След първата загуба на контрол автобусът с туристи край Своге е минал само 23 м до първото си съприкосновение - с един от автомобилите в насрещното. Това при 53 км/ч означава скромните една секунда и половина за реакция на шофьора Григор Григоров. През това време вода е минавала на поне 3 места през пътното платно, тъй като дренаж на практика на това място няма. Адекватна вертикална и хоризонтална маркировка - предупреждение за остър завой и свястна осева линия, също е липсвала, а твърде приближената мантинела вкарва водачите в насрещното платно. За финал малкият бордюр е подействал като трамплин за смъртоносния скок в дерето.

Това са в общи линии изводите, изнесени днес в т. нар. предварителен доклад за трагедията убила 17 души, подготвен от неправителствения Институт за пътна безопасност. (ИПБ).

(Оригинала на целия доклад може да видите тук).

Институтът, базирайки се само на собствени изследвания и замервания, плюс медийни публикации и снимки, стига до 11 извода в доклада си и те до един са отрицателни за всички по веригата на стопани, изпълнители, приемащи пътя и контролиращи безопасността на движението. Оттам специално подчертаха, че засега всякакво съдействие от държавата им е отказано.

"Стопанинът на пътя – АПИ и стопанинът на тротоара – община Своге не са приложили работещо инженерно решение, което да предотврати смърт. Те са заложили на административни мерки.

За да се стигне до тежкото ПТП, всички по веригата изготвяне на плана – изпълнение – приемане са некомпетентни. В настоящата система единственият шанс, последният орган, който е можел да коригира или да повлияе и да предотврати тежко ПТП, са длъжностните лица от МВР, но те не са го свършили", обобщи Дияна Русинова от института.

Причината е комплексна, заключават оттам. Ето накратко изводите:

Липсвал е знак А1 за остър завой надясно, но пък има измислена... табела, която имала само художествена стойност - защото не съществува в нито един закон.

Напротив - тя само разсейва водачите, докато опитват да я разгадаят, смята Русинова.

Дори височината на знаците не отговаря на стандартите - те са на 1,3 м, а правилно е 2,23 м.

Интересни са изводите на ИПБ за двата финални компонента, с които се сблъсква автобусът: т. нар. еластична преграда (мантинела) и съществуващия на мястото тротоар, който дори с просто око се вижда къде е деформиран и обрушен от контакта с Ман-а

Любителска снимка на смъртоносния МАН преди инцидента.
При норматив от 50 см отдалеченост мантинелата край Своге буквално се "надвесва" в пътното платно и навлиза с 6 см. Характерни са и остатъците от наноси.

Без да се говори за качествата на самата мантинела (за което от института не са получили данни), тя по нормативна база трябва да отстои на минимум 50 см от платното. Тази е на 20 см, като на места дори навлиза върху платното, сочат данните на независимите изследователи.

Това естествено принуждава шофьорите да отиват в насрещното. В тази ситуация се добавя и това, че няма осева линия, защото боята й е изтрита.

Тротоарът, който е положен от общината, би трябвало да е широк 1,50 м, при екстремни случаи - 1,2 м. А той е едва 111 см, което според изследващите го превръща в смъртоносен трамплин.

Практически след сблъсъка с първи и втори автомобил в свое ляво, автобусът се устремява в насрещната посока, подхвърлен е и се преобръща в пропастта.

На горната снимка личи и още нещо - след ПТП-то по пътя все още личат следи от фракции и наноси, които не се знае откъде са се появили. Най-вероятно това има връзка с установеното от изследователите отсъствие на дренаж на пътя. Както и със свидетелския разказ, който Клуб Z описа - че на мястото заради пороя се е леела кална река от вода и малки камъчета, която шофьорът не е могъл да предвиди, навлизайки от правата в завоя.

"Зърнометрията на асфалта се вижда дори с просто око: при заснеманията ни с тъмни петна се виждат зоните с едра и средна зърнометрия, а в това място изобщо няма налична макротекстура (зърнест материал), който да спомага за по-добро сцепление - каза пък Методий Столиянов от ИПБ. - Просто казано, след определено място пътят става огледало."

От ИПБ още не са правили замервания на хоризонталната и вертикална наклон, но смятат, че геометрията е изменена неправомерно след ремонта, започнал през 2012 г.

За финал Богдан Милчев - шеф на института, напомни:

"Защо казваме, че по цялата верига никой не си е свършил работата, а МВР е виновно като последна инстанция. В правомощията на МВР е да издава предписания, а като не се изпълняват, да състави наказателно постановление от 2000 до 7000 лв. на стопанина на пътя, да го предупреди и дори да го затвори за движение."

Той отявлено подкрепи идеята на правителството да има една институция, която да координира пътната безопасност.