е да колекционира автомобили. Сбирката му се изчислява на 4,5 милиарда евро. Любимата му лимузина е “Ролс Ройс”. Тя е истинска рядкост, в света има едва 30 такива автомобила. Тази на монарха е позлатена.
Кралският гараж на Елизабет Втора също е достоен за завист – “Ролс Ройс”, “Ягуар”, “Бентли” и “Рейндж Роувър”. Официалната е “Бентли”. За нейния 50-годишен юбилей на трона фирмата производител й подари два еднакви екземпляра. Всеки с цена от 1 милиона евро, твърдят запознати.
Задната седалка е само за двама души. Тя обаче не е компактна, седалките всъщност са две, като всяка може да се повдига. Така, когато в бентлито се возят сравнително ниската кралица и високият й съпруг принц Филип, разликата във височината им не се забелязва.
Британският премиер Дейвид Камерън харесва специално изработена бронирана лимузина “Jaguar XJ Sentinel”. С теглото си от 3,8 тона тя развива завидна максимална скорост от 200 км/ч. Камерън обожава скоростите. Неговият автомобил е сред най-бързите в сравнение с чуждестранните му колеги. Това си има и цена – 380 000 евро.
Френският президент Франсоа Оланд има богат изборбр на бронирани лимузини от висок клас, но всички са родно производство. Най-често той се вози в “Ситроен DS Хибрид4” с мощност от 200 конски сили, но харчи едва 3,8 литра гориво на 100 км. Максималната скорост е 211 км/ч.
Както се казва, най-хубав е служебният автомобил.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни