Ad Config - Website header

 

Article_top

С какви аргументи българското правителство ще подкрепи унгарския министър-председател Виктор Орбан срещу процедурата по чл. 7 от договора на Европейския съюз за лишаване на държава членка от нейни права?

Общите съображения, свързани със "суверенитета на Унгария", които сподели вицепремиерът Каракачанов няма да свършат работа. При влизането в ЕС всяка държава доброволно се разделя с точно определени части и аспекти на своя суверенитет.

ЕС - за разлика от НАТО, ООН и повечето други международни организации - предполага и изисква този отказ от суверенитет. За да подкрепи еднозначно Орбан, българското правителство следва да уточни кои аспекти от доклада за активиране на чл. 7 срещу Унгария не съответстват на поетите ангажименти от Будапеща за предоставяне на съюза на част от своя суверенитет.

Възможно е част от обвиненията срещу Будапеща в доклада да подлежат на оспорване, доколкото политическите критерии за членство в ЕС могат да бъдат обект и на определена интерпретация. Трябва да се конкретизира за кои елементи на доклада става дума и каква е интерпретацията на българското правителство по тях.

Дотук - по принципния въпрос за суверенитета и правата на страните члаенки и на ЕС при спорни въпроси.

Но подкрепата на българското правителство за унгарския премиер има и политически аспекти, които не са маловажни. Независимо от факта, че България и Унгария имат общи интереси в проблемни общоевропейски сфери, каквато е имиграцията например, съществуват и очевидни различия и разминаване на интересите ни, особено в интерпретацията на унгарските национални интереси от страна на премиера Орбан.

Позициите на Орбан към ЕС все по-очевидно изразяват визията за "Европа на отечествата" - Европа като хлабава зона на икономическо сътрудничество, в която приоритет имат изцяло националните интереси. Тази визия води пряко до едно бъдеще на Стария континент, в което България ще бъде дълбоко маргинализирана страна в южната периферия на континента, а отпадането на политическия потенциал на ЕС да защитава и интегрира своите членове ще ни отведе директно в ролята на сателити на Турция и Русия в една геополитическа структура, в която Европа отсъства като интегриран фактор.

Не подценявам НАТО, но атлантическият съюз не е призван да ни отбранява в сфери, които не се отнасят пряко до проблемите на военнополитическата сигурност. За Орбан в централна Европа тези предизвикателства, пред които България ще се изправи пряко, са далечни и несъществени фактори за формиране на политика. За българското правителство те са приоритетни фактори за загриженост.

Ние имаме интерес от силен и интегриран ЕС. Мисля, че сме задължени да работим за ускорена федерализация на ЕС в определени сфери - отбрана, гранична сигурност, обща валута и финансова политика, общи приоритети на икономическо развитие. Заинтересовани сме да настояваме за по-голяма самостоятелност на националните държави в ЕС по проблемите на култура, идентичност, образование, общностни политики. Кога и пред кого е обсъждало българското правителство тези ключови аспекти на националния ни интерес по отношение на ЕС?

Спорът Брюксел - Будапеща, както и споровете Брюксел - Варшава включват както конкретни казуси, свързани с тези две страни членки, така и принципни проблеми на спазването на acquis communautaire, както и знакови решения по прецеденти, от които зависи бъдещето на ЕС като цяло. Очевидно става дума за сложна, противоречива и многоаспектна проблематика, която трябва да бъде детайлно оценявана от гледна точка на българския национален интерес.

Що за решение, що за политика е това - "Подкрепяме Орбан" - сякаш, че правителството е седнало в сектор Б или сектор Г на мач Левски - ЦСКА? Запалянковщината - "консервативна" или "либерална", "националистическа" или "глобалистка" в позициите на едно национално правителство е недопустима, въпреки, че редица негови министри и партийни активисти могат да имат интелектуално развитие на нивото на футболни запалянковци.

Категорично не смятам, че България - обратно на това решение да се подкрепи Орбан - трябва да подкрепи доклада на холандската депутатка срещу Будапеща, или мнозинството на ЕП срещу Орбан. Тук става дума за сложен политически процес в епоха на нарастващи драматични конфликти в Европа и в света като цяло. Едно национално правителство трябва да бъде на висотата на своята отговорност да разбира, да формулира, и да упражнява балансирани и задълбочени политически решения в полза на своята страна. А не да се държи сякаш министрите и премиера са отишли да ритат мачле в околностите на София.

(Текстът е от профила на автора във Фейсбук. Заглавието и подзаглавието са на редакцията)

 

С какви аргументи българското правителство ще подкрепи унгарския министър-председател Виктор Орбан срещу процедурата по чл. 7 от договора на Европейския съюз за лишаване на държава членка от нейни права?

Общите съображения, свързани със "суверенитета на Унгария", които сподели вицепремиерът Каракачанов няма да свършат работа. При влизането в ЕС всяка държава доброволно се разделя с точно определени части и аспекти на своя суверенитет.

ЕС - за разлика от НАТО, ООН и повечето други международни организации - предполага и изисква този отказ от суверенитет. За да подкрепи еднозначно Орбан, българското правителство следва да уточни кои аспекти от доклада за активиране на чл. 7 срещу Унгария не съответстват на поетите ангажименти от Будапеща за предоставяне на съюза на част от своя суверенитет.

