Тежка железопътна катастрофа се е разминала на косъм в малките часове днес, разказаха пред Клуб Z високопоставени служители на БДЖ. Инцидентът на практика е повторение на обстоятелствата от жестоката трагедия при Калояновец, при която загина машинистът Венко Тодоров, твърдят те.
При отпътуването от гара Карнобат в 3,22 ч. през нощта влакът от Бургас за София е бил насочен с редовен изходен сигнал по грешна линия към Лозарево от ръководителя движение на гарата. Само наблюдателността на машиниста, който е забелязал несъответствие с изходните стрелки е предотвратило да бъде заплашен животът и здравето на над 200 пътници във влака.
При катастрофата в Калояновец оцелелият помощник-машинист Христо Тиляшев също твърди, че причината за инцидента е в сигнализацията. Тогава той посочи, че предупредителният сигнал е бил различен от входния. Затова влакът се е движел с нормалната скорост за прав участък от 100 километра в час. Сегашния инцидент край Карнобат се случва на същата жп линия, на която е и Калояновец. Железният път бе ремонтиран с пари от оперативна програма "Транспорт" и пуснат в експлоатация преди броени месеци. Сега обаче все повече железничари се питат за какво са похарчени стотиците милиони евро.
Прикрива се фактът, че автоматичната локомотивна сигнализация не работи. В противен случай племеникът ми можеше да е жив, каза бившият шеф на БДЖ Иван Иванов.
След трагедията в Калояновец ескалира напрежение между релсовата компания НК „Железопътна инфраструктура” и БДЖ. Двете компании взаимно си прехвърлят отговорността. Според НКЖИ вината е на машинистите, а според служителите на превозвача техен колега е загинал точно заради неработеща сигнализация.
Нищо извънредно не се е случило. Нямало е опасност за безопасността на движението, коментира пред Клуб Z главният ревизор по безопасността в НКЖИ Бисер Минчев.
Той потвърди за инцидента на гара Карнобат и призна, че вината за него наистина е на ръководителя на движение на гарата от тяхната компания. Минчев обаче уточни, че в Карнобат има и втори изходен сигнал, който е светел в червено и е нямало как влакът да продължи да се движи по грешната линия. Според версията на НКЖИ техният служител допуснал грешката сам я е поправил и е сигнализирал машиниста да се върне.
Любопитна подробност при инцидента обаче е, че машинистът на влака Бургас – София е отказал да продължи пътуването докато не бъде съставен акт за случая в Карнобат. От НКЖИ са отказвали да документират случая черно на бяло и затова композицията е престояла 73 минути на гарата в града.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни