"Как да обясним майсторството на ренесансовия творец Леонардо да Винчи? Дали е резултат от неговия уникален гений? Или на неговото кривогледство?", пише " The Times".

Професор офталмолог твърди, че въпреки че няма портрети, за които е доказано, че на тях е Леонардо, има косвени доказателства, че той е имал екзотропия - при която едното око гледа леко изкривено. Това може би обяснява как той е претворявал три измерения върху платното с две измерения така блестящо.

Автор на тази хипотеза е Кристофър Тайлър от Сити юнивърсити в Лондон.

Професор Тайлър е проучил две скулптури, две картини с маслени бои и две други рисунки, които или са автопортрети, или Леонардо е позирал за тях като модел. Сред тях са “Спасителят на света”, “Витрувианския човек” и бронзовата статуя на Давид – дело на Андреа Верокио.

Тайлър, който се занимава с изследвания на зрителните функции в мозъка и обработката на визуална информация, стигнал до извода, че ренесансовият художник и изобретател е бил кривоглед.

Британският професор обърнал внимание и на особеностите на ъгъла на зрение, под който са създавани творбите. Този повтарящ се ъгъл направил впечатление на учения, който поставил на художника диагноза пулсираща екзотропия. Тази особеност дава на човек стереоскопично зрение. Във всекидневния живот това пречи, но на художниците подобно зрение помага, тъй като те виждат триизмерен свят в двуизмерно изображение, което им помага по-точно да го презсъздадат на платното