Ad Config - Website header

 

Article_top

За огромни съмнения за нарушаване на процедурата по избор на изпълнител при ремонта на ул. „Граф Игнатиев” сигнализира бТВ тази сутрин. Ключов елемент в планираните мащабни реконструкции в центъра на София е обновяването на един от символите на столицата – трамвайните релси. В центъра на града трамваите минават на метри от обитаеми сгради.

За да ги опази от вибрациите на тежките мотриси, проектът за ремонт на улица „Граф Игнатиев” предвижда полагането на т.нар. виброизолационни подложки. Те би трябвало да поемат до 80% от трусовете, предизвиквани от трамваите. С този аргумент Столична община поставя стриктни изисквания в обявената обществена поръчка. Тези подложки трябва да са изработени от нов материал и да са с маса около 5 килограма на квадратен метър.

За участие в търга са допуснати 4 фирми. Две отпадат, защото не отговарят на изискванията. Едната фирма – „ПСТ Градска среда Зона 2”, е отстранена, защото предлага виброизолационни подложки с маса над 15 килограма на квадратен метър или три пъти повече от изискването.

В крайна сметка победител в конкурса е „Джи Пи Груп”. Но според инициативата „Спаси София”, след като печели търга, фирмата започва да полага съвсем различен материал – този на... отстранения конкурент.

„Всъщност фирма „ПСТ” е отстранена от търга заради този продукт. Фирма „Джи Пи Груп” печели търга, предлагайки друг материал.  В момента, в който печели търга, този материал изчезва и започва да използва материала, заради който фирма „ПСТ” е била отстранена”, казва Борис Бонев от „Спаси София”.

И според специалиста по обществени поръчки адвокат Грета Ганева такава подмяна е недопустима и представлява грубо нарушение.

„Нарушени са правилата на конкуренцията, от гледна точка на закона е недопустимо първоначално да бъде отстранен един от участниците с конкретно техническо предложение и именно във връзка с данните със спецификациите, които участникът е предложил. От друга страна, същите тези спецификации да послужат на спечелилата фирма в последствие при по-изгодни условия за нея”, коментира адвокат Ганева, специалист по обществени поръчки.

Но промяната на вида на използваните подложки не е по решение на победителя в търга. Повече от месец, след като „Джи Пи Груп” вече е започнала строителните дейности, възложителят Столична община променя изискването за материала.

„Въпросният инженер Тасев със специална заповед на зам.-кмета Евгени Крусев е назначен в комисията, която определя резултата от търга. Когато се отстранява фирма „ПСТ”, която предлага материала на „Пандрол”, който реално се полага тук, именно инж. Асен Тасев подписва отстраняването на „ПСТ”. Очевидно тогава той е смятал, че този материал не е подходящ. Подписал е избирането на „Джи Пи Груп, като победител – очевидно тогава е смятал, че няма проблем.

Само два месеца по-късно инж. Тасев прави това мотивирано предложение и изведнъж си обръща на 180 градуса възгледите за материалите. Единият, който първоначално е сметнал за неподходящ, се превръща в крайно подходящ”, посочва Борис Бонев.

Ето какво пише инженер Тасев в свое становище: "Същата подложка е вложена на обект Метродепо „Земляне”, благодарение на което имах възможност да получа преки впечатления. След като взех малко парче за проба, установих, че същата много лесно попива вода, освен това лесно се къса – нещо, което се вижда на самия обект."

Според "Спаси София" обаче двата материала са напълно несравними. Тяхното използване зависи от средата, през която преминават трамвайните трасета.

Експертен съвет узаконява смяната на ключовия материал. 29 души от комисията по устройство на територията гласуват да бъде изготвен нов инвестиционен проект. Всичко се случва след приключването на търга и два месеца след началото на строителните дейности.

