Пълна техническа ревизия на състоянието на някои основни проблемни пътища в страната, която да се изготви от независим европейски орган, поискаха днес от левицата.

Депутатите Елена Йончева, Крум Зарков, Георги Свиленски и Христо Проданов внесоха такова искане в централата на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ). То кореспондира с трагедията край Своге, при която след преобръщане с автобус загинаха 20 души. Оказа се, че и настилката на пътя е проблемна, но е одобрена от институциите, а впоследствие, въпреки подканването от страна на АПИ, строителят не е коригирал грешките. В същото време засега обвиняем е само шофьорът.

Идеята на левицата е партията да събере средства за тази проверка – така нямало да се вадят пари от държавния бюджет. БСП не желае и АПИ да избира лабораторията. Вече се водели разговори с лаборатории в Европа, които могат да направят такава проверка.

Конкретното искане е за автомагистралите „Тракия“, „Хемус“, „Струма“ и „Марица“, както и първокласния път Видин-Кула и околовръстното шосе на София заради голямата му натовареност.

Идеята е да се покаже дебелината на пластовете, техният състав и да се сравни даденият участък с първоначалните планове.

„Независимата експертиза на пътищата ще бъде малка крачка срещу системата, която ни убива“, заяви Йончева, препращайки към слогана на протестиращите майки на деца с увреждания „Системата ни убива“.

„Ако тази схема за усвояване на обществени поръчки за пътищата не бъде разкрита днес, този начин на строителство ще продължи. Видяхме какво се случи в Своге – това беше системата, която убива“, допълни още Йончева, която е и говорител на левицата, цитирана от агенция "Фокус".

В същото време депутатката посочи, че една такава независима експертиза нямало да дискредитира българските строители, а напротив –„това е единственият начин професионалистите да бъдат защитени“.

„Имаме прекрасни пътни строители, прекрасни инженери и те вероятно са принудени да правят компромиси, попадайки в определена среда, в която се дават обществените поръчки. Те са длъжни да правят компромиси, за да получат работа“, допълни Йончева.

По думите й голям процент от стойността на обществената поръчка за големи инфраструктурни проекти вместо за пътища се връщал към властта. И припомни последния доклад на Държавния департамент на САЩ за България, в който се казва, че корупцията по високите етажи на властта е свързана с големи инфраструктурни проекти.

На въпрос по какъв начин се връща този процент, Йончева отговори: „Има специализирани органи в държавата, които могат да дадат отговор на този въпрос“.

„Вярваме, че това е единственият начин да изчистим името на България. Ако няма какво да се притесняват, управляващите би трябвало да ни подкрепят в искането за такава независима техническа експертиза“, обясни още Йончева.