Не на печалба, не даже на нула, а направо на загуба били застрахователните компании, които предлагат сключване на „Гражданска отговорност“. За да оцелеят, те трябвало да компенсират загубите от застраховката на пътя с другите услуги, които предлагат.

Това заяви пред Нова тв Константин Велев, член на управителния съвет на Асоциацията на българските застрахователи. 

Коментарът му бе по повод заплахите, че задължителната застраховка „Гражданска отговорност“ може да скочи от сегашните средно 300 лева до 800-1000 лева. Тези заплахи идват от самия бранш и са обвързани с едно тълкувателно решение на Висшия касационен съд (ВКС), според което право на обезщетение за неимуществени вреди – при смърт на пътя, могат да получат вече не само най-близките – родител, съпруг и дете, но и баба, дядо, внук и др. лица, които успеят да докажат в съда голяма близост със загиналото лице. Пак ВКС казва, че допълнителните обезщетения ще се изплащат само в изключителни случаи.

Според застрахователите обаче разширяването на кръга ще ги натовари неимоверно много. И затова тихомълком шефката на бюджетната комисия в парламента Менда Стоянова (ГЕРБ) внесе между двете четения на Кодекса за застраховането поправка, с която се слага таван на еднократното обезщетение за най-близък роднина – 20 000 лева, а за по-далечен – 15 000 лева. В момента средното обезщетение за близките е 95 000 лева, но то включва както имуществените, така и нематериалните щети.

Тази промяна обаче не остана скрита и след като избухна публичен скандал, пак се наложи премиерът Бойко Борисов да замразява законодателната инициатива на депутатите на ГЕРБ, докато въпросът не намери приемливо разрешение.

Статистика

Днес Велев представи статистика в подкрепа на тезата на застрахователите. По думите му, ако допреди решението на ВКС те са изплащали обезщетения на до три лица, след решението вече имало практика да се изплащат на до шест лица средно. Като размерът на обезщетенията и за по-далечните роднини бил сходен с този, изплащан към момента.
По думите му годишно в целия сектор от „Гражданска отговорност“ влизат около половин милиард лева. През миналата година са платени 280 милиона лева за обезщетения.

Останалите обаче не са печалба, защото освен платените обезщетения по закон застрахователите са задължени да правят т.нар. резерви за плащания, които са предстоящи (нормативно резервът е близо 80% от събраната премия). От тези резерви се плащат щети, както и бъдещите такива, обясни Велев. 

„Тези 1000 лева действително не са плашило. И действително в случая предупреждаваме и политиците, и потребителите за това какви може да са последиците от промяната в правната среда с това тълкувателно решение на ВКС“, посочи той.

И допълни:

„Целият пазар на практика губи от застраховката „Гражданска отговорност“, като досега, до новата практика на ВКС, застрахователите успяваха тези загуби да ги компенсират с другите продукти, които предлагат. Но сега ситуацията е коренно изменена, разчетите показват едно много сериозно увеличение.“

Проблем за асоциацията били и т.нар. румънски шофьори - автомобилите с български номера, които се карат в чужбина. За изплащане на щети, настъпили в чужбина, отивали 30-40% от общия обем плащания.

Секторът пледирал и за въвеждането на бонус малус системата – според нея рисковите шофьори плащат и по-скъпа „Гражданска отговорност“. Но дали такава ще бъде възприета – зависи от законодателя, каза още Велев.

„Ние сме наясно, че ако стигнем такива цени на „Гражданска отговорност“, обхватът на застраховката ще падне значително, защото хората масово няма да я правят. Следователно ние също нямаме интерес от такива застрахователни събития на пазара“, каза в заключение членът на УС на асоциацията.

„Когато не се държи сметка от ефекта на едно такова решение сега и ние, и политиците сме поставени в ситуация, при която трябва да се вземат трудни решения“, допълни.