Възможно е част от обвиненията срещу Будапеща в доклада да подлежат на оспорване, доколкото политическите критерии за членство в ЕС могат да бъдат обект и на определена интерпретация. Трябва да се конкретизира за кои елементи на доклада става дума и каква е интерпретацията на българското правителство по тях.

Дотук - по принципния въпрос за суверенитета и правата на страните члаенки и на ЕС при спорни въпроси.

Но подкрепата на българското правителство за унгарския премиер има и политически аспекти, които не са маловажни. Независимо от факта, че България и Унгария имат общи интереси в проблемни общоевропейски сфери, каквато е имиграцията например, съществуват и очевидни различия и разминаване на интересите ни, особено в интерпретацията на унгарските национални интереси от страна на премиера Орбан.

Позициите на Орбан към ЕС все по-очевидно изразяват визията за "Европа на отечествата" - Европа като хлабава зона на икономическо сътрудничество, в която приоритет имат изцяло националните интереси. Тази визия води пряко до едно бъдеще на Стария континент, в което България ще бъде дълбоко маргинализирана страна в южната периферия на континента, а отпадането на политическия потенциал на ЕС да защитава и интегрира своите членове ще ни отведе директно в ролята на сателити на Турция и Русия в една геополитическа структура, в която Европа отсъства като интегриран фактор.

Не подценявам НАТО, но атлантическият съюз не е призван да ни отбранява в сфери, които не се отнасят пряко до проблемите на военнополитическата сигурност. За Орбан в централна Европа тези предизвикателства, пред които България ще се изправи пряко, са далечни и несъществени фактори за формиране на политика. За българското правителство те са приоритетни фактори за загриженост.

Ние имаме интерес от силен и интегриран ЕС. Мисля, че сме задължени да работим за ускорена федерализация на ЕС в определени сфери - отбрана, гранична сигурност, обща валута и финансова политика, общи приоритети на икономическо развитие. Заинтересовани сме да настояваме за по-голяма самостоятелност на националните държави в ЕС по проблемите на култура, идентичност, образование, общностни политики. Кога и пред кого е обсъждало българското правителство тези ключови аспекти на националния ни интерес по отношение на ЕС?

Спорът Брюксел - Будапеща, както и споровете Брюксел - Варшава включват както конкретни казуси, свързани с тези две страни членки, така и принципни проблеми на спазването на acquis communautaire, както и знакови решения по прецеденти, от които зависи бъдещето на ЕС като цяло. Очевидно става дума за сложна, противоречива и многоаспектна проблематика, която трябва да бъде детайлно оценявана от гледна точка на българския национален интерес.

Що за решение, що за политика е това - "Подкрепяме Орбан" - сякаш, че правителството е седнало в сектор Б или сектор Г на мач Левски - ЦСКА? Запалянковщината - "консервативна" или "либерална", "националистическа" или "глобалистка" в позициите на едно национално правителство е недопустима, въпреки, че редица негови министри и партийни активисти могат да имат интелектуално развитие на нивото на футболни запалянковци.

Категорично не смятам, че България - обратно на това решение да се подкрепи Орбан - трябва да подкрепи доклада на холандската депутатка срещу Будапеща, или мнозинството на ЕП срещу Орбан. Тук става дума за сложен политически процес в епоха на нарастващи драматични конфликти в Европа и в света като цяло. Едно национално правителство трябва да бъде на висотата на своята отговорност да разбира, да формулира, и да упражнява балансирани и задълбочени политически решения в полза на своята страна. А не да се държи сякаш министрите и премиера са отишли да ритат мачле в околностите на София.

(Текстът е от профила на автора във Фейсбук. Заглавието и подзаглавието са на редакцията)

Коментари

Хм

Из одобреният от МС доклад на Каракачанов:
"Предлагам Министерския съвет да стартира процедура по изготвяне на позиция на Република България за съответните формати на Съвета на Европейския съюз, в която страната ни не подкрепя предложението на Европейския парламент към Съвета на ЕС, взето със споменатото решението от 12.09.2018 г."

Дори Сидеров го каза - иска се НС да задължи правителството как да гласува в съвета на ЕС.

Пълен текст:

ДО

МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ

НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ




Д О К Л А Д

от

КРАСИМИР КАРАКАЧАНОВ – ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ ПО ОБЩЕСТВЕНИЯ РЕД И СИГУРНОСТТА И МИНИСТЪР НА ОТБРАНАТА

Относно:Позиция на Република България по предложението на Европейския парламент към Съвета на Европейския съюз за започване на процедура срещу Унгария по чл. 7(1) от Договора за Европейския съюз

УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ,

УВАЖАЕМИ ГОСПОЖИ И ГОСПОДА МИНИСТРИ,

С решение на Европейския парламент (P8_TA-PROV(2018)0340) от 12.09.2018г. Европейският парламент, на основание на чл.7 (1) от Договора за Европейския съюз предлага на Съвета на ЕС да вземе решение, с което констатира наличието на очевиден риск от тежко нарушение от страна на Унгария на ценностите, на които се основава Европейския съюз, описани в чл. 2 от Договора за Европейския съюз.

Докладът (2017/2131(INL)) на члена на Европейския парламент Саргентини, на основание на който е взето решението, съдържа редица политически квалификации и недоказуеми твърдения, като в същото време не отчита в достатъчна степен вече предприетите мерки от страна на Унгария за отстраняване на някои от констатациите, нито декларираната готовност за сътрудничество от страна на правителството на Унгария. Последното буди у нас съмнение, че целта на решението срещу Унгария е извличане на политически дивиденти преди предстоящите през 2019г. избори за Европейски парламент.

Част от аргументите в доклада засягат проблеми на националното законодателство и приемането на подобно решение от Съвета може да създаде прецедент на размиване на границата между европейската правна рамка и сферите на държавен суверенитет и намеса във вътрешните работи на държава членка.

В момент на сериозни предизвикателства пред Европейския съюз, които включват продължаващата мигрантска криза, преговорите за напускане на Съюза от страна на Великобритания, сложни международни отношения и продължаващи конфликти в няколко точки на света, едно подобно решение би внесло разделение сред държавите членки и би отслабило общия ни глас.

Отношенията на Република България с държавите от Централна и Източна Европа - в това число и с Унгария, са от особена важност за успешното отстояване на българската позиция по редица въпроси, свързани с членството на България в ЕС. През последните години тези отношения се развиха и се доказаха като успешни в намирането на общи позиции по редица теми от взаимен интерес. България и Унгария дори приеха официален ден на приятелството между двата народа (19 октомври). В Унгария живее значително българско национално малцинство, което се радва на пълно зачитане и подкрепа от страна на унгарската държава, вкл. на представителство в Националното събрание на Унгария.

Висши представители на Полша и Чехия вече заявиха подкрепа за Унгария.

УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ,

УВАЖАЕМИ ГОСПОЖИ И ГОСПОДА МИНИСТРИ,

С оглед на гореизложеното, считам, че в интерес на Република България е да подкрепи Унгария, като се обяви против процедурата по чл. 7(1), предложена от Европейския парламент. По този начин ще защитим наши традиционни приятели и партньори от политически нападки на идеологически опоненти и ще защитим правата на българите в Унгария, които като унгарски граждани могат да бъдат потърпевши от евентуални санкции срещу Унгария. Наказателно решение срещу държава членка, базирано на аргументи, като съдържащите се в доклада на евродепутата Саргентини, би създало опасен прецедент на намеса, който би могъл в бъдеще да бъде заплаха и за суверенитета на Република България.

Предлагам Министерския съвет да стартира процедура по изготвяне на позиция на Република България за съответните формати на Съвета на Европейския съюз, в която страната ни не подкрепя предложението на Европейския парламент към Съвета на ЕС, взето със споменатото решението от 12.09.2018 г.


КРАСИМИР КАРАКАЧАНОВ

ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ ПО ОБЩЕСТВЕНИЯ РЕД И СИГУРНОСТТА И МИНИСТЪР НА ОТБРАНАТА

Нищо от цитираното не отговаря на поставените въпроси!

Докато аргументите на Огнян Минчев ясно и точно показват, че за да изразят каквото и да е мнение по въпроса управляващите трябва да се съобразят единствено с интересите на нашата страна, то бълтавенето за приятелски отношения (виж аргументите на Каракачанов) тук нямат никакъв смисъл и намирисва на руско влияние. Разликата в географското положение на двете страна (а и на другите подкрепящи Орбан) е очевАдна и не трябва да се пренебрегва.

Още по-смешен е аргументът на Каракачанов за загуба на суверенитет и намеса. Тук Огнян Минчев напомня, че още с молбата за влизане в ЕС всяка страна се лишава от част от суверенитета си в името на създаването на по-единен и по-здрав ЕС.
Всъщност и при този..."аргумент" на Каракачанов си личи огромното желание на Русия да разедини ЕС точно, защото ще и е много по-лесно да хапва малки европейски държавици една по една, вместо значително по-огромния залък каквото е единният ЕС. Тук руската подлога у Каракачанов направо се е оляла, като напълно е замъглила мозъка на българина у него.

По делата му ще го познаете и

По делата му ще го познаете и Огито.
Buba Mara's picture
Buba Mara
bubamara

Бай Минчев, не те ли смущава нещо?

Например, че въпросната Сарджентини е от Лявата зелена партия в Холандия, че е дългогодишна храненичка на Сорос, че е яростна привърженичка на джендър идеологията, антипазарна активистка, луда феминнистка и разбира се бездетна превтасала мома без семейство. Ако наистина говориш без запалянковщина, трябваше да ни уведомиш, че изборът на тази жена да пише доклада за Унгария никак не е случаен, а е предварително назначен екзекутор. Те, тва е твоето ЕС. Уви.

Глупости!

Какво общо с поставения проблем имат феминизмът, липсата на деца (не считаш ли че може да си жестока с такова отношение) и "джендърската идеология"?
Аман от самонасъскали се неадекватници!

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията