След близо два часа дебати и проверки на кворума депутатите на управляващото мнозинство одобриха на първо четене бюджета на Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) за догодина, с който се изливат близо половин милиард повече спрямо 2018-а в системата на здравеопазването и се променят над 16 закона в преходните и заключителни разпоредби.

БСП и ДПС гласуваха против. Депутатите на "Воля" се въздържаха. 

По предложение на председателя на правната комисия Данаил Кирилов (ГЕРБ) парламентът реши на депутатите, които не са присъствали на поименната проверка, да не се признават транспортните разходи по бюджета на Народното събрание. Това няма да засегне председателя на ПГ на ГЕРБ Цветан Цветанов, който отсъства по уважителни причини - заедно с премиера Бойко Борисов са на конгреса на Европейската народна партия (ЕНП) в Хелзинки. 

Министърът на здравеопазването Кирил Ананиев обеща между двете четения да обясни с аргументи "кои от предложените промени са приемливи и кои не водят до реформиране на системата".

ГЕРБ ще преосмисли някои промени

След като изтъкна колко пари в повече се отделят за доболничната и болнична помощ, лекарства за онкоболните и други финансови достойнства на проекта, председателят на здравната комисия към 44-ото НС д-р Даниела Дариткова обеща, че между двете четения на бюджета на НЗОК ще бъдат преосмислени "някои неща като централизираната структура на центровете за трансфузионна хематология" и "задължителното прелицензиране на лечебните заведения" от бъдещата мегаагенция за медицински одит.

Председателят на бюджетната комисия Менда Стоянова (ГЕРБ) също отбеляза в доклада си, че пререгистрацията на 14 000 медицински практики е излишна.

"Смятам, че изградената децентрализирана система в момента отговаря на изискванията и на ангажиментите, които изпълняват тези центрове. От друга страна, смятам, че ще бъде тежко административно натоварване, ако новосъздадената агенция за медицински надзор изисква задължително прелицензиране на лечебните заведения. Трябва да се даде възможност за електронен обмен на документи между агенцията и лечебните заведения. Готови сме да внесем и предложения, които ще дадат възможност да се ограничат правомощията на Надзорния съвет на НЗОК по отношение на прехвърлянето на средства от един параметър на бюджета в друг", обясни д-р Дариткова.

Дариткова, която е депутат на ГЕРБ четвърти мандат, изтъкна, че заложеният дефицит от 50.4 милиона лева ще може да се покрие със средствата от сметките на здравната каса в БНБ, в които има над 50 милиона. Освен това е разширен обхватът на дейностите, които се заплащат от Министерството на здравеопазването, за да се гарантира достъп до терапии на неосигурени български граждани.

"Много важен елемент на промените е въвеждането на обмен на данни за нуждите на медицинската експертиза - нещо, което ще повиши ефективността и ще намали злоупотребите в тази сфера", каза тя и добави за поддържането на електронен здравен запис на всеки гражданин.

Наред с това Дариткова посочи като "позитивно" и определянето на срокове за създаването на правила за добра медицинска и дентална практика, както и създаването на медицински стандарт. 

Основната теза на депутатите на ГЕРБ бяха повишените разходи в системата за здравеопазване. Д-р Дариткова изтъкна как най-важното нещо са финансовите параметри.

Разходите се увеличават и достигат 4.345 милиарда, увеличението е с 489.6 милиона лева спрямо предишния бюджет. А 2.15 милиарда от тях са за болниците. С най-малко се увеличават средствата за медико-диагностичната помощ, т.нар. направления - с едва 10 милиона лева, и на денталната - също с 10 милиона лева.

Според шефката на здравната комисия достойнство на бюджета е разпределението на разходите по пера - за онколекарства,  за медицински изделия и др., както и възможността да се използват средствата на НЗОК, натрупани в БНБ, за покриване на дефицита в бюджета й, планиран на 50.4 милиона лева.

От догодина преразходът за медикаменти ще бъде за сметка на фармацевтичните компании, а за част от лекарствата се въвежда критерий за разходоефективност. 

1.117 милиарда лева са парите за лекарства в бюджета на НЗОК за 2019 г. За да се осигури по-ефективен контрол при харченето на средствата,  лекарствата ще бъдат разделени в три големи групи - за домашно лечение, лекарства, отпускани по протокол и онкомедикаменти, чието финансиране расте с 20 милиона лева. Но фармацевтичните компании, които доставят медикаменти за онколечение, ще бъдат задължени да поемат евентуалните преразходи на средства, на базата на договори с касата. 

"Патриотите" искат клинична пътека за цезарево сечение

Малкият коалиционен партньор на ГЕРБ обяви подкрепа за бюджета на НЗОК, с единствената уговорка - че иска клинична пътека за раждане с цезарево сечение.

