Ad Config - Website header

 

Article_top

Изтеклите в публичното пространство идеи за промени в здравноосигурителната система предизвикват все повече отрицателни коментари и притеснения. И основно въпроси заради изобилието от неясни моменти във варианта, според който НЗОК ще плаща 85 на сто от разходи за лечение до 700 лв., 15 на сто плаща пациентът, а при по-скъпо лечение те трябва да се поемат от застрахователи, като здравноосигурените започнат да правят вноска от, според сегашните изчисления, 12 лв. месечно. 

Дори аритметиката не работи в този случай, това е абсурд

"Някой е изчислил на коляно, че с 12 лв. ще се покрива неизвестно какво. Фиксираме, че касата ще плаща 85 на сто от 700 лв. и всичко останало до плюс безкрайност ще се поема от застрахователите. Застраховането е сериозна дейност. Така аматьорски не може да се подхожда без всякакви изчисления на риск, актюерски. Системите могат да се моделират всякак, но в това, което ни се предлага дори аритметиката не е вярна", смята Мими Виткова, бивш министър на здравеопазването, а в момента изпълнителен директор на здравноосигурителния фонд "Доверие", пред бТВ.

Предвижда се, според изтеклите предварителни намерения, гаранционен фонд да оценява риска по възраст, региони и пол. "Полът е забранен с европейска директива да участва в изчислението на риска", напомни Виткова.

"Фиксират някакви 585 лв., които ще плаща касата, но не се казва какво ще се прави с клиничните пътеки. Лечебните заведения формират свои цени", обясни тя. "Нека да ми покажат една европейска система, която е изключила от здравното си осигуряване най-тежката патология - тук ще влязат онкоболни, трансплантации, всичко онова, което стои над 701 лв. Затова дори аритметиката не работи в този случай. Първо трябва да се справят с конституцията. Здравното осигуряване е право на българския гражданин. Какво е това задължително здравно застраховане, как се вписва в реализирането на това наше право", продължи с въпросите тя.

Според Виткова такова изчисление на риска категорично ще доведе до фалити на застрахователите. И няма да се намерят сериозни играчи от страна на застрахователите, които да се ангажират с тази система.

"Как е възможно ти да включваш нов играч в системата и да не проведеш до момента никакъв разговор с него. Това е абсурдно", смята още тя.

"На практика държавата признава, че е абдикирала от всякакъв контрол върху здравната система, и върху нерегламентирани плащания, и върху всичко, за което се сетите. Изведнъж застрахователите и пациентите ще въведат този контрол. Какво е това? Държавата ще се измъкне с едни 585 лв., а цялата отговорност ще прехвърли върху застрахователите и пациентите. Същевременно никой не участва в определянето на цените, само лечебните заведения си определят цените", даде още аргументи експертката.

Тя отбеляза и друг неясен момент - дали застрахователите ще трябва да плащат само за болничната помощ. Какво става с плащането на медикаменти и медицински изделия? Имало идеи и за онаследяване на тази застраховка, но ставало ясно как ще се образуват резервите. И дали ще има гратисен период, в който ще се събират тези резерви, но без застрахователите да плащаме. 

"От Европа ни критикуват, че личните разходи на гражданите за здравеопазване са много високи. Видяхте ли някъде в този анализ какво ще стане с личните разходи за здравеопазване - след като пациентът първо трябва да плаща 15 на сто от тези 700 лв. и после неизвестно още колко с допълнителна застраховка?", попита още Виткова.

Според нея "здравна система стимулира обороти". И отново подчерта един от големите проблеми на сега действащия модел - непрекъснатото откриване на нови и нови лечебни заведения, които са концентрирани в трите най-големи града на страната като същевременно цели региони на страната са оставени без адекватна здравна помощ.  

 По думите ѝ "здравеопазването е социална дейност, застрахователите могат да се включат, ние не бягаме от това да се включим в системата, можем да помогнем в контрола, но не и да оправим системата като цяло".

"Когато ти фалира обществената система, да смяташ, че частният инвеститор ти е длъжен да поеме цялата социална функция на държавата. Какво се прави сега - дайте да увеличаваме парите. И държавата решава в един момент - аз ще плащам само 585 лв., вие се оправяйте. Това го няма никъде", е позицията на Виткова.

Нахранваме лобитата, не искаме да променим системата

"Оставяме същия мръсен и пробит съд и наливаме вода в него."

Така образно описа предлаганите промени бившият здравен министър в калинета "Борисов-2" Петър Москов в "Тази сутрин" по бТВ.

Той напомни, че "смисълът на солидарната система е да може всеки един български гражданин да получи основен пакет от здравна помощ, независимо дали е богат или беден".

"Не можеш да кажеш, че срещу определени пари ще получиш нещо - независимо дали си болен от рак или те боли пръста. Това не е здравна политика. Надявам се, че тези тийзъри са по-скоро опипване на почвата. Това би се отразило на достъпа до здравеопазване по финансови причини, което не е добре", добави Москов.

Бившият министър от Реформаторите смята, че когато едно управление няма ясна представа за подредбата на държавата, когато не е наясно, че основният ѝ ангажимент е в обществените сектори здравеопазване, образование и сигурност, а се раздават пари наляво и надясно за подпомагане на бизнеса и то с нашите данъци, прибягва до подобни предложения. 

"Предлаганото решение: нахранваме лобитата, не искаме да променим системата, оставяме същия мръсен и пробит съд и наливаме вода в него. Контролът липсва. Всички контролни механизми, които въведохме, бяха унищожени. А само за месец имаше 20 млн. лв.", обобщи той каква е според него същността на предлаганата реформа.

Според него да не решиш същностните проблеми на системата, да не се влезе с ясни контролни механизми и да се гарантира ефективността на лечението и контрола означава допълнително отдръпване на държавата и това е напълно погрешно.,

Кой ще определя цената?

"Притеснява ни употребата на думата "застраховател". Това е различно от осигурител", е позицията на шефа на Българския лекарски съюз д-р Иван Маджаров пред Нова тв. Според него предложенията будели особени притеснения и сред пациенти, но и сред лекари. Той очаквал от двете предложения - за 12 лв. вноска или изцяло за премахване на монопола на НЗОК, да се роди трети или четвърти по-изчистен вариант. Маджаров отбеляза, че липсвал елементът договаряне - кой ще определя цената, кой ще казва колко ще плаща застрахователят. Чисто административно, ако това било оставено на застрахователите, фонда, щяло да е много притеснително за пациентите. "Какво правим с онколекарствата, със скъпото лечение? Кой определя цената им, това сега не е решено", отбеляза Маджаров. 

Той обясни как са били определени тези 700 лв. Чисто статистически по-голямата част от заплатените случаи от НЗОК за миналата година са били според него рамките на 700 лв. Среднозаплатените са толкова, твърди той. 

Според него преди да се правят големите промени по финансирането, трябва да има промени по контрола.

Товарим най-тежко болните

- Какво става с тези, които държавата осигурява?
И в момента тя не изплаща пълния процент що се касае за деца, пенсионери, военни, полиция, чиновници и т. н.

- Има 720 хил. здравнонеосигурени българи. Какво става с тях? Кой ще заплаща техните вноски?

- Какво пречи така да се натоварят частните застрахователи, че един по един да почнат да фалират

Това са няколко въпроса от експерта в областта на здравеопазването Аркади Шарков.

Ето още от неговата позиция по бТВ:

- Не се решава основният проблем за контрола в системата - за цените на услугите, за цените на медикаментите.

- Едно от първите неща, които според мен трябва да бъдат направени до края на годината, е въвеждането на националната електронна здравна система. Тя касае статистиката в здравната система, 20 млн. европейски средства бяха загубени от европейски средства заради лошо администриране на този проект.

- Ресурсът, отделен за превенция, профилактика, е много малък, той е ключов, това се е разбрало навсякъде в Европа. Единствено тук лекуваваме човека, когато вече е сериозно болен, когато това е много по-скъпо, вместо да се наблегне на превенцията и да го излекуваме на ранен стадий.

- Ние товарим най-тежко болния, а това да извадиш онкоболните, които са с по 20-30 хил. лв. на месец с плащания за лечение, да го извадиш и застрахователят да го покрива, това е нонсенс. И то при положение, че държавата държи основния процент от внесените средства.

 
Снимки 2 МЕДИЦИНА ЗДРАВЕ операция хирурзи   снимка Болница Тракия Стара Загора Cropped

Изтеклите в публичното пространство идеи за промени в здравноосигурителната система предизвикват все повече отрицателни коментари и притеснения. И основно въпроси заради изобилието от неясни моменти във варианта, според който НЗОК ще плаща 85 на сто от разходи за лечение до 700 лв., 15 на сто плаща пациентът, а при по-скъпо лечение те трябва да се поемат от застрахователи, като здравноосигурените започнат да правят вноска от, според сегашните изчисления, 12 лв. месечно. 

Дори аритметиката не работи в този случай, това е абсурд

"Някой е изчислил на коляно, че с 12 лв. ще се покрива неизвестно какво. Фиксираме, че касата ще плаща 85 на сто от 700 лв. и всичко останало до плюс безкрайност ще се поема от застрахователите. Застраховането е сериозна дейност. Така аматьорски не може да се подхожда без всякакви изчисления на риск, актюерски. Системите могат да се моделират всякак, но в това, което ни се предлага дори аритметиката не е вярна", смята Мими Виткова, бивш министър на здравеопазването, а в момента изпълнителен директор на здравноосигурителния фонд "Доверие", пред бТВ.

Предвижда се, според изтеклите предварителни намерения, гаранционен фонд да оценява риска по възраст, региони и пол. "Полът е забранен с европейска директива да участва в изчислението на риска", напомни Виткова.

"Фиксират някакви 585 лв., които ще плаща касата, но не се казва какво ще се прави с клиничните пътеки. Лечебните заведения формират свои цени", обясни тя. "Нека да ми покажат една европейска система, която е изключила от здравното си осигуряване най-тежката патология - тук ще влязат онкоболни, трансплантации, всичко онова, което стои над 701 лв. Затова дори аритметиката не работи в този случай. Първо трябва да се справят с конституцията. Здравното осигуряване е право на българския гражданин. Какво е това задължително здравно застраховане, как се вписва в реализирането на това наше право", продължи с въпросите тя.

Според Виткова такова изчисление на риска категорично ще доведе до фалити на застрахователите. И няма да се намерят сериозни играчи от страна на застрахователите, които да се ангажират с тази система.

"Как е възможно ти да включваш нов играч в системата и да не проведеш до момента никакъв разговор с него. Това е абсурдно", смята още тя.

"На практика държавата признава, че е абдикирала от всякакъв контрол върху здравната система, и върху нерегламентирани плащания, и върху всичко, за което се сетите. Изведнъж застрахователите и пациентите ще въведат този контрол. Какво е това? Държавата ще се измъкне с едни 585 лв., а цялата отговорност ще прехвърли върху застрахователите и пациентите. Същевременно никой не участва в определянето на цените, само лечебните заведения си определят цените", даде още аргументи експертката.

Тя отбеляза и друг неясен момент - дали застрахователите ще трябва да плащат само за болничната помощ. Какво става с плащането на медикаменти и медицински изделия? Имало идеи и за онаследяване на тази застраховка, но ставало ясно как ще се образуват резервите. И дали ще има гратисен период, в който ще се събират тези резерви, но без застрахователите да плащаме. 

"От Европа ни критикуват, че личните разходи на гражданите за здравеопазване са много високи. Видяхте ли някъде в този анализ какво ще стане с личните разходи за здравеопазване - след като пациентът първо трябва да плаща 15 на сто от тези 700 лв. и после неизвестно още колко с допълнителна застраховка?", попита още Виткова.

Според нея "здравна система стимулира обороти". И отново подчерта един от големите проблеми на сега действащия модел - непрекъснатото откриване на нови и нови лечебни заведения, които са концентрирани в трите най-големи града на страната като същевременно цели региони на страната са оставени без адекватна здравна помощ.  

 По думите ѝ "здравеопазването е социална дейност, застрахователите могат да се включат, ние не бягаме от това да се включим в системата, можем да помогнем в контрола, но не и да оправим системата като цяло".

"Когато ти фалира обществената система, да смяташ, че частният инвеститор ти е длъжен да поеме цялата социална функция на държавата. Какво се прави сега - дайте да увеличаваме парите. И държавата решава в един момент - аз ще плащам само 585 лв., вие се оправяйте. Това го няма никъде", е позицията на Виткова.

Нахранваме лобитата, не искаме да променим системата

"Оставяме същия мръсен и пробит съд и наливаме вода в него."

Така образно описа предлаганите промени бившият здравен министър в калинета "Борисов-2" Петър Москов в "Тази сутрин" по бТВ.

Той напомни, че "смисълът на солидарната система е да може всеки един български гражданин да получи основен пакет от здравна помощ, независимо дали е богат или беден".

"Не можеш да кажеш, че срещу определени пари ще получиш нещо - независимо дали си болен от рак или те боли пръста. Това не е здравна политика. Надявам се, че тези тийзъри са по-скоро опипване на почвата. Това би се отразило на достъпа до здравеопазване по финансови причини, което не е добре", добави Москов.

Бившият министър от Реформаторите смята, че когато едно управление няма ясна представа за подредбата на държавата, когато не е наясно, че основният ѝ ангажимент е в обществените сектори здравеопазване, образование и сигурност, а се раздават пари наляво и надясно за подпомагане на бизнеса и то с нашите данъци, прибягва до подобни предложения. 

"Предлаганото решение: нахранваме лобитата, не искаме да променим системата, оставяме същия мръсен и пробит съд и наливаме вода в него. Контролът липсва. Всички контролни механизми, които въведохме, бяха унищожени. А само за месец имаше 20 млн. лв.", обобщи той каква е според него същността на предлаганата реформа.

Според него да не решиш същностните проблеми на системата, да не се влезе с ясни контролни механизми и да се гарантира ефективността на лечението и контрола означава допълнително отдръпване на държавата и това е напълно погрешно.,

Кой ще определя цената?

