Ако има прокуратура, виновните за трагедията при Калояновец трябва да бъдат осъдени. Веднага след катастрофата беше ясно, че системата (АЛС) с контрол на скоростта не е работела. Това коментира Димитър Зоев, бивш директор "Транспортна политика" в Министерството на транспорта във фейсбук по повод на публикацията на Клуб Z  "Трагедията в Калояновец е заради неработеща система за сигурност". В нея публикувахме видео и документи, доказващи това твърдение.

Като си спомня какви усилия бяха положени да се осигури финансирането от ЕК на този проект. Да имаш внедрена една от най-съвременните системи в Европа за контрол на движението на влаковете и да не я използваш е 100% престъпление. И тези заповеди, които се издават сега, са за заблуда. Още в периода на изграждане и въвеждане в експлоатация на системата бяха издадени наредби и инструкции, че локомотив без изправна система АЛС не може да излезе от депото. Как е приета железопътната отсечка след ремонта без съответните документи?! Живеем в абсурдна държава!, заявява Зоев.

Специалистът уточнява, че е участвал във внедряването на първата система АЛС от София до Пловдив през 80-те години на миналия век и след това е бил инициатор и ръководител на проекта, финансиран от програмата PHARE, от страна на Министерството на транспорта за разширение на системата до Бургас.

В публикацията си Зоев уточнява, че точното международно наименование на тази система е ATP (Automatic Train Protection). В момента същата система се внедрява в много европейски страни и което е важно, и в съседните на България страни - Гърция, Турция Румъния и т.н. Тази система, която започна в нас масово да се внедрява, изпълнява изискванията на директивата на ЕК за технологична съвместимост за контрол на движението на влаковете. В момента се строи в участъка Пловдив-Свиленград-турска/гръцка граница, на фаза идеен проект е и за линията София - Видин.

Ето защо съм изумен от безотговорното, престъпно отношение на всички участници в тази жп катастрофа. Включително и от машинистите и техните ръководители и синдикати. Докато работех в железниците в продължение на 25 години, не спираха техните основателни искания за внедряване на такава система в БДЖ. Нормативаната база за експлоатация на система АЛС в българските железници бе създадена още през 80-те години, във връзка със пускането в експлоатация на участъка София - Пловдив. Съоръжени бяха над 120 локомотива, които трябваше да обслужват всички бързи и пътнически влакове. Обучението на машинистите беше нормативно задължително, обяснява бившият директор "Транспортна политика".

Разбирам, че изградената система за експлоатация постепенно е разсипана. Учудва ме обаче, защо машинистите, които са най-образованите железничари, са мълчали и не са протестирали, че се движат без ATP. Това разбира се, не оневинява другите виновници за катастрофата, за отнетия човешки живот и материалните щети, добавя Зоев.

След катастрофата при Калояновец се стигна и до други тежки нарушения на влаковото движение, които за щастие се разминаха без трагични последици. 

На 19 август т. г. при отпътуването от гара Карнобат в 3,22 ч. през нощта влакът от Пловдив за Варна е бил насочен с редовен изходен сигнал по грешна линия към Лозарево от ръководителя движение на гарата. Само наблюдателността на машиниста, който е забелязал несъответствие с изходните стрелки, е предотвратила заплаха за живота и здравето на над 200 пътници във влака.

В събота същия инцидент се е случил и на гарата в Айтос с влака София - Бургас. И за двата случая са съставени актове по настояване на машинистите.

Служителите на БДЖ след катастрофата при Калояновец са особено внимателни как колегите им от Национална компания "Железопътна инфраструктура" изпълняват задълженията си по осигуряването на безопасността на движението.