Ad Config - Website header

 

Article_top

Информационна нота от името на българската, полската и словашката делегация бе представена вчера пред Съвета по околна среда на ЕС в Люксембург, се казва в съобщение на Министерството на околната среда и водите (МОСВ) в София.

Тя е за необходимостта от приемане на мерки на ниво ЕС за справяне със замърсяването на въздуха от очаквания внос на употребявани автомобили от страни членки с висок стандарт към държави с по-ниска покупателна способност на населението след забраната за използването на такива автомобили в някои европейски градове. Нотата бе представена от министъра на екологията Нено Димов.

Инициативата бе подкрепена от още пет страни - Кипър, Латвия, Литва, Люксембург, Румъния и Унгария.

"Темата за двойните стандарти беше широко обсъждана през последните месеци. В първоначалния си обхват тя се отнасяше само до качеството и стандартите на хранителните продукти. Притеснение буди обстоятелството, че този подход намира отражение и в други области, които също имат пряко отношение както към здравето, така и към околната среда", заявил Димов пред колегите си от съвета.

Той изтъкнал, че все по-голям брой градове в Западна Европа въвеждат забрани за движение на дизелови автомобили поради завишените им вредни емисии. В резултат вече е факт напливът на употребявани коли от държави членки с високи средни доходи на глава от населението към такива с ниски. Това създава риска и от т. нар. вътрешно изтичане на въглерод в рамките на транспортния сектор на ЕС, смята Димов.

"В момента, в който забраните дадена стока на една територия, цената й пада и тя става привлекателна за други пазари. Проблемът не би могъл да бъде решен чрез директна забрана на вноса в съответната държава членка, защото това автоматично означава нарушаване на един от основните принципи, на които се гради ЕС - свободното движение на стоки. Това от своя страна би подкопало вътрешния пазар като фундамент за Съюза", обяснил българският министър на околната среда и водите.

Според Димов прагматичният подход изисква отговорност от този, който изкривява пазара. Това означава държавите, които въвеждат подобни забрани, да не могат да изнасят коли, които не отговарят на определени стандарти. За да бъде работеща, тази отговорност трябва да бъде закрепена на наднационално, европейско ниво, защото засяга целия ЕС, убеден е Димов.

Министърът обясни, че именно затова България съвместно с Полша и Словакия иска да привлече вниманието към сериозността на проблема и към необходимостта да бъдат обсъдени и предприети мерки, включително законодателни, за справяне с проблема на европейско ниво.

 

Информационна нота от името на българската, полската и словашката делегация бе представена вчера пред Съвета по околна среда на ЕС в Люксембург, се казва в съобщение на Министерството на околната среда и водите (МОСВ) в София.

Тя е за необходимостта от приемане на мерки на ниво ЕС за справяне със замърсяването на въздуха от очаквания внос на употребявани автомобили от страни членки с висок стандарт към държави с по-ниска покупателна способност на населението след забраната за използването на такива автомобили в някои европейски градове. Нотата бе представена от министъра на екологията Нено Димов.

Инициативата бе подкрепена от още пет страни - Кипър, Латвия, Литва, Люксембург, Румъния и Унгария.

"Темата за двойните стандарти беше широко обсъждана през последните месеци. В първоначалния си обхват тя се отнасяше само до качеството и стандартите на хранителните продукти. Притеснение буди обстоятелството, че този подход намира отражение и в други области, които също имат пряко отношение както към здравето, така и към околната среда", заявил Димов пред колегите си от съвета.

Той изтъкнал, че все по-голям брой градове в Западна Европа въвеждат забрани за движение на дизелови автомобили поради завишените им вредни емисии. В резултат вече е факт напливът на употребявани коли от държави членки с високи средни доходи на глава от населението към такива с ниски. Това създава риска и от т. нар. вътрешно изтичане на въглерод в рамките на транспортния сектор на ЕС, смята Димов.

"В момента, в който забраните дадена стока на една територия, цената й пада и тя става привлекателна за други пазари. Проблемът не би могъл да бъде решен чрез директна забрана на вноса в съответната държава членка, защото това автоматично означава нарушаване на един от основните принципи, на които се гради ЕС - свободното движение на стоки. Това от своя страна би подкопало вътрешния пазар като фундамент за Съюза", обяснил българският министър на околната среда и водите.

Според Димов прагматичният подход изисква отговорност от този, който изкривява пазара. Това означава държавите, които въвеждат подобни забрани, да не могат да изнасят коли, които не отговарят на определени стандарти. За да бъде работеща, тази отговорност трябва да бъде закрепена на наднационално, европейско ниво, защото засяга целия ЕС, убеден е Димов.

Министърът обясни, че именно затова България съвместно с Полша и Словакия иска да привлече вниманието към сериозността на проблема и към необходимостта да бъдат обсъдени и предприети мерки, включително законодателни, за справяне с проблема на европейско ниво.

Коментари

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията