Ad Config - Website header

 

Article_top

Пострадалите при пътни инциденти клиенти на "Олимпик", както и собствениците на полици, които ще получат премията си обратно, ще бъдат компенсирани преимуществено. Това съобщи пред БНТ Павлос Накузи, временен ликвидатор на фалиралата кипърска застрахователна компания. В момента се правят изчисления за частта от всяка полица, която клиентите могат да получат обратно. Калкулацията ще продължи няколко седмици, когато се очаква и решението на съда в Никозия за ликвидацията на "Олимпик".

Компанията "Олимпик", която в Кипър не играе значима роля на застрахователния пазар и името й не е особено популярно, в страната ни предизвика истинска буря, която бушува от пет дни насам. Официалната информация от Кипър е ограничена. Нито министърът на финансите Харис Георгиадис, нито застрахователният контролен орган в Никозия коментират пред медиите на острова. Временно упълномощеният ликвидатор Павлос Накузи е единственият кипърски представител, който говори по темата.

Той разказа за несъответствията в документите на "Олимпик":

"Съществуването и стойността на някои от активите на компанията, описани в счетоводните книги, са под голям въпрос. Одиторите, които са разследвали тези активи, както и реалната им стойност, не са потвърдили същите стойности. Компанията няма способността да изпълнява дългосрочните си финансови задължения заради прекалено ниския си наличен капитал, което довежда до анулирането на лиценза й."

Всички застраховани в "Олимпик" и претърпели пътнотранспортно произшествие до 17 август, когато фалира компанията, трябва да подходят по обичайния досега начин за искане на обезщетение. Това означава, че трябва да се обърнат към застрахователя си:

"След като съдът назначи постоянен ликвидатор, всеки пострадал ще трябва под клетва да подаде допълнително потвърждение за своите претенции относно сумата, която компанията му дължи. Междувременно той може да се съгласи на компенсация и е най-добре да се подаде иск до компанията относно инциденти въз основа на застраховането."

При обсъждането на възникналия казус често се изпуска фактът, че има европейска директива, която предоставя законодателна макрорамка за решение. Тя е въведена както в кипърското, така и в българското законодателство и има за цел защита на застрахованите. Чрез нея се улесняват застрахователните отношения в Европейския съюз.

"Законът, който важи, е законът в Кипър, но той е базиран върху европейската директива "Платежоспособност II". Съгласно нормативния акт няма значение дали си българин или кипърец, и двете страни трябва да се третират еднакво. Главният ни принцип е да сме справедливи към кредиторите", посочи Накузи.

Онлайн изданието "Сайпръс мейл", което излиза на английски, информира за неяснота по въпроса фондът на коя държава ще компенсира т.нар. трети лица. Става въпрос за тези, които са станали жертви на произшествие с шофьори, застраховани в "Олимпик".

"Тези лица могат да получат компенсация от гаранционен фонд, вместо да се обръщат към компанията в ликвидация. Единствената подробност за гаранционния фонд, която мога да дам, е, че клонът на "Олимпик" в България е платил в българския фонд 16 милиона лева. Има обаче още какво да се уточнява", добави Накузи.

12 септември е датата, на която съдът в Никозия ще обяви "Олимпик" в ликвидация. Веднага след това застрахованите там ще имат право да предявят своите претенции.

Клуб Z припомня, че според информация от вчера компанията има у нас 197 000 активни полици, от които възниква задължение към български клиенти за  9 350 000 лв.

Дефицит от средства по "Гражданска отговорност"

Освен проблема с фалиралия застраховател обаче се очертава и недостиг на средства по задължителната полица "Гражданска отговорност" - между 800 млн. лева и 1.3 млрд. лева. По данни на Асоциацията на българските застрахователи (АБЗ) обезщетенията надминават приходите, които застрахователите имат по тази застраховка, коментира по Нова телевизия главният секретар на АБЗ Нина Колчакова. 

Причината е решение на Върховния касационен съд (ВКС), разширило кръга на хора, които могат да търсят обезщетение при загинал на пътя.

"Досега се плащаше на най-близкия кръг роднини – съпрузи и деца, а сега обезщетение може да търсят братя и сестри, баби и дядовци, внуци и всеки, който може да докаже емоционална връзка със загиналия човек. Досега се плащаше на до 2.5 лица, а сега мисля, че ще станат между 2.5 до 4.5 лица. Дупката ще стане между 800 млн. и 1.3 млрд. лева", изчисли Колчакова.

 

Пострадалите при пътни инциденти клиенти на "Олимпик", както и собствениците на полици, които ще получат премията си обратно, ще бъдат компенсирани преимуществено. Това съобщи пред БНТ Павлос Накузи, временен ликвидатор на фалиралата кипърска застрахователна компания. В момента се правят изчисления за частта от всяка полица, която клиентите могат да получат обратно. Калкулацията ще продължи няколко седмици, когато се очаква и решението на съда в Никозия за ликвидацията на "Олимпик".

Компанията "Олимпик", която в Кипър не играе значима роля на застрахователния пазар и името й не е особено популярно, в страната ни предизвика истинска буря, която бушува от пет дни насам. Официалната информация от Кипър е ограничена. Нито министърът на финансите Харис Георгиадис, нито застрахователният контролен орган в Никозия коментират пред медиите на острова. Временно упълномощеният ликвидатор Павлос Накузи е единственият кипърски представител, който говори по темата.

Той разказа за несъответствията в документите на "Олимпик":

"Съществуването и стойността на някои от активите на компанията, описани в счетоводните книги, са под голям въпрос. Одиторите, които са разследвали тези активи, както и реалната им стойност, не са потвърдили същите стойности. Компанията няма способността да изпълнява дългосрочните си финансови задължения заради прекалено ниския си наличен капитал, което довежда до анулирането на лиценза й."

Всички застраховани в "Олимпик" и претърпели пътнотранспортно произшествие до 17 август, когато фалира компанията, трябва да подходят по обичайния досега начин за искане на обезщетение. Това означава, че трябва да се обърнат към застрахователя си:

"След като съдът назначи постоянен ликвидатор, всеки пострадал ще трябва под клетва да подаде допълнително потвърждение за своите претенции относно сумата, която компанията му дължи. Междувременно той може да се съгласи на компенсация и е най-добре да се подаде иск до компанията относно инциденти въз основа на застраховането."

При обсъждането на възникналия казус често се изпуска фактът, че има европейска директива, която предоставя законодателна макрорамка за решение. Тя е въведена както в кипърското, така и в българското законодателство и има за цел защита на застрахованите. Чрез нея се улесняват застрахователните отношения в Европейския съюз.

"Законът, който важи, е законът в Кипър, но той е базиран върху европейската директива "Платежоспособност II". Съгласно нормативния акт няма значение дали си българин или кипърец, и двете страни трябва да се третират еднакво. Главният ни принцип е да сме справедливи към кредиторите", посочи Накузи.

Онлайн изданието "Сайпръс мейл", което излиза на английски, информира за неяснота по въпроса фондът на коя държава ще компенсира т.нар. трети лица. Става въпрос за тези, които са станали жертви на произшествие с шофьори, застраховани в "Олимпик".

"Тези лица могат да получат компенсация от гаранционен фонд, вместо да се обръщат към компанията в ликвидация. Единствената подробност за гаранционния фонд, която мога да дам, е, че клонът на "Олимпик" в България е платил в българския фонд 16 милиона лева. Има обаче още какво да се уточнява", добави Накузи.

12 септември е датата, на която съдът в Никозия ще обяви "Олимпик" в ликвидация. Веднага след това застрахованите там ще имат право да предявят своите претенции.

Клуб Z припомня, че според информация от вчера компанията има у нас 197 000 активни полици, от които възниква задължение към български клиенти за  9 350 000 лв.

Дефицит от средства по "Гражданска отговорност"

Освен проблема с фалиралия застраховател обаче се очертава и недостиг на средства по задължителната полица "Гражданска отговорност" - между 800 млн. лева и 1.3 млрд. лева. По данни на Асоциацията на българските застрахователи (АБЗ) обезщетенията надминават приходите, които застрахователите имат по тази застраховка, коментира по Нова телевизия главният секретар на АБЗ Нина Колчакова. 

Причината е решение на Върховния касационен съд (ВКС), разширило кръга на хора, които могат да търсят обезщетение при загинал на пътя.

"Досега се плащаше на най-близкия кръг роднини – съпрузи и деца, а сега обезщетение може да търсят братя и сестри, баби и дядовци, внуци и всеки, който може да докаже емоционална връзка със загиналия човек. Досега се плащаше на до 2.5 лица, а сега мисля, че ще станат между 2.5 до 4.5 лица. Дупката ще стане между 800 млн. и 1.3 млрд. лева", изчисли Колчакова.

Коментари

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията