Колата е заредена докрай - с електричество, а също така и с много очаквания. Моделът EQC на „Мерцедес-Бенц“ не е просто някакъв електромобил. От него зависи доколко успешно „Даймлер“ ще навлезе в ерата на електромобилността. Шефът на „Даймлер“ Дитер Цече представи официално в Стокхолм колата, която се очаква да бъде пусната на пазара през 2019 година - най-напред в Европа, а след това и в Китай и САЩ.
Автомобилният концерн от Щутгарт има много амбициозни планове - през следващите няколко години под марката EQ ще се появи цяла нова серия автомобили - от компактния клас до сегмента на луксозните автомобили. Милиардите, които „Даймлер“ инвестира в новото начинание, обаче са залог в една твърде рискована игра. Защото кой може да гарантира, че електромобилите - особено пък във високия клас – наистина ще се търсят на пазара.
Този въпрос вълнува не по-малко Ауди и БМВ, които искат съвсем скоро да последват примера на своя конкурент. Де факто те са принудени да сторят това, ако действително искат да изместят водещия играч в света на електромобилите - американския производител „Тесла“. Автомобилният експерт Щефан Братцел, който ръководи Центъра за автомобилен мениджмънт в Бергиш Гладбах, твърди, че все още не е прекалено късно за такава атака.
Закъснял старт
„Новият електромобил на „Даймлер“, както и онези, които се подготвят от останалите германски производители, ще ги превърне в сериозни конкуренти на „Тесла“, казва Братцел. Според него, „Даймлер“ и сие имат добри шансове на пазара. "Те още не са изпуснали последния влак", твърди той.
И все пак трябва да се каже, че германските производители проспаха темата за електромобилността, особено по отношение на високия клас автомобили. А това навреди на техния имидж. Дълго време Германия беше първата сила в автомобилостроенето, но при електромобилите тя допусна да бъде изпреварена от други страни. А и по продажби на електромобили, Германия не е сред водещите страни. През първите 6 месеца на 2018 година в Германия са били регистрирани 17.200 електрически и 16.700 хибридни автомобила. Вярно е, че е постигнат ръст от 51 процента спрямо същия период на миналата година, но с пазарен дял от едва 1,8 процента Германия остава далеч зад водещите сили в сферата на електромобилността като Китай или Норвегия, която е европейският лидер.
Пробивът се очаква след 2020 година
Големият пробив при електромобилите, който да се усети и в продажбите, ще настъпи обаче след 2020 година, когато всички водещи производители ще са предложили свои електрически модели, и когато мрежата от станции за зареждане бъде достатъчно разширена. Автомобилните концерни ще са принудени да разширяват палитрата си от електромобили и поради въвеждането на все по-строги норми за отработените газове на бензиновите модели, смята Братцел.
Като първи представител на новото семейство електромобили „Даймлер“ пуска в надпреварата един средно голям SUV.
Автомобилите от този клас междувременно се наложиха на пазара в много страни по света.
„От гледна точка на очакваните продажби, това е добро решение от страна на германския концерн“, казва Петер Фус от консултантската компания Ernst & Young: "Нито един германски управителен съвет не може да си позволи да излезе пред акционерите с новината за огромни загуби", казва той, очевидно намеквайки за стореното от шефа на „Тесла“ Илон Мъск.
В същото време Фус не вярва, че германските производители ще успеят да постигнат голям пробив в електромобилността, включително и поради бавното изграждане на инфраструктура за зареждане на автомобилите.
Новият електромобил на „Даймлер“ напомня на добре познатия Мерцедес-GLC, но приликата е само външна.
Концернът от Щутгарт обяви, че 80 процента от новия електрически SUV са изцяло нови разработки. Моделът EQC ще се произвежда в Бремен, а по-късно и в Пекин. А в случай, че пазарният бум на електромобилите с марка „Мерцедес“ се забави, на същите поточни линии просто ще продължат да се произвеждат коли с двигатели вътрешно горене.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни