Прекъсване на рекламните приходи за потребители и сайтове, разпространители на лъжи.

Това е едно от самоограниченията, предложени от онлайн платформи и представители на рекламната индустрия. Тези мерки са част от започващото прилагане на правилата за противодействие на дезинформацията онлайн.

Новината обяви днес еврокомисарката по цифровата икономика и общество Мария Габриел.

Тя съобщи, че е получила в писмен вид намеренията на рекламодатели и онлайн платформи за прилагането на доброволните правила, изготвени предишните месеци.

Правилата ще могат да се прилагат избирателно, като ЕК си запазва правото да оцени изпълнението. Ако е необходимо, Комисията ще може да предложи законодателни мерки.

Надеждата на Габриел е, че с въвеждането на доброволните ограничения ще се отбележи бърз и измерим спад на дезинформацията.

„Искаме да разберем този сложен феномен в дълбочина“, допълни българската еврокомисарка.

Според нея дори дори да се стигне до въвеждането на законодателни ограничения срещу дезинформацията, те ще бъдат целенасочени.

Онлайн платформи и представители на рекламната индустрия изготвиха и представиха правилата за поведение срещу дезинформацията преди месец. Там са включени и самоограничения, които предвиждат:

• въвеждане на отчетност за разпространението на политическа реклама;

• закриване на профили, от които се разпространяват неверни твърдения;

• прекъсване на рекламните приходи за потребители и сайтове, разпространители на лъжи;

• потребителите да съобщават, ако са засекли подвеждащи сведения;

• по-добра видимост за проверено съдържание.

Платформите, търсачките, социалните мрежи и рекламистите ще имат свободата да прилагат онези части от правилата, които сами преценят.

Мария Габриел отговори отрицателно на журналистически въпрос - дали Русия е повлияла на референдума за независимост на Каталуня преди година. И изтъкна, че в момента се обсъжда стратегия за борба с дезинформацията, а не се сочи откъде иде тя.