До 31 януари догодина всеки, който е закупил хартиена винетка, чийто срок за годност не е изтекъл, ще може да я преобразува в електронна. Възможността за конвертиране ще е в сила както за тежкотоварните автомобили, така и за тези до 3.5 тона, съобщи днес народният представител Александър Ненков (ГЕРБ), който е вносител на предложенията в Закона за пътищата заедно със Станислав Иванов (ГЕРБ). 

Всички хартиени стикери ще могат да се ползват до края на 2018 година. Ако валидността им продължава и през 2019-а, водачите трябва да подадат заявление в пунктовете за продажба, че искат да ползват стикера и в останалия срок, в който е валиден. Заявките трябва да се направят в срок от 15 декември 2018 г. до 31 януари 2019 г.

От догодина ще има и т.нар. уикенд винетка, но тепърва ще се прецизира как да бъде оформена - какви часове и кои дни, стана ясно от изявлението на Ненков. От 16 август догодина тол системата ще заработи на сто процента и постепенно с наближаването на този срок ще отпадат винетките с различен срок, каквито съществуват към момента.

Парламентарната регионална комисия преустанови работата си по законопроекта заради началото на извънредното заседание на 44-тото НС и не успя да обсъди предложението в Закона за автомобилните превози, с което се задължават превозните средства от категории D1, D1Е, D или DE да се оборудват с видеорегистратори и обезопасителни колани.

Промените се наложиха по спешност заради тежката катастрофа край Своге, отнела живота на 17 души, а други 21 бяха ранени. Ненков беше категоричен, че тези предложения ще бъдат одобрени и подобни "крути мерки" са оправдани предвид случилата се трагедия. Превозвачите ще имат 6 месеца гратисен период, за да оборудват превозните си средства с тези устройства.

По 500 лв. ще е глобата за шофьори, ако автобусът няма колани. Толкова е санкцията и ако не е оборудван с видеорегистратор. 3000 лева е наказанието за тези, които допуснат или разпоредят превоз на пътници с автобус, за който се изисква оборудването с колани и видеорегистратор, но не е поставено.

 

Парламентарната комисия одобри предложението, че за преминаване по платената пътна мрежа се въвежда смесена система за таксуване на различните категории пътни превозни средства на база време и на база изминато растояние.

Съгласно приетите текстове Агенция "Пътна инфраструктура" (АП|И) ще оперира и поддържа Електронна система за събиране на пътни такси. Размерът на таксата ще се определя от Министерския съвет след предложение на министъра на регионалното развитие и благоустройството.

Основна тема в дебатите беше разпределянето на очакваните милиард и над милиард лева от пътни такси. В крайна сметка с гласовете на депутатите от управляващото мнозинство общините бяха отрязани от възможността за достъп до тези средства. Те ще бъдат предназначени за ремонти, поддръжка и рехабилитация само на пътищата, за които се плащат таксите. Както и преди общините ще получават средства за поддръжката на пътната мрежа, за която отговарят, чрез субсидии от държавния бюджет. 

Предложения на депутати от ДПС и БСП, които настояваха част от събраните средства да се дадат под някаква форма на общините, не получиха одобрение. Рамадан Аталай (ДПС) и Танер Али (ДПС) поискаха при случаи, в които републиканската пътна мрежа се свързва с участъци от общинската, 20% от събраните пътни такси да бъдат предоставяни на общините. Но ГЕРБ не подкрепиха предложението.

Депутатът Дора Янкова (БСП) се обърна към тях:

"... Държите големи общини. Една Стара Загора има 48 милиона собствени приходи. Но в моя избирателен район община Борино събира 100 000 от местни данъци и такси. Как да се справи с поддържането на част от републикански път, който минава през нея?"