Д-р Калин Поповски (Обединени патриоти) заяви, че между първо и второ четене групата им ще поиска разговор с управителя на НЗОК и с министъра - "защото има някои текстове, които трябва да бъдат избистрени преди второ четене". 

"Съотношенията вътре (в бюджета на НЗОК - б.р.) също са леко загадъчни, защото болничното здравеопазване все още не може да достигне 50% от целия бюджет на касата, въпреки увеличението от около 180 млн. лева. Така не можем да стигнем в едно обозримо бъдеще до остойностяване на клиничните пътеки, което всички искаме да се случи. Но с това процентно разпределение няма да го постигнем скоро. И това ще бъде една от основните теми, които ще коментираме преди второ четене", каза д-р Поповски.

Той обяви, че Националното дружество по акушерство и гинекология ще внесе предложение да се направи отделна клинична пътека за цезарово сечение, която да е по-скъпа от обикновеното раждане. Поповски цитира данни, според които от над 60 000 раждания в България, една трета са с цезарево сечение, което изисква повече консумативи и един леглоден повече от трите дни по клинична пътека за раждане.

Възраженията

Основните възражения на депутатите от БСП и ДПС бяха свързани с над 16-те промени в преходните и заключителни разпоредби, които е нарушение на Закона за нормативните актове, както отбелязаха народни представители в изказванията си. ДПС ще предложи отпадане на поне три текста:

"Не е работа на Народното събрание да дава разрешение за откриване на нови лечебни заведения, прелицензирането на хиляди лечебни заведения не е логично, това е прелицензиране на корупцията, няма да подкрепим и обединението на националните центрове по трансфузионна хематология, не защото сме опозиция, а защото имаме принципни забележки", заяви Нигяр Джафер (ДПС), зам.-председател на 44-ия парламент.

Не искаме да влизаме в ситуация, когато съдебни искове ще бламират изпълнението на закона, заяви зам.-председателят на здравната комисия доц. Георги Йорданов (БСП). Според него е нарушение и изискването лекарите да имат само по един трудов договор и НЗОК да изплаща дейностите само по него. Това не нарушава ли Кодекса на труда, запита той. По думите на негов колега това ще доведе до фалиране на общински и областни болници, каквато е целта.

"Големият въпрос е дали това няма да предизвика поредица от искове, които могат да доведат до бламиране, ако не на целия закон за бюджета на НЗОК, то поне на определени части от него", заяви Георги Йорданов.

Депутати от БСП и ДПС възразиха и срещу това Народното събрание да разрешава нови болници. Според доц. Йорданов въпреки увеличените разходи, здравната каса дължи средства за лечение на българи в чужбина, както и по спечелени искове от български болници за изплащане на надлимитна дейност.

Нигяр Джафер (ДПС) посочи, че през преходните и заключителни разпоредби се правят фундаменални структурни промени, които централизират вземането на решения и властта в ръцете на много малко хора. Тя заяви, че управляващите правят опит "за трайно свръхконцентриране и прелицензиране на корупцията в здравеопазването". 

По думите й повечето предложени промени са необмислени и вредни, малко са добри, а има и една глупост.

"Какво е общото между агенцията по трансплантации и медицинският одит, защо ги сливате, има ли гаранции, че с прехвърлянето на фонда за лечение на деца в чужбина всичко ще е безпрепятствено, какво ще стане със средствата, които сега са дарение, кой ще плаща разходите за престой и придружител", запита Джафер.

Тя отбеляза, че единственото по ложително нещо е намерението за информационна система и електронни регистри. (Информационната система на българската здравна каса бе започната преди двайсетина години от избраната тогава от кабинета "Софиянски" фирма "Аремис софт" и така и не е готова до ден днешен. Б.р.)

Нигяр Джафер припомни, че в България няма регистър на онкоболните, на диабетиците, няма регистър за основни социалнозначими болести и това е огромен проблем. Тя заяви, че тази "спестовност" по отношение на профилактиката и скрининга води до късна диагностика и увеличаване на разходите за лечение. Според Джафер профилактичният пакет трябва да е скринингов - вместо не формални прегледи, които водят до недоволство сред лекарите, че не могат да усвоят парите.

При т.нар. направления няма място за никакви лимити и ограничения и тук съотношението извънболнична-болнична помощ трябва да се промени, смята депутатката от ДПС.

Тя бе категорична, че макар да не е ясно кой здравноосигурителен модел ще бъде предпочетен от презентираните от министър Ананиев два модела, трябва да се върне здравно-обществения характер на НЗОК - институция с обществен характер, която да осигури здравни услуги за здравноосигурените.