„Техническата спецификация винаги е от съществено значение. А в случая се касае за изменение не просто на техническата спецификация, а на инвестиционния проект. Което наистина е съществено. Законът предвижда прекратяване на процедурата по  сключения вече договор и възлагане на нова с новите технически спецификации, за да може да има конкуренция, за да може в крайна сметка възложителят да постигне най-добрите условия при най-добрата цена”, каза адвокат Грета Ганева предз бТВ.

На практика Столична община не прекратява процедурата, както изисква законът, а официализира подмяната. Вследствие на това инженерът, който е проектирал релсовия път, се отказва от собствената си работа. 

Инженер Румен Борисов отказва да даде интервю за телевизията, но е изпратил писмено аргументите за решението си.

„Виброизолационната подложка е най-важната част от проекта ми – трамвайните линии са разположени много близко до сградите и са подложени на силни вибрации от преминаващите мотриси.. Налагаше се да одобря виброизолационна подложка (…), която въобще не отговаря на проекта, а и има отстранен участник от тръжната процедура, който я е предложил точно същата”, пише Борисов.

Инж. Борисов твърди, че първо е била поръчана и доставена новата подложка, а чак след това чисто формално Столична община е официализирала подмяната. Проектантът пише, че е сигнализирал всички участници в строителния процес и устно, и писмено.

Проектантът нарича доставените и вече сложени нови подложки „изтънени околорелсови гумени елементи”.

И победител е...

Освен че са три пъти по-тежки от заложените, те противоречат и на друго изискване на Общината – да са от нов материал. Направени са от рециклирани стари гуми. Другата разлика е в цената. Подложките, с които „Джи Пи Груп” печели търга струват около 35 евро на квадратен метър.

А тези, от рециклирания материал, са с около 10 евро по-евтини. Изчисленията на хората от инициативата „Спаси София” сочат, че с тази промяна фирмата си спестява около 200 000 лв. за цялото трасе.

Новият проектант е инж. Владимир Жеков, който отказва срещу с медията, защото „няма желание да ни даде интервю по този въпрос”.

бТВ търси и мнението на "Джи Пи Груп" по темата. Те ги насочили към Столична община, защото... „Направената промяната е по искане на възложителя".

Тъкмо към възложителя се обръщат и от австрийската фирма „Гецнер”. Оттам е трябвало да доставят първоначално одобрените подложки, но така и не получават поръчката.

"Основните разлики между нашия продукт и поръчания, са коравината и поведението на материалите, съответно виброизолацията, която трябваше да се постигне. Ние имаме възможността да контролираме стриктно нашите продукти. Докато при другите продукти, от стари рециклирани материали – не е така", чудят се австрийците.

От инициативата "Спаси София" искат оставката на зам.-кмета Евгени Крусев. Причината е, че неговият подпис удостоверява всяка промяна в действията на Столичната община, допълва бТВ.

Крусев подписва откриването на процедурата за кандидатстване по обществената поръчка, след това решението за отстраняването на една от фирмите заради конкретен материал, който предлага за виброизолационна подложка, удостоверява избора на „Джи Пи Груп” за изпълнител, назначава в комисията инженера, който предлага да бъде сменен материалът за виброизолацията, а на финала е първи в комисията, която легитимира подмяната на подложката.

От статус във фейсбук по-късно днес на кметицата Йорданка Фандъкова стана ясно, че тя е разпоредила проверка на дирекция "Вътрешен одит".

 

За огромни съмнения за нарушаване на процедурата по избор на изпълнител при ремонта на ул. „Граф Игнатиев” сигнализира бТВ тази сутрин. Ключов елемент в планираните мащабни реконструкции в центъра на София е обновяването на един от символите на столицата – трамвайните релси. В центъра на града трамваите минават на метри от обитаеми сгради.

За да ги опази от вибрациите на тежките мотриси, проектът за ремонт на улица „Граф Игнатиев” предвижда полагането на т.нар. виброизолационни подложки. Те би трябвало да поемат до 80% от трусовете, предизвиквани от трамваите. С този аргумент Столична община поставя стриктни изисквания в обявената обществена поръчка. Тези подложки трябва да са изработени от нов материал и да са с маса около 5 килограма на квадратен метър.