"Притеснява ни употребата на думата "застраховател". Това е различно от осигурител", е позицията на шефа на Българския лекарски съюз д-р Иван Маджаров пред Нова тв. Според него предложенията будели особени притеснения и сред пациенти, но и сред лекари. Той очаквал от двете предложения - за 12 лв. вноска или изцяло за премахване на монопола на НЗОК, да се роди трети или четвърти по-изчистен вариант. Маджаров отбеляза, че липсвал елементът договаряне - кой ще определя цената, кой ще казва колко ще плаща застрахователят. Чисто административно, ако това било оставено на застрахователите, фонда, щяло да е много притеснително за пациентите. "Какво правим с онколекарствата, със скъпото лечение? Кой определя цената им, това сега не е решено", отбеляза Маджаров. 

Той обясни как са били определени тези 700 лв. Чисто статистически по-голямата част от заплатените случаи от НЗОК за миналата година са били според него рамките на 700 лв. Среднозаплатените са толкова, твърди той. 

Според него преди да се правят големите промени по финансирането, трябва да има промени по контрола.

Товарим най-тежко болните

- Какво става с тези, които държавата осигурява?
И в момента тя не изплаща пълния процент що се касае за деца, пенсионери, военни, полиция, чиновници и т. н.

- Има 720 хил. здравнонеосигурени българи. Какво става с тях? Кой ще заплаща техните вноски?

- Какво пречи така да се натоварят частните застрахователи, че един по един да почнат да фалират

Това са няколко въпроса от експерта в областта на здравеопазването Аркади Шарков.

Ето още от неговата позиция по бТВ:

- Не се решава основният проблем за контрола в системата - за цените на услугите, за цените на медикаментите.

- Едно от първите неща, които според мен трябва да бъдат направени до края на годината, е въвеждането на националната електронна здравна система. Тя касае статистиката в здравната система, 20 млн. европейски средства бяха загубени от европейски средства заради лошо администриране на този проект.

- Ресурсът, отделен за превенция, профилактика, е много малък, той е ключов, това се е разбрало навсякъде в Европа. Единствено тук лекуваваме човека, когато вече е сериозно болен, когато това е много по-скъпо, вместо да се наблегне на превенцията и да го излекуваме на ранен стадий.

- Ние товарим най-тежко болния, а това да извадиш онкоболните, които са с по 20-30 хил. лв. на месец с плащания за лечение, да го извадиш и застрахователят да го покрива, това е нонсенс. И то при положение, че държавата държи основния процент от внесените средства.

Коментари

Gotse Delchev's picture
Gotse Delchev
Gotse Delchev

Хак ти е , българино,

Щом продължаваш да преизбираш хора като Каракачанов, Сидеров, Борисов да те управляват! Да, гневен съм,,защото здравеопазването касае всеки един от нас, с изключение на окрадилите държавата и затлъстели от парично излишество.за една нощ като Нинова, Доган и сие. Може ли здравен министър без медицинско образование да оздрави този изключително важен сектор? Според мнението на моите млади приятели, за сега няма разумни идеи за оздравяване на здравеопазването, защото този сектор по същество е изключително сложен, от една страна, и раздава много пари, от друга. Преплитат се много интереси и колкото и пари да се наливат, ако първо не се спре теча, полза няма да има. Раздавачът на пари Борисов скоро обеща при известни условия да направи ново кокетно стадионче за стотина милиона. В България стадионите не са малко, но не се пълнят. Затова ние, гоцеделчевци, предложихме и ще продължаваме да настоявамае вместо стадионче, държавата да помогне да се закупи т. нар. Зелен лазер, които има широко приложение в урологията особаено при възмрастни и при млади карциномно болни. В момента в страната ни има само един апарат при непосилни цени за ползване. Ще бъде много уместно новозакупеният лазер да се базира в позабравената Северна България.

Още за здравеопазването. Ние, гоцеделчевци, без лично да познаваме д-р Петър Москов, считаме, че при него имаше идеи най-малкото за спиране на теча на пари и за по-рационално използване на парите за здраве.

Прави впечатление засилената парична хищност на лекарите специалисти от среден ранг и неуважението на пациентите. България е руско-турско-азиатски тип държава, характеризираща се със своята неуреденост, но въпраеки това Министерството на здравеопазването трябва да работи повече и по здравно-етични въпроси. Когато пациентът влезе при лакаря, той да не го вижда на първо маесто като направление, а като реално страдащ и нуждаещ се от медицинска помощ. В това отношение примери в изобилие.

В заключение: Не е във възможностите на това правитерство да оздрави здравеопазването! Болно правителство не може да лекува! Освен това Правителството няма потенциал да избере кадърни хора, включително и консултанти от чужбина, не само поради интелектуална посредственост, но и поради многото му зависимости.

Най

Следвайте ни

 
 

Още от категорията