"Вече се явява и трети здравноосигурителен модел. Дебатът в работните групи е много сериозен", заяви здравният министър. "Предлагаме с преходните и заключителни разпоредби да решим няколко неща, необходими за въвеждането на новия здравноосигурителен модел, който и да е той. За да бъдат успешни промените, всички препъникамъчета да бъдат премахнати".

В началото на 2019 г. трябва да бъде решено дали българските граждани ще правят задължителна здравна осигуровка от 12-14 лева или ще има демонополизация на НЗОК, каквато очевидно не се предвижда предвид проектобюджета й.

Според доц. Михайлов (БСП) системата е болна, а се обсъжда бюджет, който не представя никаква философия за лечение на тази болка. Балансът между доболнична и болнична помощ следва да бъде променен, каза той. Соцдепутатът възрази и срещу т.нар. правила за добра медицинска практика и промяна на медицинските стандарти и изземване на функции от Българския лекарски съюз и специализираните дружества, които се прехвърлят на агенцията за медицински надзор. Това е непрофесионално, това са тежки девиации, коментира депутатът, добавяйки, че механичното вмъкване на Агенцията по трансплантации в тази мегаегенция за медицински надзор ще замете всички проблеми, които съществуват.

По думите на д-р Хасан Адемов (ДПС), председател на социалната комисия, не могат просто да се усвояват парите, а да се постигат определени цели като намаляване на детската смъртност, повишена преживяемост при някои заболявания и др.

За първи път бюджетът за болниците е над 2 милиарда, при положение, че населението намалява, че планирате с над 1 милион хоспитализации по-малко, отбеляза Адемов.

Лидерът на партия "Воля" Веселин Марешки отбеляза друга, по думите му, "супер скандална разпоредба" - паричните постъпления от приватизация на обособени части на държавни и общински болници да се превеждат по техните сметки и за удовлетворяване на интересит на кредиторите.

"Това е скрита, бандитска, направена в радиомълчание приватизация, на по 5-10 процента, на апетитни хапки ще бъде направена", предупреди Марешки. Публична тайна е, че болниците целенасочено задлъжняват, набелязват се апетитни парчета и се разпродават, добави той.

Какво предвижда бюджетът на НЗОК

Средствата за здравеопазване в бюджета ще бъдат 5.2 млрд. лева или 4.5% от БВП. Увеличението спрямо 2018 година е 547 млн. лева.

Предвидени са близо 4.3 млрд. лева приходи и трансфери в бюджета на НЗОК за догодина, от които 2.8 млрд. лева - от здравноосигурителни вноски и 1.4 млрд. лева трансфери за здравно осигуряване. Общо текущите разходи са в размер на 4.2 млрд. лева, което представлява увеличение с 476.9 млн. лева. 

Средствата за здравноосигурителни плащания са в размер на 4.1 млрд. лева - ръст с 454 млн. лева. 2.5 млрд. лева се отпускат за медицински дейности (за първична извънболнична медицинска помощ - 225 млн. лева; за специализирана извънболнична медицинска помощ - 250 млн. лева; за медико-диагностична дейност - 90 млн. лева; за болнична медицинска помощ - 2 млрд. лева).

167 млн. лева са предвидени за дентални дейности, а 1.2 млрд. лева за лекарства и медицински изделия. 160.4 млн. лева ще се дадат за здравноосигурителни плащания за медицинска помощ. Предвидено е всеки месец Министерството на здравеопазването да отпуска на НЗОК 43 млн. лева за разходи.

С Преходните и заключителни разпоредби се създава Агенция за медицински надзор като правоприемник на изпълнителните агенции "Медицински одит" и по трансплантации. След приемането на закона за бюджета Народното събрание ще дава съгласие за създаването на нови лечебни заведения. А Министерски съвет - за разширяване дейността на съществуващите.

Сегашната процедура за акредитация на лечебните заведения за извършваната от тях цялостна медицинска дейност и/или отделни медицински дейности ще отпадне. Регламентира се създаването на Национална здравно-информационна система с пълна информация за здравното състояние на всяко лице.

Национална експертна лекарска комисия ще създаде база данни за всички лица, преминали през ТЕЛК/НЕЛК. В срок до 3 месеца след обнародване на промените ще бъдат изготвени медицински стандарти за всички специалности.

Здравният министър ще определя финансови правила за държавните и общинските болници. Предвиждат се нови механизми на заплащане на лекарствените продукти и медицинските изделия. Дейността на Центъра "Фонд за лечение на деца" и на Комисията за лечение в чужбина, преминава към НЗОК, като здравното министерство ще осигурява средствата.