Пак е понеделник, мислят в началото на работната седмица мнозина. Стрес, изнервени колеги и холеричен шеф могат да ви съсипят всекидневието.

Какво помага? Откриха го австралийски учени. Прозрението им е колкото просто, толкова и гениално: хуморът.

Ръководителят на научното изследване д-р Дейвид Ченг от австралийския Колеж за бизнес и икономика естествено е наясно – агресивно поведение и мобинг на работното място са широкоизвестни проблеми, които се отразяват на менталното здраве на жертвите. А и може да излезе скъпо на работодателя.

“Който започва деня си с усмивка, е в състояние да намали негативното влияние вследствие агресивно поведение от страна на колеги. Нашето научно изследване доказа, че смехът е най-доброто решение срещу агресивност, непристойно поведение и стресови ситуации на работното място”, казва д-р Дейвид Ченг.

Забавно видео

По време на научното изследване участниците в експеримента първо са били подложени на симулация, при която техен колега им крещи. След това им показват забавно и тъжно видео.

“Експериментът показа, че за човек, подложен на агресия, хумористични стимули могат да са му от полза. Хуморът подобрява психичното състояние на жертвата, като му придава ново чувство на сила”, обяснява д-р Ченг.

Участниците в експеримента са се почувствали по-дейни и са имали чувството, че хората все повече ще се вслушват в тях. Това е важно, тъй като чрез агресивонст на работното място, примерно при крясъци, засегнатият се чувства унизен. На това чувство може да се противопостави хуморът, който същевременно провокира сили за отпор.

Смях на работното място

Изследването е част от по-обхватен изследвателски проект, при който се проучва смеха на работното място. Друго изследване на д-р Ченг показва, че хуморът увеличава и производителността на труда. През 2015 г. участниците в експеримента са били подложени на скучни задания, примерно да отговарят на елементарни въпроси в областта на математиката. След известно време им е била дадена 10-минутна почивка. Тогава на някои е било прожектирано хумористично видео.

“След паузата казахме на участниците в експеримента, че по всяко време могат да се откажат. След това изчислихме колко дълго продължи участието им в експеримента и как са се представили. Групата, която е гледала хумористичното видео, участва двойно по-дълго от останалите”, отбелазва д-р Ченг.

Резултатите от научното изследване са публикувани в специализираното списание “Business and Psychology” (“Бизнес и психология”).