Данъкът за старите автомобили ще се повиши с не повече от 20-30%, увери за сетен път председателят на бюджетната комисия на парламента Менда Стоянова (ГЕРБ) малко след като парламентът прие на първо четене днес промени в Закона за корпоративното подоходно облагане.

С тях се увеличава данъка на автомобилите над 15 години и се намалява този за новите, които отговарят на най-новите екологични стандарти. 

"Стъпката е доста умерена и не повече от 20-30 % ще бъде ръстът на данъка на тези автомобили, като се има предвид, че те по-принцип са с по-нисък данък. Това като сума няма да е голяма, която да утежни хората", убедена е Стоянова.

Тя изтъкна, че обществото трябва да реши дали иска старите автомобили да продължават да тровят въздуха и дали България ще продължи да бъде пазар за коли втора употреба от Европа. Според Стоянова не е правилно това да се толерира с данъчни закони. Депутатката от ГЕРБ смята, че в обществото има консенсус, че са нужни комплексни мерки за подобряване на въздуха в големите и малките градове.

Депутатът от БСП Иван Иванов заяви от трибуната, че е гласувал против тези промени, защото те засягат най-уязвимите слоеве от населението. Същевременно обаче изтъкна, че БСП не е против екологията. 

На заседанието си снощи парламентарната бюджетна комисия одобри пакета от данъчни промени без разчети за ефектите, които ще има за бюджета и данъкоплатците.

Новата формула, по която се изчислява данъка за колите от догодина, е сред най-значимите промени в тях. Освен мощността и годината на производство на автомобила, във формулата за изчисляване на данъка вече ще се включи и екологичен коефициент. Именно той увеличава налозите за колите с категория под Евро 4, и олекотява налозите за автомобилите с по-висока екокатегория.

От догодина отпада и облекчението за наличие на катализатор.