За участие в търга са допуснати 4 фирми. Две отпадат, защото не отговарят на изискванията. Едната фирма – „ПСТ Градска среда Зона 2”, е отстранена, защото предлага виброизолационни подложки с маса над 15 килограма на квадратен метър или три пъти повече от изискването.

В крайна сметка победител в конкурса е „Джи Пи Груп”. Но според инициативата „Спаси София”, след като печели търга, фирмата започва да полага съвсем различен материал – този на... отстранения конкурент.

„Всъщност фирма „ПСТ” е отстранена от търга заради този продукт. Фирма „Джи Пи Груп” печели търга, предлагайки друг материал.  В момента, в който печели търга, този материал изчезва и започва да използва материала, заради който фирма „ПСТ” е била отстранена”, казва Борис Бонев от „Спаси София”.

И според специалиста по обществени поръчки адвокат Грета Ганева такава подмяна е недопустима и представлява грубо нарушение.

„Нарушени са правилата на конкуренцията, от гледна точка на закона е недопустимо първоначално да бъде отстранен един от участниците с конкретно техническо предложение и именно във връзка с данните със спецификациите, които участникът е предложил. От друга страна, същите тези спецификации да послужат на спечелилата фирма в последствие при по-изгодни условия за нея”, коментира адвокат Ганева, специалист по обществени поръчки.

Но промяната на вида на използваните подложки не е по решение на победителя в търга. Повече от месец, след като „Джи Пи Груп” вече е започнала строителните дейности, възложителят Столична община променя изискването за материала.

„Въпросният инженер Тасев със специална заповед на зам.-кмета Евгени Крусев е назначен в комисията, която определя резултата от търга. Когато се отстранява фирма „ПСТ”, която предлага материала на „Пандрол”, който реално се полага тук, именно инж. Асен Тасев подписва отстраняването на „ПСТ”. Очевидно тогава той е смятал, че този материал не е подходящ. Подписал е избирането на „Джи Пи Груп, като победител – очевидно тогава е смятал, че няма проблем.

Само два месеца по-късно инж. Тасев прави това мотивирано предложение и изведнъж си обръща на 180 градуса възгледите за материалите. Единият, който първоначално е сметнал за неподходящ, се превръща в крайно подходящ”, посочва Борис Бонев.

Ето какво пише инженер Тасев в свое становище: "Същата подложка е вложена на обект Метродепо „Земляне”, благодарение на което имах възможност да получа преки впечатления. След като взех малко парче за проба, установих, че същата много лесно попива вода, освен това лесно се къса – нещо, което се вижда на самия обект."

Според "Спаси София" обаче двата материала са напълно несравними. Тяхното използване зависи от средата, през която преминават трамвайните трасета.

Експертен съвет узаконява смяната на ключовия материал. 29 души от комисията по устройство на територията гласуват да бъде изготвен нов инвестиционен проект. Всичко се случва след приключването на търга и два месеца след началото на строителните дейности.

„Техническата спецификация винаги е от съществено значение. А в случая се касае за изменение не просто на техническата спецификация, а на инвестиционния проект. Което наистина е съществено. Законът предвижда прекратяване на процедурата по  сключения вече договор и възлагане на нова с новите технически спецификации, за да може да има конкуренция, за да може в крайна сметка възложителят да постигне най-добрите условия при най-добрата цена”, каза адвокат Грета Ганева предз бТВ.

На практика Столична община не прекратява процедурата, както изисква законът, а официализира подмяната. Вследствие на това инженерът, който е проектирал релсовия път, се отказва от собствената си работа. 

Инженер Румен Борисов отказва да даде интервю за телевизията, но е изпратил писмено аргументите за решението си.

„Виброизолационната подложка е най-важната част от проекта ми – трамвайните линии са разположени много близко до сградите и са подложени на силни вибрации от преминаващите мотриси.. Налагаше се да одобря виброизолационна подложка (…), която въобще не отговаря на проекта, а и има отстранен участник от тръжната процедура, който я е предложил точно същата”, пише Борисов.

Инж. Борисов твърди, че първо е била поръчана и доставена новата подложка, а чак след това чисто формално Столична община е официализирала подмяната. Проектантът пише, че е сигнализирал всички участници в строителния процес и устно, и писмено.

Проектантът нарича доставените и вече сложени нови подложки „изтънени околорелсови гумени елементи”.

И победител е...

Освен че са три пъти по-тежки от заложените, те противоречат и на друго изискване на Общината – да са от нов материал. Направени са от рециклирани стари гуми. Другата разлика е в цената. Подложките, с които „Джи Пи Груп” печели търга струват около 35 евро на квадратен метър.

А тези, от рециклирания материал, са с около 10 евро по-евтини. Изчисленията на хората от инициативата „Спаси София” сочат, че с тази промяна фирмата си спестява около 200 000 лв. за цялото трасе.

Новият проектант е инж. Владимир Жеков, който отказва срещу с медията, защото „няма желание да ни даде интервю по този въпрос”.

бТВ търси и мнението на "Джи Пи Груп" по темата. Те ги насочили към Столична община, защото... „Направената промяната е по искане на възложителя".

Тъкмо към възложителя се обръщат и от австрийската фирма „Гецнер”. Оттам е трябвало да доставят първоначално одобрените подложки, но така и не получават поръчката.

"Основните разлики между нашия продукт и поръчания, са коравината и поведението на материалите, съответно виброизолацията, която трябваше да се постигне. Ние имаме възможността да контролираме стриктно нашите продукти. Докато при другите продукти, от стари рециклирани материали – не е така", чудят се австрийците.

От инициативата "Спаси София" искат оставката на зам.-кмета Евгени Крусев. Причината е, че неговият подпис удостоверява всяка промяна в действията на Столичната община, допълва бТВ.

Крусев подписва откриването на процедурата за кандидатстване по обществената поръчка, след това решението за отстраняването на една от фирмите заради конкретен материал, който предлага за виброизолационна подложка, удостоверява избора на „Джи Пи Груп” за изпълнител, назначава в комисията инженера, който предлага да бъде сменен материалът за виброизолацията, а на финала е първи в комисията, която легитимира подмяната на подложката.

От статус във фейсбук по-късно днес на кметицата Йорданка Фандъкова стана ясно, че тя е разпоредила проверка на дирекция "Вътрешен одит".

Коментари

Kalina Hristova's picture
Kalina Hristova
Kalina Hristova

протести на строители днес...

Нека този текст обективно да се разгледа от всички участници в строителния процес, и Камарата на строителите, начело с неговият председател, а също така Общинският съвет и лично г-жа Фандъкова да се самосезират относно случая и да изготвят отговор до нас, обикновените данъкоплатци - на #КОЙ(КОГО)плащаме??? И отделно да отговорят на австрийското посолство, което също чака отговор отдавна...
Радев's picture
Радев
Радев

Успях да хвана само разговора

Успях да хвана само разговора с гостите в студиото - зам.кмета Крусев и някакъв проектант, които бяха оставени от нелепото девойче, което водеше интервюто, необезпокоявано да се измъкват от очевидно лаишките й или пък умишлено неподготвени въпроси.
IVANKRISTOV's picture
IVANKRISTOV
IVANKRISTOV

Нека редакцията обърне

Нека редакцията обърне внимание , защо се монтират релси тип 60, които са за високо - скоростнно влаково движение над 160км/ч., а не тип 49, с каквито са изградени 90% от влаковите линии в България. Разликата между двата типа релси е 11кг. на линеен метър??!!!

...

Нямат край далаверите с обществени и евросредства.
смехурко's picture
смехурко
смехурко

Вече от фамилия Тасев

Взе да ми се повдига: Атанас Тасев, Александър Тасев, Асен Тасев... И все удобни изтривалки!

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията